Uutiset
Runkokalenteri 2025 julkaistu
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
28.3.2024
Rataleimatutkinto 2024 - ilmoittaudu 31.3. mennessä
28.3.2024
Drift SM -sarjasäännöt ja kilpailukalenteri julkaistu kaudelle 2024
27.3.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
27.3.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
27.3.2024
AKK mukana American Car Show´ssa - osastolla tapahtuu
26.3.2024
Sääntömuutosesitysten aika vuodelle 2025 on käsillä
26.3.2024
Liikennevakuutuslaki uudistumassa - kuljettajapaikkasuoja poistumassa
25.3.2024
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177