Roope Korhonen ajoi voittoon ERC-debyytissään Unkarissa

12.5.2025

« Takaisin

Rautio Motorsportin Roope Korhonen yhdessä kartanlukijansa Anssi Viinikan kanssa ajoivat Unkarissa ERC-osakilpailun voittoon Toyota GR Yaris Rally2:lla.


MRF Tyresin tukema kaksikko ajoi viisaasti kauden rankimmassa sorakilpailussa, vältti virheet ja saavutti lopulta selvän voiton ennen Mads Østbergiä. Tiimin nuorempi kuljettaja Tuukka Kauppinen sekä kartanlukijansa Veli-Pekka Karttunen kokivat todellisen selviytymiskamppailun, mutta pääsivät lopulta maaliin rengasrikkojen ja teknisten murheiden jälkeen – yhtä kokemusta rikkaampina Lancia Ypsilon HF Rally4 -autollaan.


Laukaalainen Korhonen aloitti kilpailun vahvasti ja kellotti perjantain aika-ajoerikoiskokeella pohja-ajan. Illalla ajettiin vielä yksi yleisöerikoiskoe, jossa Korhonen oli neljänneksi nopein. Varsinainen ralli alkoi toden teolla lauantaina, jolloin ohjelmassa oli 108 kilpailukilometriä.

Ensimmäisellä erikoiskokeella Korhonen oli ERC-kuljettajista kolmanneksi nopein, mutta sen jälkeen hän kellotti kahdesti pohja-ajan ja saapui huoltoon kilpailun toisella sijalla.

– Eka tultiin vähän liian varovasti, siinä olisi pystynyt muutamia paikkoja ajaa rohkeammin. Seuraavilla saatiin sitten rytmistä kiinni, kertoi Korhonen.

Päivän toisella lenkillä Korhonen taipui hieman rallia johtaneelle Andrea Mabellinille. Haasteita tuli kuudennella erikoiskokeella, kun rengasrikosta kärsinyt Jon Armstrong lähti hänen eteensä ja nostatti sankan pölypilven. Korhonen menetti aikaa, mutta kilpailun tuomaristo myönsi hänelle laskennallisen ajan. Perjantain jälkeen Korhonen oli kilpailussa toisena, reilut 10 sekuntia Mabellinia perässä.

– Hyvä ja puhdas päivä, vaikka olosuhteet olivat todella rajut. Armstrong vaihtoi renkaan ja lähti eteemme, mutta onneksi ei hölmöilty mitään ja saatiin aikahyvitys. Nyt ollaan 10 sekuntia perässä, ja yritetään tietenkin ajaa se huomenna kiinni, suunnitteli Korhonen.

Sunnuntaina Korhonen aloitti vahvasti ja ajoi pohjat kaikille aamupäivän erikoiskokeille. Huoltoon tullessa hän oli aivan Mabellinin kannassa, mutta tuomaristo langetti hänelle 10 sekunnin aikarangaistuksen osumasta oikaisuesteeseen.

– Jatketaan taistelua ja mennään samalla rytmillä. Pahimmissa paikoissa pitää kuitenkin yrittää varoa, linjasi Korhonen rallin viimeistä lenkkiä varten.

Tauon jälkeisellä ensimmäisellä erikoiskokeella alkoi heti tapahtua, kun useat kuljettajat kärsivät rengasrikkoja – niin myös Korhonen ja Mabellini. Tällä kertaa onni oli Korhosen puolella, ja ennen kahta viimeistä erikoiskoetta hän nousi rallin johtoon.

Viimeistä edellisellä erikoiskokeella Korhonen oli toiseksi nopein ja johti rallia 37 sekunnin erolla Østbergiin. Mabellini putosi kärjestä rengasrikon seurauksena ja joutui lopulta keskeyttämään.

Rallin päättäneellä Power Stagella Korhonen ei enää hyökännyt, vaan varmisti voiton ilman riskejä.

– Alusta asti lähti hyvin matkaan, vauhti riitti ja rengas toimi hienosti. Muutamia ”raffimpia” pätkiä ajettiin varovasti, mutta muuten oli koko ajan hyvä kyyti. Meillä oli vain yksi varapyörä mukana viimeisellä lenkillä, niin vähän jännitti, mutta lopulta ratkaisu oli oikea. Kiitoksia tiimille, Rautiolle ja kaikille tukijoille – saimme myös uusia kumppaneita tähän ERC-projektiin, niin kiitos kaikille, päätti Korhonen.

Tuukka Kauppisen kilpailusta muodostui selviytymiskamppailu

Tuukka Kauppinen aloitti kilpailun kahdeksanneksi nopeimmalla ajalla perjantain yleisöerikoiskokeella. Lauantain kolmen ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen hän oli luokassaan kolmantena, reilun minuutin päässä rallia johtaneesta Calle Carlbergista. Kauppinen oli valinnut taktiikakseen ajaa riskittömästi rajuissa olosuhteissa.

– Ei ne helppoja ole erikoiskokeet täällä. Paljon on irtokiviä uran pohjalla, ja tällaiselle autolle olosuhteet ovat aika rajut. Ihan hyvin on kuitenkin mennyt, vaikka ainahan sitä haluaisi ajaa kovempaa. Mutta sitten tuntuu, että kolisee liikaa. Halutaan päästä maaliin, ja siihen tämä taktiikka on varmasti paras, kertoi Kauppinen.

Päivän toisella lenkillä Kauppinen kärsi rengasrikon ja putosi junioriluokan seitsemänneksi, yli neljän minuutin päähän kärjestä.

– Siihen voidaan olla tyytyväisiä, että päästiin päivä läpi. Siellä jossain urassa oli kivi ja rengas hajosi. Siinä oli vain huonoa tuuria – ei sitä olisi millään pystynyt välttämään. Vauhti on ollut top3:ssa, vaikka riskittömästi on ajettu. Koitetaan huomenna jatkaa samaan malliin.

Sunnuntaiaamun ensimmäisellä erikoiskokeella karut olosuhteet toivat jälleen lisähaastetta, kun Kauppisen auton eturipustus petti rengasrikon jälkeen ja miehistö joutui korjauspuuhiin. Kauppinen ja Karttunen saivat auton parsittua kuntoon erikoiskokeen varressa ja jatkoivat matkaa. Tässä vaiheessa taistelu sijoituksista oli ohi, ja tavoitteeksi jäi kokemuksen kerääminen tulevaisuutta varten.

– Yritin ajaa kiviä väistellen ja olla jarrussa tarkkana, mutta rengas hajosi silti. Yritin ajaa vanteella maaliin, mutta johonkin se töksähti ja tukivarren pultti meni rikki. Korjattiin pätkän varressa ja päästiin jatkamaan, mutta ei se siihen kuntoon tullut, että olisi pystynyt kovin lujaa ajaa, harmitteli Kauppinen huoltotauolla.

Huollossa auto saatiin jälleen iskuun, ja Kauppinen pääsi lopulta maaliin – vaikka viimeisellekin lenkille mahtui vielä yksi rengasrikko. Hieman balsamia haavoihin toi se, että hän kellotti luokkansa nopeimman ajan rallin päättäneellä Power Stagella.


Kuva: Pal Bence
Lähde: Rautio Motorsport 

Yhteystiedot

Katja Lindman

Viestintäpäällikkö

044 7360 325

katja.lindman@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy