Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia
17.5.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
16.5.2024
Perheen yhteisenä harrastuksena karting – Kytölän mimmit Minä olen -haastattelussa
16.5.2024
JM SM Liiga 2024, 29 joukkuetta ilmoittautui määräaikaa mennessä
16.5.2024
Offroadin lajiryhmän kuulumisia
15.5.2024
Rata-ajon V8 Thunder SM -luokkaan julkaistu lisämääräys koskien renkaita
15.5.2024
Karting SM yhteistyöhön MTV Katsomon kanssa - koostelähetys jokaisesta kilpailusta MTV Katsomoon
15.5.2024
Indy Junior -Akatemia Suomi-USA - hae mukaan ainutlaatuiseen moottoriurheilumahdollisuuteen
14.5.2024
Suomalainen lahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa – Tommi Hallmanin matka jokamiesluokasta kohti Nitrocrossin huippua
14.5.2024
JM Seniorimestaruus 2024 kilpailun haku on avattu uudestaan, hae kilpailua viimeistään 31.5.2024 mennessä
14.5.2024
Neste Oil Rallin reitti 2015
19.3.2015
Maailman nopeimmassa sorarallissa on pidettävä pää kylmänä
FIA:n rallin MM-osakilpailun, Neste Oil Rallin reitti 2015 on valmis. Heinä-elokuun vaihteessa ajettava taival mukailee vahvasti viimevuotista, jota on kehuttu kilpailun parhaaksi "ikinä".
Lisämomenttia on ruuvattu perjantaille - ei huoltoa koko päivänä. Mekaanikkokurssit siis kuskeille pystyyn - ehkä kärry ralliauton perään? Ei sentään. Kylmä pää on valttia kun tullaan lähes 160 EK-kilometriä pelkillä renkaan vaihdoilla.
Rallifanin ilouutisiin kuuluu se, että Ouninpohja on palannut ohjelmaan täydessä mitassaan. Mukana on jälleen myös kuuluisa "keltaisen talon hyppyri". Myös kokonaan uusi erikoiskokeen nimi kirjataan tämän vuoden myötä aikakirjoihin - Horkka.
Viime vuonna kuunneltiin tarkasti niin katsojia, kilpailijoita kuin erikoiskokeiden tekijöitäkin ja reitti tehtiin saadun palautteen perusteella.
- Vaihdettiin siis papereihin vuosiluvut, naurattaa reittitiimissä mukana oleva apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.
- Tavoitteena oli tehdä täydellinen reitti minimi muutoksin. Esimerkiksi kilpailijoilta saimme palautteen, että viime vuoden reitti oli paras ehkä koskaan, Nuutinen kertoo.
Parantamisen marginaalit ovat siis tiukat, mutta yritettävä kuitenkin on. Jälleen on ajettu, tutkittu, pohdittu, neuvoteltu ja taas ajettu Keski-Suomen sorateitä ristiin rastiin tuhansia kilometrejä. Teiden kunto, tulevat kunnostustarpeet, viranomaisten ja erikoiskokeita järjestävien yhdistysten tarpeet ja toiveet on huomioitu ja johtoajatuksena on toteuttaa yhteistyössä yleisölle ja kilpailijoille mielekäs reitti.
Ensimmäinen kilpailupäivä, torstai käynnistyy jo varhain. Ruuhimäki, hyppyreineen kuin Neste Oil Ralli pienoiskoossa, ajetaan testierikoiskokeena klo 8 alkaen. Avauspäivänä on aina kaikenlaista kuhinaa huoltoparkin alueella, kun tiimit ja muut tahot pitävät mediatilaisuuksiaan ja paljon muutakin oheistoimintaa on käynnissä. Koko torstain voi viettää huoletta Jyväskylässä, sillä päivän kilpailuosuus ajetaan Harjulla. Paviljongilta lähdetään liikkeelle klo 18.40 alkaen ja Harjun rinteet vastaanottavat jälleen MM-rallikaravaanin kisavauhdissaan. Sen jälkeen on vielä 45 minuuttia huoltoaikaa Paviljongilla, ennen kuin autot ja miehistöt peitellään yöpuulle.
