Uutiset
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Asfalttikunkkuun yli tuhat ilmoittautunutta
30.4.2024
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta – lähetä kysymykset etukäteen
30.4.2024
KITI-järjestelmä uudistuu 2024 aikana – uudet ominaisuudet ja parannukset käyttöön asteittain
29.4.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Hallituksen kuulumisia - KITI-kehityshanke etenee
25.4.2024
JM Talvimestaruus 2025
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
25.4.2024
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
1.2.2017
Päivitetty 2.2.2017 klo 9.00
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
Rallisprintin lajiryhmä kokoontui toimintakautensa ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 30.1.
Kokouksessa käsiteltiin asioita, jotka ovat nousseet esille kilpailijoiden ja järjestäjien keskuudessa alkukauden 2017 aikana.
SS-autojen (vm. 2005) punnitus
Todettiin, että SS-autojen punnitus kaikissa Rallisprint-kilpailuissa suoritetaan Rallisprintin lajisäännön mukaisesti, eli 2005 ja sen jälkeisten vuosimallien autot punnitaan kuljettajan kanssa.
Auton ikä/vuosimalli on tarvittaessa aina todistettava virallisella dokumentilla.
Seuraava teksti tullaan lisäämään rallisprintin mallisääntöihin:
Rallisprintin säännöt 10.2:
SS-autojen painotaulukon mukaan punnittavissa autoissa, jotka ovat vuosimallia 2005 tai uudempia, punnitus suoritetaan kuljettajan kanssa.
Mikäli kilpailija haluaa suorittaa säännön mukaisesti punnituksen kuljettajan kanssa, on kilpailijan vastuulla todistaa kilpailun turvallisuustarkastuksessa katsastukselle viralliseen dokumenttiin vedoten (maahantuojan todistus, rekisteriotteen kopio, ym.), että auton vuosimalli on 2005 tai uudempi. Mikäli hyväksyttävää todistusta ei turvallisuustarkastuksessa esitetä, suoritetaan punnitus ilman kuljettajaa. Ratkaisun todisteen hyväksyttävyydestä tekee AKK:n pääkatsastaja / kilpailun katsastuspäällikkö.
V1600 autojen punnitus
Rallisprint-kilpailuissa V1600-luokan autot punnitaan Rallisprintin Lajisäännön art. 10.2 mukaisesti ilman kuljettajaa.
Kilpailuista julkaistavat tulokset
Lajiryhmä haluaa muistuttaa, että Rallisprintin Lajisäännön art. 13.9 mukaisesti, jokaisessa kilpailussa julkaistaan luokkatulosten lisäksi 2- ja 4-vetoisten yleiskilpailutulokset lisenssiluokasta riippumatta.
Kilpailusuorituksen päättyminen (Maaliviiva/STOP)
Keskusteltiin tulkinnallisesta ongelmasta, joka on aiheuttanut ongelmia joissain kilpailuissa. Osassa kilpailuissa on ollut epäselvää, riittääkö tuloksen saantiin maaliviivan ylitys, vai pitääkö kilpailijan päästä STOP-merkille ja pysähtyä siihen.
Kilpailusuoritus päättyy STOP-merkille. Mikäli kilpailija pysähtyy/joutuu keskeyttämään maaliviivan ja STOP-merkin väliin, kierrokselta ei saa hyväksyttyä aikaa.
Tieliikennekatsastus Rallisprintissä
Tieliikennekatsastus ja sen vaatimus Rallisprintissä ”Ralliautoluokkien” autoissa
Jonkin verran on herännyt keskustelua siitä, vaaditaanko Rallisprintissä tieliikennekatsastus.
Todettiin, että lajisääntö ei vaadi tätä, eikä myöskään Liite J:n tekniikkasääntö. Kilpailukohtaisesti järjestäjä voi määrittää, että tieliikennekatsastus/turvallisuustarkastus vaaditaan, mutta lajisääntö sitä ei vaadi.
Suositellaan, että katsastuksen/tarkastuksen tulee olla voimassa aina, kun käytetään II-ohjaajaa. Tämä pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
Alle 18-vuotiaan toimiminen II-ohjaajana ja lisenssivaatimukset
Alle 18-vuotias voi toimia II-ohjaajan sen vuoden alusta, jolloin henkilö täyttää 15-vuotta. Todettiin, että tutustumislisenssin ikäraja on 18-vuotta, näin ollen henkilöllä on oltava kansallinen lisenssi.
II-ohjaajalta ei vaadita erillistä ilmoittaja- tai huoltajalisenssiä, vaan vastuun kantaa aina I-ohjaaja. Mikäli alle 18-vuotias toimii II-ohjaajana Nuorten-luokan kuljettajalle, kantaa vastuun I-ohjaajan ilmoittaja- tai huoltaja.