Kansallisen Rallicrossin järjestäjien haku

16.6.2015

« Takaisin

RC lajiryhmällä on tarkoitus löytää kansalliseen rallicrossiin 3-4 järjestäjää, jotta saataisiin järjestettyä kansallinen rallicross sarja.
Ottaen huomioon tämänhetkisen kilpailukalenterin tulee kilpailut sioittumaan myöhään syksyyn. Sarjasäännöistä on jo luonnos ja se välitetään tarvittaessa sarjan osakilpailusta kiinnostuneille järjestäjille.
Kiinnostuneet kansallisen rallicrossin järjestäjät voivat olla sähköpostilla yhteydessä lajipäällikköön 31.7. mennessä.
 

Kansallisessa rallicrossissa kilpaillaan useissa luokissa.
Lisää luokista ja ratamääritelmistä on lajiryhmän sääntöesityksessä, johon pääset klikkaamalla TÄSTÄ

Kilpailussa ajetaan harjoitukset, alkuerät ja finaalit.
Kaikki luokat ajavat saman kilpailusysteemin mukaisesti.

Harjoitukset:
Harjoituksissa jokainen kuljettaja saa ajaa vähintään 1x2 kierrosta. Harjoituksiin osallistuminen on vapaaehtoista.

Alkuerät:
Alkueriä ajetaan kolme. Alkuerissä on käytössä ajanotto, joka voi olla käsiajanotto.
Autot lähetetään alkuerissä rinnakkain yhdestä rivistä maksimissaan 6 autoa lähdössä kerrallaan. Alkuerissä ajetaan neljä kierrosta ja pakollinen lisälenkki tulee ajaa jollakin näistä kierroksista. Jokaisessa luokassa alkuerästä nopein kuljettaja saa yhden (1) pisteen, toiseksi nopein kaksi (2) pistettä, kolmanneksi nopein kolme (3) pistettä jne. Alkuerässä saman ajan ajaneet kuljettajat jakavat sijoituksen ja saavat huonomman sijoituksen mukaisen pistemäärän. Keskeyttäneet tai vajaan kierrosmäärän ajaneet kuljettajat saavat pistemäärän, joka on kilpailussa ko. luokkaan hyväksyttyjen kuljettajien osallistujamäärä (hyväksytty katsastuksessa). Kuljettaja, jonka ajosuoritus alkueränsä lähdössä hylätään, saa kaksi (2) lisäpistettä keskeyttäneen kuljettajan pistemäärään. Kuljettaja, joka ei osallistu alkueränsä lähtöön, saa viisi (5) lisäpistettä keskeyttäneen kuljettajan pistemäärään. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa alkuerissä jaetun sijan kuljettajien järjestys tuloslistassa on ajojärjestys. Kahdesta parhaasta alkuerästään vähiten pisteitä saanut kuljettaja on alkuerien ensimmäinen, toiseksi vähiten toinen jne. Tasapisteissä ratkaisee parhaan alkuerän aika, seuraavaksi toiseksi parhaan alkuerän aika ja sen jälkeen kolmanneksi parhaan alkuerän aika. Mikäli tämä ei tuo ratkaisua, sen jälkeen suoritetaan arvonta.

Finaalit
Kilpailijat sijoitetaan finaaleihin alkuerien tuloksen perusteella. Alkuerien 1. - 4. vähiten pisteitä kerännyttä sijoitetaan A-finaaliin, 4 seuraavaa B-finaaliin sekä 6 seuraavaa C-finaaliin. C- ja B-finaalien 2 parasta nousee seuraavaan ajettavaan finaaliin. Kuljettajan on saatava tulos vähintään kahdesta alkuerästään (aika taikka keskeytys)jotta hänellä on mahdollisuus päästä finaaliin. Finaaleissa ajetaan 6 kierrosta, jonka aikana pakollinen lisälenkki tulee ajaa jollakin näistä kierroksista. Finaaleissa lähdetään kolmesta eri rivistä, niin että jokaisella on edessään tyhjä rata.

Keskeytys
Keskeyttäneiden osalta ratkaisee sijoituksen ajettu matka, lisälenkin metrejä ei huomioida. Kuljettajien keskeyttäessä ajettuaan saman matkan, on heidän keskinäinen sijoituksensa edellisen kierroksen maalijärjestys. Mikäli tämä tapahtuu ensimmäisellä kierroksella, ratkaisee alkuerien jälkeinen paremmuusjärjestys. Kuljettaja on osallistunut finaaliin, kun hän on ollut lähettäjän käskynalaisuudessa. Mikäli hän ei pysty jatkamaan ja jää lähtöruutuun, tulkitaan hänet keskeyttäneeksi (0-metriä). Kuljettaja, joka on suljettu lähdöstä, sijoittuu lähtöön osallistuneista viimeiseksi. Mikäli näitä on useampia, ratkaisee alkuerien jälkeinen paremmuusjärjestys. Mikäli kuljettaja ei osallistu finaaliin, johon hänet on sijoitettu, hänen tuloksensa on ko. finaalin viimeinen lähdöstä suljetun kuljettajan jälkeen. Mikäli heitä on useita, ratkaisee alkuerien jälkeinen paremmuusjärjestys.

 

Timo Lampinen
Lajipäällikkö


 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy