Uutiset
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
Asfalttikunkkuun yli tuhat ilmoittautunutta
30.4.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta – lähetä kysymykset etukäteen
30.4.2024
KITI-järjestelmä uudistuu 2024 aikana – uudet ominaisuudet ja parannukset käyttöön asteittain
29.4.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Pasi Mäenpää AKK Sports Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja – Marco Mäkinen ja Tommi Muilu mukaan hallitukseen
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
25.4.2024
Hallituksen kuulumisia - KITI-kehityshanke etenee
25.4.2024
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
25.5.2015
Karting SM starttaa - edessä isoja muutoksia
Varma kesän merkki on erilaisten ratasarjojen alkaminen ja tulevana viikonloppuna polkaistaan käyntiin kotimainen kartingin SM-sarja Lappeenrannan Kimi Circuitilla. Raket SJM:n osalta kausi alkaa kesäkuun alkupuolella.
Tulevalle kaudella molempien SM-sarjojen pistelasku uudistuu, sillä aika-ajon tärkeyttä osana SM-kisaa halutaan korostaa palauttamalla aika-ajopisteytys. Aika-ajoista kolmelle parhaalle jaetaan pisteitä seuraavasti: voittajalle kolme, kakkoselle kaksi ja kolmas saa yhden pisteen. Kaikki aika-ajopisteet lasketaan mukaan sarjan kokonaispisteisiin.
Haasteellisten talousolosuhteiden vallitessa myös kartingin SM-sarja yrittää karsia kustannuksia varsinkin KFJ- ja KF-luokkien osalta. Merkittävimpänä muutoksena tulevalle kaudelle Vegan rengas vaihtuu valkoisesta vihreään eli mediumista kovaan. Kyseinen rengas kestää huomattavasti pidempään ja on myös testimielessä järkevämpi vaihtoehto. Rengasmäärä treenipäiviksi on rajattu kansainvälisestikin käytettyyn formaattiin, jossa käytettävissä on yksi uusi sarja. Lisäksi saa käyttää edellisestä kisasta molemmat käytetyt kisasarjat. Itse kilpailupäivien osalta käytetään edelleen molempina päivinä uudet sarjat.
SM-pisteistä taistellaan yhteensä kolmessa luokassa: KFJ, Yamaha sekä KZ2. Ilmoittautumisten perusteella suurin mielenkiinto kohdistuu KFJ-luokkaan, johon on ilmoittautunut 28 kuljettajaa. KZ2-luokkassa on mukana 11 ja Yamaha-luokassa 10 ajajaa.
Kilpailukalenteri SM-sarjan osalta käsittää yhteensä neljä kisaviikonloppua. Lappeenrannan jälkeen kausi jatkuu heinäkuussa Kouvolan ja Vihdin osakilpailuilla, ja päätösviikonloppu on elokuun alussa Lahdessa. Loppupisteisiin lasketaan kuusi parasta finaalitulosta, ja kuten viime vuonna nähtiin erot voivat olla varsin minimaaliset - KFJ-luokassa neljä parasta mahtui ainoastaan viiden pisteen sisään.
Viime vuoden KFJ-mestaruuden pisteen erolla ennen Sami Saarelaista vienyt Keimolan FK-kerhon Paavo Tonteri panostaa tällä kaudella pääasiassa ulkomaisiin kisoihin, joten tässä luokassa mestari tulee varmuudella vaihtumaan.
Raket Suomen juniorimestaruussarjassa ajetaan tänäkin vuonna viitenä viikonloppuna. Sarja starttaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kotkasta ja jatkuu juhannuksen jälkeen Töysässä. Seuraavana on yhteiskisaviikonloppu SM-sarjan kanssa Vihdissä ennen heinäkuun lopun Kangasalan osakilpailua. Kausi päättyy yhteiskisaviikonloppuun Lahdessa.
Viime kaudella mestaruuden vienyt hurjalla 47 pisteen erolla vienyt Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden William Alatalo on tehnyt tilaa haastajille, sillä nuorukainen nähdään tulevalla kaudella Mad-Croc Karting Finlandin väreissä KFJ-luokassa.