Perjantaina suunnataan Jyväskylästä etelän lenkille. Edessä on kilpailun pisin päivä, yhdeksän erikoiskoetta yhteispituudeltaan 157,63 km, ja ilman huoltoja! Nyt maltti yhdistettynä riittävään nopeuteen ratkaisee. Päijänteen länsirannalla ajetaan tutut erikoiskokeet Pihlajakoski, Päijälä ja koko pituudeltaan reittiin palannut Ouninpohja. Aamulenkin viimeisenä ajetaan Himos, jota on ehostettu entisestään - mukana on enemmän varsinaista tietä, mutta toki yleisön edessä kurvaillaan edelleen myös laskettelurinteellä.
Himoksella vietetään kokoomatauko, yhteensä parikymmentä minuuttia, joka pitää sisällään "Tyre Fitting Zonen" eli miehistön itsensä suorittaman renkaanvaihdon. Huoltolupaa ei ole, joten kuljettajien on ratkaistava mahdolliset ongelmat auton mukana kulkevilla välineillä. Tiimi saa toki tuoda tarjolle uuden rengassetin, joten niitä ei tarvitse mukanaan kuljettaa.
Himos ajetaan päivän aikana vielä uudestaan kun lenkki on kierretty toistamiseen. Tämä mahdollistaakin esimerkiksi perheille hienon ralli-iltapäivän yhden pysähdyksen taktiikalla: hyvien yhteyksien varrella olevalle Himokselle voi saapua jo puoliltapäivin. Tarjolla on rallin erikoiskoe kahteen kertaan, hyvät palvelut ja paljon nähtävää. Koska tiimit eivät saa tuoda Himokselle koko huoltorepertuaariaan, ovat kuljettajat ja kilpurit erittäin hyvin nähtävissä yleisölle. Himoksen EK ajetaan toistamiseen klo 17.42 alkaen joten rallihengestä voi nauttia aina iltaan saakka.
Kilpailijat palaavat toisen lenkin päätteeksi Himokselta vielä Jyväskylään perjantai-illaksi, jolloin kaupungin keskustassa sijaitseva Harju kokoaa kiihkeät rallifanit vielä kerran rinteilleen.
Lauantaina ajetaan 8 erikoiskoetta, kilpailuvauhtisia kilometrejä kertyy 130,68. Jyväskylästä, Paviljongin huoltoparkista lähdetään länteen, kohti Keuruuta. Ensin ajetaan Mökkiperä, sitten Jukojärvi, jota on päivitetty niin että noin puolet erikoiskokeesta on uutta. Seuraavana ajetaan Surkee ja viimeisenä uusvanha erikoiskoe, Horkka. Horkka on pituudeltaan 15,3 km ja rakentuu aiemmin Leustussa ja Painaassa käytettyjen teiden yhdistelmästä. Neljän erikoiskokeen aamulenkin jälkeen palataan Paviljongille 30 minuuttiseen huoltoon kello 13, jonka jälkeen sama lenkki pyöräytetään uudelleen.
Sunnuntaina on ratkaisupäivä, ohjelmassa on legenda - rankka, nopea ja vaativa Myhinpää. Kaksi kertaa. Välissä on kokoomatauko, joka vietetään Hankasalmella. Toisella kierroksella panokset kasvavat, sillä kilpailun viimeinen erikoiskoe, Myhinpää 2, on niin kutsuttu Power Stage, jolta 1-2-3 sijoittuneet saavat ylimääräisiä MM-pisteitä. Myhinpää myös televisioidaan suorana.
Tämän jälkeen palkintoseremoniat jo odottavat Jyväskylän Paviljongilla, jonka podiumille noustaan sunnuntaina klo 16 alkaen.
Neste Oil Rallissa 2015 ajetaan neljän päivän aikana kaikkiaan 1270,83 kilometriä. Näistä on erikoiskokeita 319,38 km. Erikoiskokeita on yhteensä 20. Kilpailun keskuspaikkana toimii Jyväskylä, jossa on keskitetty huoltoparkki Jyväskylä Paviljongilla.