Uutiset
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
28.3.2024
Drift SM -sarjasäännöt ja kilpailukalenteri julkaistu kaudelle 2024
27.3.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
27.3.2024
AKK mukana American Car Show´ssa - osastolla tapahtuu
26.3.2024
Liikennevakuutuslaki uudistumassa - kuljettajapaikkasuoja poistumassa
25.3.2024
Rallin lajiryhmän kuulumisia
21.3.2024
Rallin Päätoimitsijakoulutus Kuopiossa 27.-28.4.2024
19.3.2024
Crosskart ajoleiri Kouvolassa lauantaina 27.4.2024, rallicross/crosskart testipäivä sunnuntaina 28.4.2024
19.3.2024
Tehokasta yhteistyötä viranomaisten kanssa autourheilun edunvalvonnan vahvistamiseksi
19.3.2024
F-Rallisarjan kehityspalaveri 14.6.2016
16.6.2016
Tiistaina 14.6. pidettiin F-Rallisarjaa koskeva kehityspalaveri, jossa olivat paikalla sarjan aktiivikilpailijoiden edustajat sekä AKK:n rallin ja tekniikan lajipäälliköt.
Ohessa palaverin muistio:
Läsnä: Henrik Frank, Rallin Lajipäällikkö
Jere Rekola
Pasi Törmä
Kimmo Rostedt
Iiro Palmi, Tekniikan Lajipäällikkö
1.F-Rallisarja – nykytilanne
Käytiin läpi sarjan nykytilanne ja tehtyjen muutosten tausta.
Lajipäällikkö esitteli kauden 2015 lopulla tehdyt muutokset sarjaan ja niiden perusteet. Esiteltiin sarjan budjetti ja kaikki budjettiin sisältyvät asiat.
Todettiin että sarjaan ilmoittautui 138 autoa, joista jokainen kilpailija on maksanut sarjamaksua 200 euroa. Alun perin budjetti laskettiin 100 auton mukaan. Sarjan juoksevat kulut kaudella 2016 on n. 18000 euroa.
Todettiin että sarjan palkintoihin on nykyisellä automäärällä mahdollisuus panostaa alustavasti noin 9000 euroa, huomioiden mahdolliset loppukauden kulut. Todettiin että palkinnoissa keskitytään 4 eri luokan kolmelle parhaalle. Esille nostettu esimerkki mahdollisesta palkintojen jakautumisesta: 1000 euroa voittajalle, 750 euroa kakkosella ja 500 euroa kolmoselle.
2.Esille tulleita ongelmakohtia
Monilla harrastajilla on pelko, että sarja otettiin haltuun liiton puolesta siksi, että se halutaan ”alas-ajaa”. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan F-Rallisarja on kaikilta osin kotimaisen ralli-autoilun kivijalka ja sarjan hyvinvointi on tärkeää niin lajiliitolle, kilpailijoille ja kilpailunjärjestäjille nyt ja tulevaisuudessa pitkällä tähtäimellä. Sarjaa halutaan myös kehittää tulevaisuuteen niin, että se on mahdollisimman toimiva kaikille mainituille osapuolille.
Harrastajilla pelko, että sarja ajetaan alas yhdessä F-Ryhmän tekniikkasääntöjen kanssa.
Todettiin että salaharjoittelu karkottaa myös kuljettajia.
Todettiin että yhteydenotto AKK:n suuntaan pidetään hankalana, ennen kaikkea tekniikka-asioissa. Paikalla oli myös Tekniikan Lajipäällikkö Iiro Palmi, ja keskusteltiin nykyisistä tekniikkasäännöistä ja tekniikkasääntöjen kehittämisestä. Todettiin, että F-Ryhmää tai sen sääntöjä ei olla ”lakkauttamassa”, vaan tärkeintä on miettiä miten käyttämättömiä autoja saadaan viivalle mukaan.
3.Esille tulleita positiivisia asioita
Todettiin että merkintälinja kilpailuissa on ollut kohtuullisen hyvä. Todettiin että on kuitenkin hyvin tärkeää huomioida ulosajojen kokonaismäärä, eikä pelkästään katsoa esim. Henkilövahinkoihin vaikuttavien tilanteiden määrää. On hyvä huomioida että koska kilpailijamäärät ovat pieniä, ei ole varaa myöskään isoihin peltivaurioita aiheuttaviin onnettomuuksiin.
Autojen rakentelu on tärkeä osa kotimaista rallikulttuuria ja se pitää edelleen pitää hengissä.
4.Mahdollisia esille tulleita kehitettäviä asioita
Ennakkotutustumismahdollisuutta tulisi vielä kysyä kilpailijoilta tämän kauden jälkeen, ja asiaa voisi kokeilla ensi vuonna vaikka yhdessä kilpailussa mikäli sille koetaan tarvetta.
Todettiin toisaalta, että F-Rallisarjan kilpailijoissa nuotitukselle ei välttämättä ole suurta suosiota, perustuen ennen kaikkea siihen että nuotitusosaaminen on kilpailijoilla varsin pientä. Todettiin myös että mahdollinen ennakkotutustuminen voi lisätä riskejä.
Todettiin että televisioinnin ja videokuvauksen yksinoikeus on huono asia. Julkisuutta ei pitäisi rajoittaa. Nettitelevisiointia pitää kehittää! Mahdollisten live-lähetysten toteuttaminen tulisi sallia. Asia jätetään AKK:n ja tulevan kauden TV-toteutuksen tuottajan sovittavaksi.
Mahdollisuus tulla F-Rallisarjan osakilpailuihin mukaan myös ruotsin H-ryhmän ja Eestin E-ryhmän autoilla otettiin keskustelussa esille. Jos haluisi ajaa kyseisen säännön mukaisella autolla, pitäisi olla aina ko. maan lisenssihaltija.
Todettiin että sarjan pitäisi olla ”Rahasarja”, tai ainakin pitää olla selkeä ”palkintopotti” ja palkinto josta kilpaillaan. Eli palkintoihin pitää panostaa, niin osakilpailuissa kuin sarjassa.
Palkintosummat ja/tai lahjakorttien suuruudet tulee tuoda selkeästi julkisiksi.
Toivomuksena olisi sarjamaksuista saatava potti jaettaisiin aina sarjapalkintoja, mutta mahdollisten tulevaisuuden yhteistyökumppanisopimusten myötä saatavat varat jaettaisiin osakilpailukohtaisesti.
Järjestäjiltä toivotaan yleisö-erikoiskokeita järkeviin ajankohtiin.
Lisätiedot: Rallin lajipäällikkö Henrik Frank, 040-5349977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi