Uutiset
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
18.4.2024
Tärkeä tiedote! Liikennevakuutuslain uudistus lykkääntyy
18.4.2024
Sääntömuutosesitysten aika vuodelle 2025 on käsillä
18.4.2024
Crosskart ajoleiri Kouvolassa lauantaina 27.4.2024, harjoittelumahdollisuus rallicross kalustolle illalla
18.4.2024
Pienoisautoilun tuomariston puheenjohtajien koulutus - ilmoittaudu mukaan!
18.4.2024
Pienoisautoilun harrastajille suunnattu kysely 2024
18.4.2024
Lapuan crosskart-junnuleirillä ennätysmäärä osallistujia
16.4.2024
Driftingin lajisäännöt on päivitetty
16.4.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
15.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
15.4.2024
Rallicross lajiryhmän sääntömuutos esitykset kaudelle 2016
16.6.2015
Lajiryhmän muutosesityksiä AKK:n sääntökirjaan Rallicrossiin liittyviä asioita.
1. Lisälenkillä on oltava ratavalvontapiste.
2. Ratavalvontapisteet voidaan numeroida, joko valkopohjaisilla tai oranssipohjaisilla numerotauluilla.
3. Rallicrossissa on kolme luokkaa: SuperCar, SRC ja Autokrossi.
4. Teknisestä viasta ilmoitetaan kilpailijalle päälippupisteellä musta/oranssi lipulla. Jos kilpailija ei välittömästi keskeytä kilpailemista ja siirry pysäköintivarikolle muuttuu tämä musta/oranssi lippu tuplamustaksi lipuksi ja hänet hylätään koko kilpailusta.
5. Jos keskeytetyssä lähdössä on kilpailijalle annettu mustasävyisiä lippuja jäävät ne voimaan. Mustan lipun saanut kilpailija ei osallistu uusintalähtöön, vaan sijoitetaan tuloksissa uusintalähdön viimeiseksi. Tuplamustan saanut kilpailija merkitään hylätyksi koko kilpailusta. Punaisen lipun aiheuttanut kilpailija ei saa osallistua uusintalähtöön. Hänet sijoitetaan tuloksissa uusintalähdön viimeiseksi, tai mahdollisten mustanlipun saaneiden paremmalle puolelle
6. Lähdön aikana jos auto kaatuu (auton ”räystäs” käy maassa) on kilpaileminen lopetettava ja pysähdyttävä radanvarteen. Kuljettajan on noustava autosta ja siirryttävä radan ulkopuolelle turvalliseen paikkaan odottamaan, että järjestäjän toimista kilpailija siirretään kilpailupaikalla olevan ensiapuhenkilöstön tarkistettavaksi. Heidän luvalla saa kilpailija jatkaa kilpailemista.
7. Renkaiden lämmittäminen sudittamalla on sallittua ja tälle on varattava ennen lähtöä oma turvallinen alue. Sudittaminen on suoritettava vain merkityllä alueella.
Lisäksi lajiryhmä esitti kansallisen rallicross luokalle omat säännöt
Kansallinen rallicross
- Ratojen määritelmät
Radan leveys määräytyy JM-säännön mukaan.Kestopäällysteen vähimmäisvaatimus on vain lähtöalueella ja täysin kestopäällystetty rata on myös sallittu. Lisäksi kiinteä ja turvallinen lisälenkki pitää olla radalla ja se pitää olla myös radantarkastuksessa hyväksytty. - Luokat:
KRC 1
Autokrossi etuveto-ja kardaani, FIA Touring cars, FIA R2 ja R3, FinR2wd, SS alle 2050cc etuveto- ja kardaani ja F-ryhmän alle 2200cc mukaiset autot.
KRC 2
Autokrossi taka-ja keskimoottoriset, SRC, KRC, SS taka-ja keskimoottoriset ja SS yli 2050cc etuveto- ja kardaanivetoiset, F-ryhmä yli 2200cc mukaiset autot sekä JM-tekniikkasäännön mukaiset autot, joiden turvakehikon materiaali täyttää nopeuskilpailuiden vaatimukset.
KRC 3
V1600 tekniikkasäännön mukaiset autot.
Renkaina käytetään ainoastaan Toyo R888, Yokohama A 048 tai Kumho V70 A renkaita.
KRC 4
4-vetoiset FIA SuperCar, kansallinen 4wd, A-, N-, R4-, R5- WRC- ja SS-ryhmien autot, kuutiotilavuus vapaa
KRC 5
Historic-luokan ikäkausien G1-J2 mukaiset FIA-passitetut autot tai ikäkautensa kilpailuhistorian omaavat Rallicross-autot
3. Kaikkien autojen tulee noudattaa oman ryhmänsä tekniikka- ja polttoainesääntöjä.
4. Sääntöjä voidaan muuttaa kauden aikana, jos joku auto osoittautuu ylivoimaiseksi.
Timo Lampinen
Lajipäällikkö