Uutiset
Crosskart ajoleiri Kouvolassa lauantaina 27.4.2024, harjoittelumahdollisuus rallicross kalustolle illalla
18.4.2024
Pienoisautoilun tuomariston puheenjohtajien koulutus - ilmoittaudu mukaan!
18.4.2024
Pienoisautoilun harrastajille suunnattu kysely 2024
18.4.2024
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
18.4.2024
Tärkeä tiedote! Liikennevakuutuslain uudistus lykkääntyy
18.4.2024
Sääntömuutosesitysten aika vuodelle 2025 on käsillä
18.4.2024
Lapuan crosskart-junnuleirillä ennätysmäärä osallistujia
16.4.2024
Driftingin lajisäännöt on päivitetty
16.4.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
15.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
15.4.2024
Rata-ajon lajiryhmän kokous 15.5.
25.5.2015
Lisätty 26.5.: Paikalla olivat Juha Hautala (pj.), Kristian Tornivaara, Marko Sinivuori ja Pekka Säynevirta (esittelijä).
Endurance
Tiimeiltä on tullut palautetta metallisten kanisterien irtoavasta maalista. On ehdotettu muovisten kanistereiden hyväksymistä. Lajiryhmän kanta on, ettei muovisia kanistereita hyväksytä turvallisuusnäkökohtien vuoksi. Suosittelemme tiimeille parempi laatuisten metallisten kanisterien hankintaa. Ongelma on uusi ja ilmenee ilmeisesti vain heikkolaatuisten kanisterien kanssa. Endurance-sarjaan on ilmoittautunut tällä hetkellä noin 30 tiimiä. Osallistujamäärä on siis selkeässä kasvussa.
Rata-SM
Sarjaan on ilmoittautunut yli 80 kilpailijaa. Markkinointiyhteistyötä tehdään useiden yhteistyökumppanien kanssa ja tähdätään myös vahvojen lajifanien ulkopuolelle, jotta katsomoon saadaan lisää uusia asiakkaita. Merikuljetusyhteistyökumppaniksi on valittu Eckerö Line. Heiltä saatu tarjous oli tiimeille erittäin edullinen. Markkinointiyhteistyökumppanina toimii The Look.
Botniaringin Rata-SM osakilpailun yhteydessä ajetaan Viron mestaruusosakilpailu. Luokkina ovat BMW 325 Cup, HRX Camaro Cup ja Formula Scandic.
Kauden 2016 RATA-SM -kilpailuhakemuksia on tullut neljä: Vauhtiajot, Ahvenisto, Kemora ja Botniaring.
Rata-SM kilpailupäivämääriä 2016 muokattiin ja ne ovat seuraavat:
14-15.05.2016 Kemora tai Botniaring
11-12.06.2016 Ahvenisto
02-03.07.2016 Pärnu
23-24.07.2016
06-07.08.2016 Vauhtiajot
03-04.09.2016
V1600
Tiedustelun tulosten perusteella päätettiin, että osakilpailuissa on vain kaksi (2) V1600-lähtöä. Lajiryhmä on saanut tiedustelun koskien Seat Ibiza SC 1.6 -mallin sääntöjen mukaisuudesta V1600-luokkaan. Asia kuuluu tekniikan lajiryhmälle. Lajiryhmälle on tullut kirje koskien useamman eri auton käyttöä sarjan aikana eri osakilpailuissa V1600-luokassa. Lajiryhmä ei rajoita käytettävien autojen määrää, vaan auton voi vaihtaa kesken kauden. Kussakin osakilpailussa saa kuitenkin käyttää vain yhtä autoa. Perustelu: Rata-SM sarjaan ilmoittautuu kilpailijana kuljettaja - ei auto.
Lajiryhmä esittää tekniikan lajiryhmälle, että turboahdetut alle 1.2 moottoriset automallit sallittaisiin V1600-luokkaan omana alaluokkanaan, jossa jaettaisiin pisteet erikseen.
Formula Ford
Luokka on pyytänyt useampaa kilpailulähtöä osakilpailuihin. Lajiryhmä päätti, että Formula Ford ajaa kolme (3) osakilpailulähtöä Pärnussa, Botniaringillä ja Kemorassa.
Turbo 1600
Esitetään tekniikan lajiryhmälle, että luokalle haetaan teknisistä määräyksistä vastaavaa pääkatsastajaa. Uutena mallina sarjaan esitetään Fiat Grande Puntoa. Tekniikan lajiryhmältä on pyydetty lausuntoa mallista.
Formula-tekniikkavastaava
Esitetään tekniikan lajiryhmälle, että haetaan Formula-luokkien teknisistä määräyksistä vastaavaa pääkatsastajaa.
Grand Tourismo -luokka
Luokan tarkoituksena on mahdollistaa esimerkiksi omavalmiste autojen, ja mm. Time Attack -autojen, osallistuminen rata-ajon yhteislähtökilpailuihin. Tarkoituksena on luoda yleisöön menevien näyttävien lähtöjen lisääminen kilpailuissa.
Luokan sääntöluonnos on valmis. Säännöt pohjautuvat GT4-luokkaan. Sääntöjen pääpaino on turvallisuudessa, auton tekniikka tulee olemaan varsin vapaa.
Rataleimatutkinto
Rataleimatutkinnon käytännön osuus järjestettiin Alastarolla. Uusia rataleimatutkintoja suoritettiin yli 100.
Debytanttimerkinnät alempitasoisissa kilpailuissa
Lajiryhmä esittää hallitukselle, että kerhotasoisissa kilpailuista on mahdollista saada debytanttikorttiin merkintä. Merkinnän edellytyksenä on, että kilpailussa toimii lajipäällikön hyväksymä ajotapatarkkailija.
Tuomariston puheenjohtajan raportointiaika
Lajiryhmä muistuttaa tuomariston puheenjohtajia, että tuomariston puheenjohtajan raportti on toimitettava lajiryhmälle sääntöjen mukaisesti kahden viikon kuluessa kilpailun päättymisestä. Toukokuussa emme voi enää käsitellä elokuun kilpailun tapahtumia tai järjestelyjä.
Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Pekka Säynevirta, 0207 219 443, pekka.saynevirta@autourheilu.fi