Erkki Savolainen 50 vuotta Jyväskylän rallin tekijänä

8.9.2016, Tapio Leppämäki

Harrasteurheilu

Suomessa on ajettu MM-rallia niin kauan kuin sarja on käytännössä ollut olemassa ja vieläkin pidempään, Jyväskylän Suurajojen ollessa alusta saakka yksi kansainvälisistä ralleista legendaaristen kisojen kuten Monte Carlon rinnalla. Yksi tärkeä tekijä suuren kansainvälisen rallin säilymisessä Suomessa on ollut rallintekijöiden sitoutuminen rakkaaseen harrastukseen vuosikymmeniksi. Ja mikä parasta, uusia innokkaita lajin harrastajia nousee mukaan vuosittain ja juuri silloin pitkään kisaa tehneet konkarit ovat kullanarvoisia siirtämässä oppia uusille tekijöille.

Yksi vaikuttavan merkkipaalun Neste Rallissa tänä kesänä saavuttanut rallin tekijä on Erkki "Eki" Savolainen, joka on ollut mukana jo 50 vuotta. Savolainen istui tekijäryhmään kielitaitonsa ja turvallisuusosaamisensa kautta, mutta aivan ensimmäisessä kisassa hän oli ihan perinteiseen tapaan tuttujen kautta järjestysmiestehtävissä erikoiskokeella. Tuo retki painui mieleen. 

Nuori Erkki Savolainen istui 50 vuotta sitten iltamyöhällä auton takapenkillä matkalla Taulun erikoiskokeelle toimitsijaksi. 

- Kuljettajana toimi silloisen Aren automyyjä, joka päästeli pikkuteitä sellaista vauhtia, että nuorta miestä meinasi hirvittää. Kun päästiin toimipaikalle, oli pimeä metsä täynnä kansaa - joka ei äänistä päätellen ollut aivan selvinkään päin," Savolainen muistelee. 

Eksoottisesta ensikosketuksesta lajiin huolimatta, kipinä autokilpailun tekoon syttyi ja Savolainen palveli toimitsijana erikoiskokeilla useamman vuoden. Lopulta tie vei ensin ajanottoryhmään ja sitten poliisin ammatin myötä vuonna 1981 Savolainen lähti rallin turvapäälliköksi. Vuosikymmenet "saman kisan" hommissa ovat kietoneet vuosia yhteen, niin että niitä ei helposti enää muista erilleen, mutta juuri tuona vuonna sattui Ehikissä maalin jälkeen ulosajo, jonka yhteydessä menehtyi silloinen AKK:n puheenjohtaja Raul Falin. 

- Siinä oli kova paikka olla ensimmäisessä turvapäällikön tehtävässä, tapaus sattui kisan alussa, jo neljännellä erikoiskokeella ja minunkin piti olla median edessä Laajavuoressa. Viranomaiset kuitenkin katsoivat että tapauksesta ei ollut aihetta nostaa syytettä, eli sen ei katsottu olleen järjestäjien vastuulla. Löysässä hirressä kuitenkin jonkin aikaa roikuttiin, muistelee Savolainen.

Ratamestariksi Savolainen ryhtyi vuonna -88 ja Eki muistaa, että yksi tärkeimmistä tavoitteista  oli tuolloin saada kilpailijat maaliin niin, että median edustajat saisivat jutut eteenpäin ajoissa. 

Nyt Erkki Savolainen viettää jo eläkepäiviään, mutta rallihommat eivät helpota. Hän mm. avustaa Tommi Mäkisen rallitallia testien järjestämisessä. Tänä vuonna pyöreää 50 -vuotista järjestämistaivaltaan Savolainen juhlisti toimien rallin ruohonjuuritasolla - Ruuhimäen testierikoiskokeen puomilla sulkumiehenä. Ympyrä sulkeutui, sillä tuo ensimmäisen eksoottisen ralliyön erikoiskoe Taulu, sijaitsi aivan siinä Ruuhimäen kupeessa.


Erkki Savolainen summaa, että harrastus on antanut paljon. Entisen puuppolalaisen, nykyisin Jyväskylän Ristikivessä asuvan miehen sydän sykkii yhä lämmöllä Jyväskylän rallille.

- Pitäsköhän vielä kerran kysyä pääsiskö järjestelytehtäviin?

 

« Takaisin

Uusimmat jutut

Tässä numerossa