Uutiset
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 3-2018
21.6.2018
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 3-2018
Tekniikan lajiryhmä piti tämän vuoden kolmannen kokouksensa 16.5. Vantaalla. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
- Käsiteltiin sääntöasiat vuodelle 2019. Seuraavat sääntömuutokset on hyväksytty hallituksen kokouksessa 14.6.2018:
- Rallin talvirengassääntö. Sääntö koskee rallin arvokilpailuita ja sen isoimmat muutokset ovat suurin sallittu vannehalkaisija 15” ja kulutuspinnan vähimmäisleveys 130mm.
- Ryhmä F rattiakseli: Ohjauspylvääseen kuuluvan sähköisen ohjaustehostimen saa asentaa. Alkuperäistä ohjausakselia ei tällöin tarvitse säilyttää, vaan ohjausakselin saa vaihtaa kokonaisuudessaan.
- Ryhmä F taka-akseli: takanapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, jotka ovat tarkoitettu samalle akselimassalle.
- Kaikki kansalliset luokat (F, FIN R, V1600, R-Lite, ym.), kattotuuletusventtiili: Liite J artikla 252.7. Korirakenne, kansallinen lisäys: Yhden tai kahden kattotuuletusventtiilin asentaminen on sallittu. Sääntö noudattaa FIA ryhmä R luokitusmääräyksiä ja on sama kuin R-Liten säännöissä kohta 8.9.
- Rallicross säännöstöä ollaan muokkaamassa luettavampaan muotoon. Tarkoitus ei sinänsä ole muuttaa säännön sisältöä. Säännöstön luonnos pyritään saamaan valmiiksi ennen syksyä ja se annetaan harrastajille kommentoitavaksi.
- R-Lite, sisälokasuojat: Sisälokasuojat saa muuttaa edellyttäen, että iskunvaimentajan kiinnityspaikka säilyy alkuperäisellä paikalla.
- V1600, sytytys: Sääntötekstiä muutetaan siten, että erillistä lahtökierrosrajoitinta ei voida tulkita sallittavaksi
- Jäärata, erikoisliukuesterenkaat: Sääntötekstiä muutetaan siten, että se mahdollistaa nykyisin saatavilla olevat sekä vanhemmat erikoisliukuesterenkaat.
- V1600, passi: Mikäli katsastuksessa havaitaan passissa ilmoitettujen tietojen olevan virheellisiä, voidaan passi mitätöidä tekniikkalajiryhmän toimesta ja autolle tulee hankkia uusi passi normaalin prosessin mukaisesti. Tällöin kilpailijan tulee lisäksi korvata mahdolliset annettujen tietojen tutkimisesta aiheutuneet kulut.
- Jäärata, takasumuvalo: takasumuvalo on sijoitettava taka-akselilinjan takapuolelle. FIA:n teknisen listan numero 19 mukaista sadevaloa suositellaan.
Lajiryhmä työstää vielä sääntöjen sanamuotoja joiden odotetaan olevan valmiina ennen hallituksen syyskuun kokousta.
Muut asiat:
- Drifting lajiryhmä pyysi apua minimiturvakehikon määrittämiseksi drifting-autoihin. Tekniikan lajiryhmä katsoo, ettei sen erityistietämys drifting-autoista riitä, vaan se tarvitsee drifting tekniikkajäsenen mukaan työryhmään.
- Käsiteltiin Pääkatsastajien raportit. Raporttien pohjalta esitettiin hallitukselle yhtä sääntömuutosta (takasumuvalo). Lisäksi esitettiin rallin lajiryhmälle, että arvokilpailuissa katsastus tulisi suorittaa omana erillisenä toimintonaan eikä esimerkiksi lähtöpaikalla 10 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa katsastuksen tasapuolisuuden ja laadun takaamiseksi.
- Kansallinen luokitus: Muistutetaan kansallisen luokituksen tekijöitä siitä, että luokituksen tekijällä on vastuu tietojen oikeellisuudesta.
- kansallisen luokituksen siirto ryhmästä F ryhmään FIN R 2WD: Ryhmä F luokitus tehdään kevennettynä huomioiden F-ryhmän vapaat säännöt. Siirto toiseen ryhmään on mahdollista tekniikan lajiryhmälle tehtävästä anomuksesta, mutta se edellyttää luokituksen tietojen täydentämistä uuden luokan sääntöjä vastaavaksi.
- Suomenkilpisissä autoissa on ollut ongelmia vuosikatsastuksissa. Muistutetaan Trafin määräyksestä, että mikäli auto on vuosimallia 1984 tai uudempi, niin siinä tulee olla toimiva nopeusmittari. Lisäksi kaikki autot, jotka on ensirekisteröity 1978 tai sen jälkeen, tulee täyttää aikansa päästömääräykset.
Seuraava kokous on 15.8. Sinne käsiteltäväksi haluttavat asiat tulee jättää lajipäällikölle viimeistään viikkoa ennen kokousta. Lisätietoja antaa lajipäällikkö Iiro Palmi, 050-347 5177, etunimi.sukunimi (ät) autourheilu.fi