Uutiset
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjojen kalenterit kaudelle 2025
14.10.2024
Seuratuki 2025: hakuaika marraskuussa
11.10.2024
Päivämäärämuutoksia Lahden Ralli SM, Kouvolan Ralli SM ja Kouvolan Rallicross SM kilpailukalentereihin 2025
11.10.2024
Hallituksen kuulumisia – lokakuun kokouksen asialistalla talousarvio, toimintasuunnitelma ja maksut kaudelle 2025
11.10.2024
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kokous 2/2020 25.2.2020
28.2.2020
25.2.2020 pidetyssä pienoisautoilun lajiryhmän kokouksessa olivat paikalla Riku Akkanen, Vesa Yli, Pyry Niemelä, Niklas Holmberg, Anna Kantamaa ja lajikoordinaattori Mia Vihavainen.
Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
LUOKKAYHTEYSHENKILÖT
Kuultiin luokkayhteyshenkilöiltä tilannekatsaukset jokaisen luokan osalta. Luokkayhteyshenkilöt, joilta saatiin tilannekatsaus olivat Tomi Pahula, Vesa Yli, Teemu Saarinen, Vesa Rousku, Jukka Häkämies, Mikko Mäkelä ja Vesa Rousku.
ROA SM-SARJOJEN SARJASÄÄNNÖT
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi sarjasäännöt SM-luokkien M8, M8e, M2-10, M4-10, C-8, LS-5, LS-OR osalta.
KOULUTUS- JA LAJIPÄIVÄ
Järjestetään lajipäivä lauantaina 21.11.2020 liiton toimistolla.
EUROSARJAN SÄÄNNÖT
Lajiryhmä hyväksyi esitetyt kansallisen Eurosarjan säännöt.
SLOT-PUOLEN SÄÄNTÖMUUTOKSET
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi seuraavat muutokset kaudelle 2020.
1.2. OSALLISTUMINEN KILPAILUIHIN
… Kilpailuissa joissa ajetaan ikäsarjoissa (alle 13v ja alle 18v), ajajan ikä määräytyy kuluvan vuoden tammikuun 1. päivän tilanteen mukaan. …
1.3. KILPAILUN SM / NM-ARVO JA OSALLISTUMISRAJOITUKSET … Ura-autoilussa ajetaan ikärajoissa alle 13 ja alle 18 vuotta. …
1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA
Harjoitusvuoron jälkeinen nostovuoron laiminlyönti EL-24, ES-32, F1-32, TS-24 sekä ES-24-luokissa Seuraavan harjoitusvuoron menetys. Jos kyseessä on viimeisen harjoituksen nostovuoron laiminlyönti, seurauksena on aika-ajon nopeimman kierrosajan hylkääminen. …
1.14.3 Slot Racing (ura-autot) SM -säännöt
Luokat : ES-24, ES-32, F1-32, TS-24 sekä G27-24, OMO7-24 ja G7-24
Slot Racingin SM -mestaruus ratkaistaan ns. ”kerrasta poikki” ajettavalla kilpailulla. SM arvoa ei jaeta, jos lähtijöitä on vähemmän kuin 10. Skaalaluokkien kilpailuissa noudatetaan AKK:n voimassa olevia sääntöjä. G-7 kilpailussa noudatetaan ESROC:n voimassa olevia sääntöjä, ellei kilpailukutsussa toisin ilmoiteta.
2.1.5 NOPEUDENSÄÄDIN
… Kytkentä rataan XLR- tai puhelin- ja banaanipistokkeilla. Kytkentä: Valkoinen, ylhäällä vasemmalla = virtalähteen+, nopeudensäätimen vastus Musta, ylhäällä oikealla = radan+, nopeudensäätimen liipasin Punainen, alhaalla = radan-, nopeudensäätimen jarru
2.1.6 KILPAILUT
Suomen Mestaruus, ESROC G7-24 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA ES-24 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA ES-32 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA F1-32 (yl.)
Suomen Mestaruus, ISRA TS-24 (yl.)
Nuorten Mestaruus EL-24 (alle 18 v.)
Nuorten Mestaruus EM-24 (alle 13 v.)
2.1.7 Kilpailijanumerot
Eurosarja: EM/EL 0.5*, OG/ES/ TS 1*, ES-32/F1-32 0.5*
Eurosport SM : EM/EL 1*, ES 1.5, ES-32/F1-32 1*
ISRA MM: Prod/F1-32/ES-32/ES-24 1,5*
2.2 SKAALA-AUTOLUOKAT
B. Runko EM-24
… Taka-akselin yläreunan ja rungon pohjan väli min. 8,6 mm. Taka-akselin minimihalkaisija 2.36 mm. Rungon alapinnalle ei saa lisätä mitään (pl. ohjuri prikkoineen ja virtaharjat). Neulaputkien tulee mennä alkuperäisten rungon korinkiinnitysreikien läpi. …
Kohta 2.2 C Moottori OG-12-24
Sarjatuotanto-osista kasattu C-kannu moottori ja siinä tulee käyttää G12/G15- luokkien määrittelyiden mukaista ankkuria, jonka ankkuripakan halkaisija on min 0.500” (12,7 mm) ja siinä on vähintään 50 käämikierrosta, max AWG 29 lankaa (D 0,2845 mm ilman lakkaa).
Kohta 2.2 D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24
D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24 Sallittuja ovat AKK:n hyväksymät korimallit. Leikkaus vapaa. Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki jos ei käytetä tarrarenkaita. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä. …
Kohta 2.2 D. Kori TS-24
Sallittu esikuvan mukaiset, AKK:n hyväksymät ns. ITC-, DTM-, BTCC- ja STW-korit. Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki jos ei käytetä tarrarenkaita. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä, alkuperäinen, irrallinen takaspoileri tulee kiinnittää alkuperäiseen paikkaan ja asentoon. …
2.4.2 ISRA (sovellettu)
Kansainväliset skaalakilpailusäännöt. ES-24-luokassa Aika-ajon (1 min paras kierrosaika tai kierrosmäärä) perusteella sijoitus alkueriin. … Ajoajat: Alkuerät 8x3 min, semifinaalit 8x4 min, finaali 8x5 min. Uranvaihdot 1min.
ES-32 ja F1-32 luokissa ajetaan suorat semifinaalit (8x4min) ja finaali (8x5min) ilman alkueriä. TS-24 luokassa ajetaan suorat finaalit, jotka muodostetaan aika-ajon järjestyksen mukaan. TS-24 aika-ajon kierrokset lasketaan lopulliseen tulokseen.
Seuraava kokous pidetään sähköpostitse maaliskuu-huhtikuun aikana.
Yhteystiedot
Mia Vihavainen
Lajivastaava
050 528 3022
mia.vihavainen@autourheilu.fi