JM lajiryhmän kokous 22.5.

27.5.2015

« Takaisin

JM lajiryhmän kokous 22.5.2015

Paikalla: Jani Kola pj, Ari Valkonen, Kimmo Mäkinen, Anne Heinonen ja Timo Lampinen lajipäällikkö. Kutsuttuna AKK:n JM-SM pääkatsastaja Harri Nykänen

Sallitut renkaat lista on päivitetty
Uusi lista on lisätty materiaalipankkiin.
Renkaita on nyt mahdollisuus valita 38 merkistä ja useasta eri mallista, joten yhteensä on 101 rengasta josta valita. Renkaiden hinta vaihtelee n.40e - 100e/ kpl välillä. Seuraavan kerran lista päivitetään kaudelle 2016. Ehdotuksia uusista renkaista voi kesän aikana toimittaa sähköpostilla lajipäällikölle ja lajiryhmä käsittelee loppuvuodesta kauden 2016 rengaslistan.

Liikennevakuutus
Liikennevakuutuskeskus ja AKK on aloittanut yhteiset neuvottelut kilpailukäytössä rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttamisen käytäntöjen selkeyttämiseksi.

Harrastaja kyselyn vastauksia
Tutustuttiin vastauksiin jo ennen kokousta sähköpostilla. Vastauksia tuli yhteensä 797 kpl

1. Mitä olet mieltä jos, EVK-ja Yleisen SM kilpailut yhdistetään samalle viikonlopulle tulevaisuudessa?
Kannatan ehdotusta 20,9%
Olen eri mieltä. Kilpailut on oltava eri viikonloppuna 64,7%
Ihan sama 14,4%

2. Jos yhdistetään siten, että ajettaisiin yhtenä viikonloppuna, niin EVK:n ja Yleisen luokat ajettaisiin limittäin ja samalla autolla ei voisi osallistua molempiin SM-luokkiin?
Kannatan ehdotusta 28,7%
Olen eri mieltä. 57,3% I
han sama 14,0%

3.Tulisiko mielestäsi säännöillä rajoittaa luokkien määrää yhdenpäivän kilpailussa?
Tämä tarkoittaisi lyhyempiä kilpailuja.
Kyllä 27,8%
Ei 72,2%

Pitääkö mielestäsi akselin siirtoa rajoittaa?
Kyllä 35,9%
Ei 64,1%

Akseleiden siirtoon lisäksi:
Saa siirtää 5 cm 12,7%
Saa siirtää 10 cm 18,0%
Akseleiden paikka vapaa, mutta akseliväliä ei saa muuttaa kuin +-5cm 49,9%
Ei saa siirtää akseleita alkuperäiseltä paikalta ollenkaan 12,1%
Jokin muu, mikä 7,3%

Pitääkö autoissa olla roiskeläpät?
Kyllä 52,7%
Ei 47,3%

Pitääkö autoissa käyttää edelleen ainoastaan "pumppubensaa"?
Kyllä 91,3%
Ei 8,7%

Pitääkö polttoainesääntö olla väljempi?
Kyllä 15,2%
Ei 84,8%

Tulisiko E85-polttoaine sallia JM-luokassa?
Kyllä 42,8%
Ei 57,2%

Tuleeko aineen lisääminen moottorin kanteen sallia?
Kyllä 65,9%
Ei 34,1%

Mitä mieltä olet ehdotuksesta, että auton ja moottorin merkin pitäisi olla saman valmistajan, auton vetotavasta riippumatta. Esim. Ford Kent OHC Zetec.
Kannatan ehdotusta 15,0%
En kannata ehdotusta 81,8%
Jokin muu vaihtoehto, mikä? 3,2%


Tämän lisäksi tuli vapaankenttään vielä runsaasti vastauksia. Vastauksia on huomioitu, kun on tekniikka sääntöä tarkasteltu.


Lajiryhmän esittämiä sääntömuutoksia kaudelle 2016

Jälki-ilmoittautuminen
Esitetään, että kolminkertainen jälki-ilmoittautumis maksu ja sen jakaminen kolmelle parhaalle kuten nykyinen sääntö määrää, koskisi vain JM-SM kilpailuja ja kansallisissa kilpailuissa jälki-ilmoittautumis maksun perintä ja suuruus on järjestäjän päätettävissä. Maksu jäisi tässä tapauksessa järjestäjälle.


Tekniikkasääntö ehdotuksia

1. Aineen ja osien lisääminen sekä muuttaminen on kielletty, ellei niitä näissä määräyksissä ole erikseen sallittu.

2. Autossa ohjaamotilassa kulkevat vesiputket eivät saa enää olla korkeammalla kuin auton kynnyskotelon yläreuna.

3. Auton ns.liimalasista valmistettu tuulilasi jos poistettaan tulee turvakehikko tällöin hitsata ikkunapilariin 100mm matkalta molemmilta puolilta putkea.

4. Kuljettajan puoleisen etuoven alkuperäinen ikkunanlasi on poistettava.

5. Kuljettajan puoleinen sivuikkuna pitää suojata metallisella turvaverkolla.
Sivuikkunaan saa halutessaan laittaa vielä tämän verkon lisäksi polykarbonaattimuovia, jonka paksuus tulee olla vähintään yksi (1) mm.

