Uutiset
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 16.12.2025
16.12.2025
Kuvia Drivers on the Rocks -risteilyltä, osa 2
14.12.2025
Drivers on the Rocks -risteilyllä palkittiin kauden 2025 menestyjät – suomalainen autourheilu juhlisti vahvaa kautta
14.12.2025
Kuvia Drivers on the Rocks -risteilyltä
14.12.2025
Karting SM -tiedotustilaisuuden tallenne katsottavissa FlyingFinn.tv:ssä
13.12.2025
Vinkit Historic-auton rakentamiseen ja Hisse-passitusryhmän terveisiä
12.12.2025
Kevyempi rallikonsepti pilotoidaan Itä-Suomessa alkuvuonna 2026
12.12.2025
Yhdenvertaisuushanke käynnisssä
9.12.2025
Hallituksen vuoden viimeisen kokouksen kuulumiset
5.12.2025
Offroadin harrastajakysely kaudesta 2025
5.12.2025
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177

