Uutiset
Tekniikan lajipäivä ( päätoimitsijakoulutus) Tampereella 22.11.2025
28.10.2025
Heli Korkeila – Ralliperheen vahva tekijä, joka tekee vapaaehtoistyötä rakkaudesta lajiin
28.10.2025
Toni Vilanderin kiitos suomalaiselle autourheiluyhteisölle
27.10.2025
AKK:n liittokokous Jyväskylässä: uusi puheenjohtaja, avoimuutta ja yhteistä suuntaa tulevaisuuteen
27.10.2025
Ilmoittaudu rallin lajipäivään 22.11.2025 Vantaalle
27.10.2025
Toni Vilander valittu AKK-Motorsport ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
26.10.2025
AKK:n kouluttajat koolla yhteisen kehittämisen äärellä
25.10.2025
Hallitus käsitteli 23.10. kokouksessaan sarjasääntöjä ja viimeisiä sääntömuutoksia.
24.10.2025
Avoimuutta, keskustelua ja vastuullista johtajuutta – Olympiakomitean puheenjohtaja Petteri Kilpinen kiittää AKK:n toimintamallia puheenjohtajavaalissa
24.10.2025
Haetaan teknisiä valvojia kaudelle 2026 - hae rohkeasti mukaan
23.10.2025
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.
