Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2-2022

29.3.2022

« Takaisin

Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2/2022                                   

 

Tekniikan lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:

- Sääntömuutosesitykset 2023 koskien teknisiä sääntöjä tulee toimittaa tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi 10.4.2022 mennessä. Lajiryhmä käsittelee tulleet esitykset sääntökokouksessaan 23. – 24.4.2022.

- Keskusteltiin historic lajiryhmän esille ottamasta ongelmasta koskien rekisteröityjen autojen turvakehikoita. Traficomin uudistettu asetus ei enää ota huomioon FIA:n säännönmukaisuutta ja näin ollen FIA:n säännön mukaiset kehikot eivät kelpaa muutoskatsastuksissa. Asia on ajankohtainen nimenomaan historic autojen kohdfalla, sillä tämä vaikeuttaa suomikilpisten ralliautojen valmistusta. Tekniikan lajiryhmä tarkistaa vielä tarkemmin asetuksen tekstiä ja tutkii, millä ratkaisuilla voitaisiin täyttää laillisuusvaatimukset. Otetaan tämä ongelma myös esiin seuraavassa yhteispalaverissa Traficomin kanssa.

- Loppuvuodesta 2021 FIA:n Historic komissio julkaisi FIA bulletinin vuodelta 1971, jossa on ollut tarkistetut minimipainot muutamien autojen osalta. Nämä painot koskee autoja vuosilta 1971-1975. Passeissa on vääriä painoja. Tekniikan lajiryhmä toteaa, että auton passin tulee vastata autoja joten passit tulee päivittää bulletinin mukaiselle painolle. Historic lajiryhmä määrittää tavan, jolla haluavat passin päivityksen tehtäväksi.

- Rallicrossiin tullut muutamia sääntömuutosesityksiä koskien Autokrossia ja SRC:tä. Järjestetään ennen sääntökokousta avoin Teams kokous harrastajille. Lajipäällikkö kutsuu koolle.

- Keskusteltiin TCR -rataluokasta, jota on suunniteltu Suomeen tuotavaksi. Ollaan asiasta läheisessä yhteydessä ratalajiryhmään ja otetaan säännöt työn alle, mikäli asia aktivoituu.

- Rallin ryhmän F / Pro F säännöistä on esitetty seuraavat tulkintapyynnöt:

- Saako etunavan ja olka-akselin vaihtaa toiseen ns. aftermarket-osaan, joka on tehdasvalmisteinen ja tarkoitettu kyseiseen automalliin kilpakäyttöön

TLR: Etunavan ja olka-akselin tulee olla toisesta autosta kuten sääntö sanoo.

- Tukivarret, takasilta, takanapa, olka-akseli

TLR: Tukivarsissa ja takapään osissa voidaan säännön mukaan käyttää aftermarket osia

- Kardaanitunnelin takaosan laajennus

TLR: Laajennuksen tekoa ei suoraan määritetä säännössä, mutta taka-akselin tuentaa varten välttämättömät korimuutokset on sallittu. Palataan asiaan sääntökokouksessa.

- Lokasuojan poistaminen levikkeen alta

TLR: Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Käsitellaan kohta 3.4.5. sääntökokouksessa

 

- Tarvikeosien materiaaleista on esitetty seuraavat kysymykset koskien V1600 -luokkaa:

TLR: Helmalevikkeessä sallitaan lasikuidusta teollisesti valmistettu osa korvaamaan alkuperäistä muoviosaa olettaen, että ulkomuoto ei muutu

- Muovimateriaalin määritelmä

TLR: Muovin tulee olla seoksen pääaine. Lasikuidussa hartsi luetaan muoviksi. Kuidut ovat tälle muoville tukiainetta, mutta kaikkien tukiaineiden määrä ei saa ylittää hartsin määrää.

- ABS / ajonvakautus V1600

TLR: Jatketaan aiheen selvittämistä. Palataan asiaan sääntökokouksessa.

 

Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi

Tekniikan lajiryhmä

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy