Uutiset
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue suoriutui legendojen keskellä erinomaisesti
23.9.2024
Rallicrossin MM-sarja palaa Suomeen Kymiringissä – Luvassa myös Euro RX -kisa!
19.9.2024
Haetaan Rallin Turvatarkkailijoita, Tuomariston puheenjohtajia sekä tuomareita toimikaudelle 2025-2026
19.9.2024
Hämeenlinnalainen Suvi Jyrkiäinen kolmen parhaan joukkoon WRC:n Beyond Rally -ohjelmassa
19.9.2024
Rallin Historic-autojen Euroopan mestaruus Suomeen!
19.10.2015
Rallin Historic-autojen EM-sarja koostuu 14 osakilpailusta, jotka ajetaan vuoden aikana ympäri Eurooppaa. Vaikka yksi sarjan osakilpailuista ajetaan myös Suomessa, ovat sarjan mestarit löytyneet yleensä Etelä-Euroopan maista. Tänä vuonna kuitenkin suomalainen Sverre Norrgård päätti muuttaa vallitsevan suuntauksen ja valloittaa mestaruuden Suomeen. Pitkän kauden jälkeen tuloksena oli Historic-autojen Kategorian 1 Euroopan mestaruus!
Historic-autojen Rallin EM-sarjassa kilpaillaan osakilpailuja niin asfaltilla kuin soralla. Kilpailut ovat yleensä kaksipäiväisiä, pituudeltaan 150 km. Mukana sarjassa on todellisia ralliklassikoita, kuten San Remo-ralli, Costa Brava-ralli, Acropolis-ralli sekä Ypres-Ralli. Myös kotimainen kilpailu, Lahti Historic Ralli omaa tietynlaista kaikua kotimaisesta rallihistoriasta, ajetaanhan osa reitistä vanhoilla MM-rallimme erikoiskokeilla. Sarjassa kilpaillaan neljässä eri kategoriassa, jotka määräytyvät käytettävän kilpailukaluston iän mukaan. Kategoria 1 pitää sisällään kaikkein vanhimmat ralli-autot, kun taas kategoriassa 4 kilpaillaan 80- ja 90-luvun autoilla.
Suomalainen Sverre Norrgård valloitti rallin historic-autojen Euroopan mestaruuden nyt ensimmäistä kertaa Suomeen. Norrgård kilpaili kauden aikana 13 osakilpailussa, eli vain yksi kilpailuista jäi väliin. Tuore mestari ei ole vielä täysin edes sisäistänyt menestystään, mutta pitkän kauden jälkeen päällimmäisenä tunteena on iso tyytyväisyys
-Ei tämä vielä ihan tunnu siltä, että olisin Rallin Euroopan mestari, ennen kun joku sen virallisesti sanoo. Toki, fiilis on todella hieno ja tietyllä tapaa tämä on yhden ison unelman täyttymys. Kyseessä on kuitenkin kahden ja puolen vuoden työ, joka nyt saatiin päätökseensä.
EM-sarjan menestyjät ovat suurimmalta osin tulleet nimenomaan Etelä-Euroopan maista, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Varsinkin Italialaiset kuljettajat ovat kahmineet menestystä sarjassa aikaisempina vuosina. Tänäkin vuonna Italialaiset olivat sarjassa todella vahvoilla, olihan Norrgårdin pahin kilpailija kauden aikana Italialainen Antonio Parisi. Parisi on sarjan veteraaneja, joka on kiertänyt sarjaa käytännössä sen alusta alkaen. Tuon päänahan saaminen oli yksi Sverren motivaation lähteitä koko kauden ajan.
-Kun jäin eläkkeelle, aloin sitoutua tähän sarjaan ja kiertämään kisoja. Olin ensimmäisenä vuonna neljäs, ja sen myötä nälkä alkoi kasvaa. Päätin siinä vaiheessa että haluan jonain päivänä seistä FIA:n palkintogaalassa palkittavana. Viime vuonna oltiin hopealla, joten siinä kohdassa tein päätöksen että haluan tosissaan haastaa Parisin ja taistella tämän sarjan voitosta.
Herrasmieslajikin on tiimityötä
Vaikka kyseessä on virallinen FIA:n Euroopaan mestaruussarja, on kyseessä kuitenkin ns. Herrasmieslaji jossa elämysten hankkiminen on vähintään yhtä tärkeää kuin menestyminen. 14 kilpailua kaudessa kuitenkin vaatii panostuksia, ja helpolla menestyminen ei sarjassa tietenkään tule. Norrgård kilpaili kauden aikana käyttäen kahta eri autoa: BMW 2002 ja Volvo Amazon. Nämä autot huolto-auton kanssa ovat viettäneet lähes koko vuoden ”tien päällä” ympäri Eurooppaa.
-Olemme tiimini kanssa ajaneet kauden aikana 30 000 kilometriä autolla ympäri Eurooppaa. Tälläkin tasolla ralli on nimenomaan tiimityötä, ja tässä vaiheessa haluan kiittää ennen kaikkea auton rakentamisesta vastannutta Jari Liikkasta sekä luottokartturiani Reeta Hämäläistä. Ilman heitä ja huoltomiehiä en olisi missään nimessä voinut saavuttaa tätä menestystä.
-Reeta on kisapaikoilla hoitanut kaikki asiat viimeisen päälle hienosti niin, että minä olen saanut keskittyä toden teolla pelkästään kilpailemiseen. Tämä on mahdollistanut sen että olen ajanut kaikki starttaamani kisat maaliin.
Kauden ajalta jäi monta hienoa muistoa, joista toki hienot ja tasokkaat kilpailut ovat etusijalla.
