Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia
17.5.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
16.5.2024
Perheen yhteisenä harrastuksena karting – Kytölän mimmit Minä olen -haastattelussa
16.5.2024
JM SM Liiga 2024, 29 joukkuetta ilmoittautui määräaikaa mennessä
16.5.2024
Offroadin lajiryhmän kuulumisia
15.5.2024
Rata-ajon V8 Thunder SM -luokkaan julkaistu lisämääräys koskien renkaita
15.5.2024
Karting SM yhteistyöhön MTV Katsomon kanssa - koostelähetys jokaisesta kilpailusta MTV Katsomoon
15.5.2024
Indy Junior -Akatemia Suomi-USA - hae mukaan ainutlaatuiseen moottoriurheilumahdollisuuteen
14.5.2024
Suomalainen lahjakkuus nousemassa parrasvaloihin Pohjois-Amerikassa – Tommi Hallmanin matka jokamiesluokasta kohti Nitrocrossin huippua
14.5.2024
JM Seniorimestaruus 2024 kilpailun haku on avattu uudestaan, hae kilpailua viimeistään 31.5.2024 mennessä
14.5.2024
Autosuunnistus lajiryhmä tiedottaa 4-2018
2.11.2018
Autosuunnistus lajiryhmän tiedote 4-2018
Arvokilpailut 2019
Vuoden 2019 arvokilpailut ovat alustavasti seuraavat:
09.02.2019 LapUA SM/Cup
27.09.2019 AL Härmä NEZ (Cup vara)
28.09.2019 AL Härmä NEZ/SM
12.10.2019 KUA SM/Cup
26.10.2019 RiiUA SM/Cup
Päätoimitsijalisenssit
AKK:n hallituksen päätöksellä autosuunnistuksessa on ainoastaan 1-tason päätoimitsijalisenssejä. Mikäli toimitsija on ehtinyt saamaan siirtymäajalla päätoimitsija 2- tason lisenssin, sitä ei tarvitse vaihtaa, vaan se käsitellään kilpailuissa aina päätoimitsija 1- tason lisenssinä.
AS-säännöt
Vuoden 2019 AS-säännöt tulevat AKK:n sivuille ensi viikolla (vko 45/18). Lajiryhmä vastaanottaa mielellään sääntömuutosehdotuksia harrastajilta vuodelle 2020.
SM-sarjan tasapistesäännöstä on avattu keskustelu foorumin Säännöt-osiossa. Cup-sarjassa on sääntöjen yhtenäistämiseksi 2019 alkaen käytössä sama tasapistesääntö kuin SM-sarjassakin.
Nousupisteet ja kilpailijoiden luokitus
Vuoden 2019 alusta alkaen kilpailijaparin luokka määräytyy kartanlukijan mukaan ja nousupisteitä jaetaan vain kartanlukijoille. Emme selvitä takautuvasti kummassa roolissa nykyinen luokitus on saavutettu, joten kuljettajan luokitus säilyy nykyisenä (toki M-luokasta tippuu A-luokkaan sääntöjen mukaisesti). Kuljettaja voi siis ajaa alemmassa luokassa alempiluokkaisen kartturin kanssa. Mikäli kuljettaja haluaa lukea karttaa alemmassa luokassa, voi hän halutessaan anoa muutosta luokitukseensa voimassa olevan säännön mukaisesti.
Auton varusteet
Sääntöihin lisättiin auton pakollisiksi varusteiksi öljynimeytysmatto ja sammutin, jotta kilpailun järjestäjät saisivat helpommin lupia mm. pohjavesialueille. Sääntöteksti:
”Autossa tulee kuljettaa mukana öljynimeytysvarustus, jonka tulee pystyä imemään koko autossa oleva öljymäärä. Tämän lisäksi autoissa on vähimmäisvaatimuksena 13A 55B (AB II E) -luokkaan kuuluva sammutin, jonka sammutinaineen määrä on vähintään 2kg. Käsisammuttimen laukaisulaitteen varmistimen tulee olla sinetöity kiinni -asentoonsa. Sekä öljynimeytysvarustus että sammutin tulee olla luotettavasti kiinnitetty sekä helposti kuljettajien saatavilla.”
Sammuttimelle ei ole tarkastusvaatimusta, joten esim. venekäytöstä poistettua toimintakuntoista sammutinta voi käyttää. Öljynimeytysmatto kannattaa pakata muovipussiin, johon tarvittaessa käytetyt likaiset matot voi kerätä. Tässä pari esimerkkiä edullisesta vaihtoehdosta öljynimeytysmatoksi:
http://kauppa.valttori.fi/fin/oljynimeytys_matto_valttori_1-p-1971-0/
https://www.uittokalusto.fi/oilstop-super-imeytysmatto-f67.html
Lisätietoja iiro.palmi@autourheilu.fi
Terveisin autosuunnistus lajiryhmä