Uutiset
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
Autosuunnistus lajiryhmä tiedottaa 4-2018
2.11.2018
Autosuunnistus lajiryhmän tiedote 4-2018
Arvokilpailut 2019
Vuoden 2019 arvokilpailut ovat alustavasti seuraavat:
09.02.2019 LapUA SM/Cup
27.09.2019 AL Härmä NEZ (Cup vara)
28.09.2019 AL Härmä NEZ/SM
12.10.2019 KUA SM/Cup
26.10.2019 RiiUA SM/Cup
Päätoimitsijalisenssit
AKK:n hallituksen päätöksellä autosuunnistuksessa on ainoastaan 1-tason päätoimitsijalisenssejä. Mikäli toimitsija on ehtinyt saamaan siirtymäajalla päätoimitsija 2- tason lisenssin, sitä ei tarvitse vaihtaa, vaan se käsitellään kilpailuissa aina päätoimitsija 1- tason lisenssinä.
AS-säännöt
Vuoden 2019 AS-säännöt tulevat AKK:n sivuille ensi viikolla (vko 45/18). Lajiryhmä vastaanottaa mielellään sääntömuutosehdotuksia harrastajilta vuodelle 2020.
SM-sarjan tasapistesäännöstä on avattu keskustelu foorumin Säännöt-osiossa. Cup-sarjassa on sääntöjen yhtenäistämiseksi 2019 alkaen käytössä sama tasapistesääntö kuin SM-sarjassakin.
Nousupisteet ja kilpailijoiden luokitus
Vuoden 2019 alusta alkaen kilpailijaparin luokka määräytyy kartanlukijan mukaan ja nousupisteitä jaetaan vain kartanlukijoille. Emme selvitä takautuvasti kummassa roolissa nykyinen luokitus on saavutettu, joten kuljettajan luokitus säilyy nykyisenä (toki M-luokasta tippuu A-luokkaan sääntöjen mukaisesti). Kuljettaja voi siis ajaa alemmassa luokassa alempiluokkaisen kartturin kanssa. Mikäli kuljettaja haluaa lukea karttaa alemmassa luokassa, voi hän halutessaan anoa muutosta luokitukseensa voimassa olevan säännön mukaisesti.
Auton varusteet
Sääntöihin lisättiin auton pakollisiksi varusteiksi öljynimeytysmatto ja sammutin, jotta kilpailun järjestäjät saisivat helpommin lupia mm. pohjavesialueille. Sääntöteksti:
”Autossa tulee kuljettaa mukana öljynimeytysvarustus, jonka tulee pystyä imemään koko autossa oleva öljymäärä. Tämän lisäksi autoissa on vähimmäisvaatimuksena 13A 55B (AB II E) -luokkaan kuuluva sammutin, jonka sammutinaineen määrä on vähintään 2kg. Käsisammuttimen laukaisulaitteen varmistimen tulee olla sinetöity kiinni -asentoonsa. Sekä öljynimeytysvarustus että sammutin tulee olla luotettavasti kiinnitetty sekä helposti kuljettajien saatavilla.”
Sammuttimelle ei ole tarkastusvaatimusta, joten esim. venekäytöstä poistettua toimintakuntoista sammutinta voi käyttää. Öljynimeytysmatto kannattaa pakata muovipussiin, johon tarvittaessa käytetyt likaiset matot voi kerätä. Tässä pari esimerkkiä edullisesta vaihtoehdosta öljynimeytysmatoksi:
http://kauppa.valttori.fi/fin/oljynimeytys_matto_valttori_1-p-1971-0/
https://www.uittokalusto.fi/oilstop-super-imeytysmatto-f67.html
Lisätietoja iiro.palmi@autourheilu.fi
Terveisin autosuunnistus lajiryhmä