-Kyllähän nuo hienot ja perinteiset kisat ovat ne, jotka ovat jääneet vahvimmin mieleen. Ennen kaikkea Acropolis-ralli oli hieno kokemus. Pitkä ja fyysinen kilpailu, joka kilpailtiin puoliksi asfaltilla ja puoliksi soralla. Menestys tuossa kilpailussa oli yksi avaintekijä mestaruustaistelussa, kun Parisi joutui keskeyttämään. Lisäksi mieleen jäi San Remo ja Costa Brava. Ne ovat todella hienoja kisoja!
Lisää suomalaisia toivottaisiin mukaan
Sarjaa on kiertänyt jonkin verran suomalaisia jo useamman vuoden ajan, ja jonkinlaista menestystä on tullut jo ennen Norrgårdin mestaruutta, mutta kirkkaimmat mitalit ovat jääneet puuttumaan. Norrgård toivookin nyt että hänen menestys saisi mukaan myös muita kotimaisia Historic-rallin harrastajia, koska tarjolla on takuuvarmoja elämyksiä ja arvokkaita kontakteja.
-Olen aloittanut ralliharrastuksen vuonna 2000 ja tähän mennessä ajanut yli 30 rallia ulkomailla. Meillä kotimaassa ollaan ehkä hieman liian kriittisiä omaa harrastamista kohtaan. Suomessa kaikki rallit on todella hyviä ja hienosti järjestettyjä, mutta maailma avartuu heti kun uskaltautuu hieman pidemmälle. Haasteiden ja kokemusten takiahan sinne lähdetään!
-Esimerkiksi Tshekeissä on käynyt paljon suomalaisia, mutta kyllä minä suosittelen lämpimästi myös muita sarjan osakilpailuja. Kaikilla kisoilla on omat erityispiirteensä, jotka tekevät kilpailuista arvokkaita. Lisäksi porukalla kisoihin meneminen on aina mukavampaa!
Monelle suomalaiselle lähtö ulkomaille saattaa tuntua haastavammalta, kuin mitä se oikeasti on. Norrgård myöntää että aluksi kaikki oli paljon vaikeampaa, mutta suhteita saa rakennettua ja kokeneiden kilpailijoiden apua kannattaa käyttää rohkeasti, koska apua kyllä saa.
-Kyllä maailmalle meneminen on nykyään helppoa, koska apua aivan varmasti saa! Sitä saa meiltä kotimaisilta sarjaa kiertäneiltä, mutta myös varmasti ulkomaalaisilta. Historic-piireissä on hieno tapa kyllä auttaa toisia. Tätä ei varmasti moderneilla autoilla ajettavissa ralleissa ja sarjoissa tapahdu tässä mittakaavassa, vaikka sitä maailmaa en juurikaan tunne.
Ensi vuodelle sarjaan mukaantulo helpottuu toivottavasti sen myötä, että sarjaan rekisteröityminen on muuttumassa ja kilpailujen minimimäärät pienentymässä. Tänä vuonna sarja oli jaettu 3 eri jaksoon, ja päästäkseen loppupisteisiin kilpailijan tuli osallistua kilpailuihin jokaisella jaksolla. Ensi vuoden suunnitelmat eivät ole vielä täysin valmiina, mutta rajoitteita ollaan poistamassa, jolloin loppupisteisiin pääseminen ei välttämättä edellytä rekisteröitymistä sarjaa. Lopulliset sarjasäännöt julkaistaan FIA:n toimesta tämän vuoden loppupuolella.
Myös himmeämpiä mitaleja suomeen
Norrgårdin mestaruuden lisäksi kausi on ollut varsin menestyksekäs myös muille suomalaisille. Norrgårdin II-ohjaajana yhtä vajaa kaikissa osakilpailuissa toiminut Hämäläinen saavutti kategoriassa 1 EM-hopeaa. Reetan mahdollisuus mestaruuteen meni, kun hän joutui missaamaan yhden osakilpailun pienen loukkaantumisen takia.
Kategoriassa 1 saatiin suomeen myös pronssiset mitalit kun Skoda Felicialla kilpailevat Pekka Anttalainen yhdessä Pirjo Rosbergin kanssa pääsevät kauden päätteeksi juhlimaan EM-mitaleita.
EM-sarjan muiden kategorioiden mestaruudet menivät Ruotsiin sekä Italiaan. Kategoriassa 2 voittajaksi päätyi naapurimaan Porsche-kuljettaja Mats Myrsell ja kategoriassa 3 niin ikään Porschella kilpaileva Carlo Merenzana. Uusimpien autojen kategoriassa 4 mestaruuden vei Lancia Deltalla kilpaileva, ja salanimeä ”Pedro” käyttävä Italialainen.
Mestarin tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki
EM-sarja päättyi juuri menneenä viikonloppuna Unkarissa ajettuun Mescek-ralliin, mutta talvikausi on lopulta varsin lyhyt ja tulevan kauden valmistelut tulee aloittaa jo pikkuhiljaa. Tämän vuoden mestari ei vielä ole täysin lyönyt lukkoon ensi vuoden kilpailukalenteriaan.
-Ensi vuosi on vielä täysin auki. Ainoastaan se on varmaa että jotain kisoja ajan ulkomailla myös ensi vuonna, mutta en tiedä sitoudunko sarjaan yhtä tiiviisti kuin nyt. Vedetään ensin hieman happea.
Lopullinen sarjakilpailujen määrä on tässä kohtaa vielä avoin, mutta FIA:sta saatujen tietojen mukaan osakilpailujen määrä on todennäköisesti tulevalla kaudella 12, joka osaltaan helpottaa niiden kilpailijoiden urakkaa, jotka haluavat sitoutua sarjan kiertämiseen.