Uutiset
Suomalaiset vahvistavat asemaansa FIA:n komissioissa
19.4.2024
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
18.4.2024
Crosskart ajoleiri Kouvolassa lauantaina 27.4.2024, harjoittelumahdollisuus rallicross kalustolle illalla
18.4.2024
Tärkeä tiedote! Liikennevakuutuslain uudistus lykkääntyy
18.4.2024
Pienoisautoilun harrastajille suunnattu kysely 2024
18.4.2024
Pienoisautoilun tuomariston puheenjohtajien koulutus - ilmoittaudu mukaan!
18.4.2024
Lapuan crosskart-junnuleirillä ennätysmäärä osallistujia
16.4.2024
Driftingin lajisäännöt on päivitetty
16.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
15.4.2024
Kolmelle autourheiluseuralle Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratukea
15.4.2024
Autosuunnistus lajiryhmä tiedottaa 4-2018
2.11.2018
Autosuunnistus lajiryhmän tiedote 4-2018
Arvokilpailut 2019
Vuoden 2019 arvokilpailut ovat alustavasti seuraavat:
09.02.2019 LapUA SM/Cup
27.09.2019 AL Härmä NEZ (Cup vara)
28.09.2019 AL Härmä NEZ/SM
12.10.2019 KUA SM/Cup
26.10.2019 RiiUA SM/Cup
Päätoimitsijalisenssit
AKK:n hallituksen päätöksellä autosuunnistuksessa on ainoastaan 1-tason päätoimitsijalisenssejä. Mikäli toimitsija on ehtinyt saamaan siirtymäajalla päätoimitsija 2- tason lisenssin, sitä ei tarvitse vaihtaa, vaan se käsitellään kilpailuissa aina päätoimitsija 1- tason lisenssinä.
AS-säännöt
Vuoden 2019 AS-säännöt tulevat AKK:n sivuille ensi viikolla (vko 45/18). Lajiryhmä vastaanottaa mielellään sääntömuutosehdotuksia harrastajilta vuodelle 2020.
SM-sarjan tasapistesäännöstä on avattu keskustelu foorumin Säännöt-osiossa. Cup-sarjassa on sääntöjen yhtenäistämiseksi 2019 alkaen käytössä sama tasapistesääntö kuin SM-sarjassakin.
Nousupisteet ja kilpailijoiden luokitus
Vuoden 2019 alusta alkaen kilpailijaparin luokka määräytyy kartanlukijan mukaan ja nousupisteitä jaetaan vain kartanlukijoille. Emme selvitä takautuvasti kummassa roolissa nykyinen luokitus on saavutettu, joten kuljettajan luokitus säilyy nykyisenä (toki M-luokasta tippuu A-luokkaan sääntöjen mukaisesti). Kuljettaja voi siis ajaa alemmassa luokassa alempiluokkaisen kartturin kanssa. Mikäli kuljettaja haluaa lukea karttaa alemmassa luokassa, voi hän halutessaan anoa muutosta luokitukseensa voimassa olevan säännön mukaisesti.
Auton varusteet
Sääntöihin lisättiin auton pakollisiksi varusteiksi öljynimeytysmatto ja sammutin, jotta kilpailun järjestäjät saisivat helpommin lupia mm. pohjavesialueille. Sääntöteksti:
”Autossa tulee kuljettaa mukana öljynimeytysvarustus, jonka tulee pystyä imemään koko autossa oleva öljymäärä. Tämän lisäksi autoissa on vähimmäisvaatimuksena 13A 55B (AB II E) -luokkaan kuuluva sammutin, jonka sammutinaineen määrä on vähintään 2kg. Käsisammuttimen laukaisulaitteen varmistimen tulee olla sinetöity kiinni -asentoonsa. Sekä öljynimeytysvarustus että sammutin tulee olla luotettavasti kiinnitetty sekä helposti kuljettajien saatavilla.”
Sammuttimelle ei ole tarkastusvaatimusta, joten esim. venekäytöstä poistettua toimintakuntoista sammutinta voi käyttää. Öljynimeytysmatto kannattaa pakata muovipussiin, johon tarvittaessa käytetyt likaiset matot voi kerätä. Tässä pari esimerkkiä edullisesta vaihtoehdosta öljynimeytysmatoksi:
http://kauppa.valttori.fi/fin/oljynimeytys_matto_valttori_1-p-1971-0/
https://www.uittokalusto.fi/oilstop-super-imeytysmatto-f67.html
Lisätietoja iiro.palmi@autourheilu.fi
Terveisin autosuunnistus lajiryhmä