Tiedote Rallisprintin lajiryhmältä koskien ratoihin tutustumista

4.2.2016

Viime kauden aikana ja tämän kauden alussa on herännyt jonkin verran keskustelua Rallisprint-rataan tutustumisesta ja siinä käytettävistä polkupyöristä. Viime aikoina on keskusteltu ennen kaikkea polkupyöristä, joita avustaa sähkömoottori.

AKK:n Rallisprintin Lajiryhmä käsitteli yhteydenottojen perusteella asian, ja päätyi ratkaisuun että sähkö-avusteisten polkupyörien käyttö rataan tutustuttaessa on tästä eteenpäin kiellettyä, jotta lähtökohdat rataan tutustumiseen on kaikille kilpailijoille tasavertaiset. Asia huomioidaan kauden 2017 sääntöihin.

Rallisprintin lajisääntö kertoo rataan tutustumisen osalta seuraavaa:

13.2 Rataan tutustuminen

Rataan/kilpailureittiin tutustuminen on sallittu kilpailupäivänä ei moottorikäyttöisillä laitteilla. Kilpailunjärjestäjä voi antaa kilpailun säännöissä määräyksiä kaikesta liikkumisesta kilpailureitillä ennen kilpailua. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla rataan tutustuminen on kuitenkin kaikissa olosuhteissa kielletty.

Olosuhteiden niin vaatiessa (esim. mäkikilpailut), on kilpailun järjestäjän mahdollista anoa erillistä lupaa toteuttaa rataan tutustuminen muutoin kuin ei-moottorikäyttöisillä laitteilla. Järjestäjällä on mahdollisuus toteuttaa rataan tutustuminen johdetusti kilpa-autoilla maksimissaan 40 km/h nopeudella. Tällöin kilpailun järjestäjän tulee tehdä asiasta AKK:lle kirjallinen anomus yhdessä kilpailuluvan yhteydessä ja tutustumistapa on ilmoitettava kilpailun säännöissä.

Sähkömoottori-avusteinen polkupyörä tulkitaan jatkossa moottorikäyttöiseksi laitteeksi.

Kilpailija voi kuitenkin anoa lajiryhmältä kilpailukauden mittaisen erivapauden sähkömoottori-avusteisen polkupyörän käytölle terveydellisistä syistä. Tällöin anomuksen liitteeksi tulee liittää lääkärintodistus.

Lisätietoja: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977

Design Mainostoimisto Ajaton Oy