Uutiset
Drivers on the Rocks -risteilyllä palkittiin kauden 2025 menestyjät – suomalainen autourheilu juhlisti vahvaa kautta
14.12.2025
Kuvia Drivers on the Rocks -risteilyltä
14.12.2025
Kuvia Drivers on the Rocks -risteilyltä, osa 2
14.12.2025
Karting SM -tiedotustilaisuuden tallenne katsottavissa FlyingFinn.tv:ssä
13.12.2025
Vinkit Historic-auton rakentamiseen ja Hisse-passitusryhmän terveisiä
12.12.2025
Kevyempi rallikonsepti pilotoidaan Itä-Suomessa alkuvuonna 2026
12.12.2025
Yhdenvertaisuushanke käynnisssä
9.12.2025
Hallituksen vuoden viimeisen kokouksen kuulumiset
5.12.2025
Offroadin harrastajakysely kaudesta 2025
5.12.2025
AKK:n toimitusjohtaja siirtyy uusiin tehtäviin – työ suomalaisen autourheilun vahvistamiseksi jatkuu
4.12.2025
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.