6. Vain kuljettajanpuolella pitää olla turvakehikossa kaksi oviputkea.

7. Jos takapääkaari sijaitsee yli 150 mm B-pilarin takapuolella, tulee silloin kuljettajan puolen väli vahvistaa 2,5 mm vahvalla teräslevyllä, jonka korkeus on vähintään 300 mm. Levy kiinnitetään pääkaareen hitsaamalla vähintään 50 % ja B- pilariin hitsaamalla, vähintään 50 % tai pulttaamalla vähintään (3 kpl) 10 mm pultilla.
Alareuna maksimissaan 100 mm helmakotelon yläpuolelle ja vahvikelevyyn ei saa tehdä kevennysreikiä. Alustan tuentojen kotelot voidaan kiinnittää turvakehikkoon.

8. Nascar-verkon koko tulee jatkossa olla vähintään 400 mm x 600 mm kokoinen.

9. Sylinterikanteen aineen lisääminen on imu ja/tai pakokanavaan, tulpanreikään, kannen palotilaan tai vesikanaviin on (Kitillä, hitsaamalla ja/tai putkittamalla) sallittu. Lisäksi sylinterikannen vaurioiden korjaaminen hitsaamalla ja/tai kittaamalla on sallittu koko sylinterikanteen. Alkuperäistä sylinterikantta pitää olla jäljellä vähintään 95%.

10. Kaasuttimien imuilman otto on sallittu ainoastaan moottoritilasta.

11. Akselivälin muuttaminen on sallittu +- 5 cm rajoissa
Etu- ja taka-akseleiden sijaintia saa alkuperäiseltä paikaltaan muuttaa
enintään ±/- 100 mm.
Kardaanivetoisissa autoissa moottoria saa siirtää taaksepäin siten, että vähintään ykkössylinteri pitää sijaita etupyörien keskilinjalla.
Akseliston tyyppi on vapaa.

12. Auton alkuperäisen pulttijaon muuttuessa, on käytettävä laipallista pinnapultti kiinnitystä.

13. Takasumuvalon on toimittava, vaikka päävirta katkaisija on pois päältä.

14. Etuveto tai kardaanivetoisissa autoissa akku pitää sijaita alkuperäisellä paikalla tai matkatavaratilassa.

15. Huolto-tai pysäköintivarikkopaikalla on kilpa-auton alla oltava vähintään kilpa- auton pohjapinta-alan kokoinen nesteitä läpäisemätön suojapeitettä 400g/m2.
Tämän suojapeitteen puuttuminen missään vaiheessa kilpailua johtaa kilpailusta sulkemiseen.


Tuomaristonpuheenjohtajien raporttien palaute

Käytiin läpi 23 kilpailua, joista todettiin että alkuvuonna jouduttiin perumaan kaikki jäärata kilpailut ja JM kausi 2015 alkoi vasta 12.4.TUA-JM kilpailulla.

19.4.2015 17.Kuplakuhmut Kokemäen UA
Kilpailussa oli yhdellä kilpailijalla 10kg alipainoinen auto ja hänen kilpailusuoritus hylättiin. Lisäksi hänelle annettiin varoitus alipainoisella ajoneuvolla kilpailemisesta.

Muutamasta kilpailusta oli tullut lajiryhmälle jatkoseuraamus esityksiä. Näiden selvitys on vielä kesken ja lajiryhmä tulee esittämään AKK:n hallitukselle seuraavaan kokoukseen jatkotoimenpiteitä näihin esille tulleisiin tapauksiin.



Saapuneet kirjeet

1. Muistutus kaikille seuroille.
Jos olette järjestämässä kilpailuja oman alueen ulkopuolella, niin varmistakaa kyseisen alueen valtuustolta suostumus hyvissä ajoin ennen kilpailua, mieluiten jo anomusvaiheessa.
Kilpailukalenteriin kilpailuja anottaessa tulee alueeksi merkitä aina kilpailupaikan mukainen alue eikä järjestävän seuran mukainen alue.


2. Sähköpostilla on kysytty nuoren kilpailijan osallistumisoikeutta JM SM kilpailuun.
JM SM-Yleinen ajetaan 27.-28.6. ja JM SM-Nuoret ajetaan 15.-16.8. Jos henkilö täyttää 28.6.-16.8. aikavälillä 18v ei hän voi nykysäännön mukaan osallistua kumpaakaan kilpailuun.

Lajiryhmän päätös:
Kaikki kilpailijat, jotka aikavälillä 28.6.-16.8. täyttävät 18v. ovat oikeutettuja osallistumaan JM SM-Yleiseen alle 18v ikäisenä. Ilmoittautumiset tähän JM SM- Yleisen kilpailuun alle 18v hoidetaan lajipäällikön kautta. Kaikilla kilpailijoilla tulee olla kilpailussa sääntöjen mukainen huoltaja.


JM-SM Liiga Hyvinkää 29.-30.8.2015

Liiga asetus lähetetään joukkueen johtajille 31.05.2015 mennessä.
Joukkueenjohtajien palaveri järjestetään 1.7. klo 18:00 Tampereen ABC Lahdesjärven huoltoaseman kabinetissa.
Tilaisuudessa suoritetaan joukkueiden lohkoarvonta.

Seuraava JM lajiryhmän kokous
7.8.klo 9:00 Kellokukantie 7, Vantaa

Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Timo Lampinen, 0207 219 463, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy