Autosuunnistus lajiryhmä tiedottaa 4-2018

2.11.2018

« Takaisin

Autosuunnistus lajiryhmän tiedote 4-2018

 

Arvokilpailut 2019

Vuoden 2019 arvokilpailut ovat alustavasti seuraavat:

09.02.2019 LapUA SM/Cup

27.09.2019 AL Härmä NEZ (Cup vara)

28.09.2019 AL Härmä NEZ/SM

12.10.2019 KUA SM/Cup

26.10.2019 RiiUA SM/Cup

 

Päätoimitsijalisenssit

AKK:n hallituksen päätöksellä autosuunnistuksessa on ainoastaan 1-tason päätoimitsijalisenssejä.  Mikäli toimitsija on ehtinyt saamaan siirtymäajalla päätoimitsija 2- tason lisenssin, sitä ei tarvitse vaihtaa, vaan se käsitellään kilpailuissa aina päätoimitsija 1- tason lisenssinä.

 

AS-säännöt

Vuoden 2019 AS-säännöt tulevat AKK:n sivuille ensi viikolla (vko 45/18). Lajiryhmä vastaanottaa mielellään sääntömuutosehdotuksia harrastajilta vuodelle 2020.

SM-sarjan tasapistesäännöstä on avattu keskustelu foorumin Säännöt-osiossa. Cup-sarjassa on sääntöjen yhtenäistämiseksi 2019 alkaen käytössä sama tasapistesääntö kuin SM-sarjassakin.

 

Nousupisteet ja kilpailijoiden luokitus

Vuoden 2019 alusta alkaen kilpailijaparin luokka määräytyy kartanlukijan mukaan ja nousupisteitä jaetaan vain kartanlukijoille. Emme selvitä takautuvasti kummassa roolissa nykyinen luokitus on saavutettu, joten kuljettajan luokitus säilyy nykyisenä (toki M-luokasta tippuu A-luokkaan sääntöjen mukaisesti). Kuljettaja voi siis ajaa alemmassa luokassa alempiluokkaisen kartturin kanssa. Mikäli kuljettaja haluaa lukea karttaa alemmassa luokassa, voi hän halutessaan anoa muutosta luokitukseensa voimassa olevan säännön mukaisesti.

 

Auton varusteet

Sääntöihin lisättiin auton pakollisiksi varusteiksi öljynimeytysmatto ja sammutin, jotta kilpailun järjestäjät saisivat helpommin lupia mm. pohjavesialueille. Sääntöteksti:

”Autossa tulee kuljettaa mukana öljynimeytysvarustus, jonka tulee pystyä imemään koko autossa oleva öljymäärä. Tämän lisäksi autoissa on vähimmäisvaatimuksena 13A 55B (AB II E) -luokkaan kuuluva sammutin, jonka sammutinaineen määrä on vähintään 2kg. Käsisammuttimen laukaisulaitteen varmistimen tulee olla sinetöity kiinni -asentoonsa. Sekä öljynimeytysvarustus että sammutin tulee olla luotettavasti kiinnitetty sekä helposti kuljettajien saatavilla.”

 

Sammuttimelle ei ole tarkastusvaatimusta, joten esim. venekäytöstä poistettua toimintakuntoista sammutinta voi käyttää. Öljynimeytysmatto kannattaa pakata muovipussiin, johon tarvittaessa käytetyt likaiset matot voi kerätä. Tässä pari esimerkkiä edullisesta vaihtoehdosta öljynimeytysmatoksi:

http://kauppa.valttori.fi/fin/oljynimeytys_matto_valttori_1-p-1971-0/

https://www.uittokalusto.fi/oilstop-super-imeytysmatto-f67.html

 

Lisätietoja iiro.palmi@autourheilu.fi

 

Terveisin autosuunnistus lajiryhmä

Design Mainostoimisto Ajaton Oy