Jyväskylän kaupunginhallitus hyväksyi MM-rallin jatkosopimuksen vuosille 2024-2026

13.6.2023

« Takaisin

Kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan AKK:n ja Jyväskylän kaupungin välisen sopimuksen, jossa sovitaan rallien MM-osakilpailun järjestämisestä Jyväskylässä vuosina 2024-2026. 

Jyväskylän kaupungin ja AKK Sports Oy:n yhteistyösopimus vuosille 2024-2026 hyväksyttiin

Kaupunginhallitus hyväksyi Jyväskylän kaupungin ja AKK Sports Oy:n välisen yhteistyösopimuksen MM-rallin osakilpailun järjestämisestä vuosina 2024-2026 Jyväskylässä. Kaupungin nykyinen sopimus rallien järjestämisestä loppuu tämän vuoden lopussa. 

Secto Rally Finland on Suomessa vuosittain ajettava, kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n rallin MM-sarjan osakilpailu. Tapahtuma on Pohjoismaiden suurimpia vuosittaisia yleisötapahtumia, ja myös kilpailijamäärältään yksi MM-sarjan suurimmista. Rallit on järjestetty Jyväskylässä vuodesta 1951 alkaen. (Poikkeuksena oli koronavuosi 2020, jolloin tapahtumaa ei voitu järjestää koronarajoitusten vuoksi.)

Secto Rally Finland on yksi Suomen tunnetuimmista tapahtumista maailmalla. Kilpailu saa vuosittain kiitosta järjestelyistään eri sidosryhmiltä ja se on myös useasti palkittu maailman parhaana MM-rallina. Secto Rally Finlandin merkitys Jyväskylän ja alueen tunnettuudelle on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävä. Rallin elinkeinovaikutukset Keski-Suomelle ovat tutkitusti mittavat. Vuonna 2022 Salmi Eventlizer -digitaalisella menetelmällä tehdyn analyysin mukaan välitön matkailutulo Jyväskylän alueelle ja Keski-Suomeen oli noin 17,5 miljoonaa euroa. 

Median edustajia vuoden 2022 tapahtumaan akkreditoitui 400, joista 65% oli kansainvälisiä toimittajia ja kuvaajia. Secto Rally Finlandin televisiointi levisi yli 155 markkina-alueelle. Suomessa Yle Areena -palvelun kautta MM-rallia katsottiin kisaviikonlopun aikana yli 5,5 miljoonaa tuntia ja Ylen tv-lähetykset tavoittivat 1,6 miljoonaa suomalaista. Secto Rally Finlandin omissa digikanavissa ralliviikon aikana tavoitettiin lähes kahdeksan miljoonaa käyttäjää. Ralli kasvatti myös sosiaalisen median tavoittavuuttaan.

Lue lisää: jyvaskyla.fi


Kuva: Toni Ollikainen/AKK

Design Mainostoimisto Ajaton Oy