Uutiset
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
28.3.2024
Drift SM -sarjasäännöt ja kilpailukalenteri julkaistu kaudelle 2024
27.3.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
27.3.2024
AKK mukana American Car Show´ssa - osastolla tapahtuu
26.3.2024
Liikennevakuutuslaki uudistumassa - kuljettajapaikkasuoja poistumassa
25.3.2024
Rallin lajiryhmän kuulumisia
21.3.2024
Crosskart ajoleiri Kouvolassa lauantaina 27.4.2024, rallicross/crosskart testipäivä sunnuntaina 28.4.2024
19.3.2024
Tehokasta yhteistyötä viranomaisten kanssa autourheilun edunvalvonnan vahvistamiseksi
19.3.2024
Rallin Päätoimitsijakoulutus Kuopiossa 27.-28.4.2024
19.3.2024
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.