Uutiset
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
Pienoisautoilun lajiryhmän kokous 4-2018 10.11.2018
3.12.2018
Kokouksessa 4-2018 käsiteltiin muun muassa seuraavia asioita:
LUOKKAYHTEYSHENKILÖIDEN VALINTA
Valittiin LS-OR -luokan luokkayhteyshenkilöksi Jouni Hiltunen. Valittiin TP-10- ja C-8 -luokkien luokkayhteyshenkilöksi Teemu Saarinen.
SÄÄNTÖASIAT
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi seuraavat sääntömuutokset:
Pienoisautoilun lajisäännöt:
Jatkossa ajetaan TP-10 -luokka kansallisena tai harjoitustasoisena. C-8 -luokka ajetaan edelleen SM-arvoisena. Lisäksi esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi SM-arvo LS-OR -luokalle.
Kohta 2.2.1 C. Moottori TS-24
Mura, Proslot, Champion, Koford tai Red Fox-tyyppinen moottori (C-kannu), jossa myös muunmerkkisten sarjatuotantoankkurien (sallitut ankkurivalmistajat ovat: BOW, Camen, Koford, Hershman/Fastones, Proslot/Champion, RJR ja Viper) ja sarjatuotanto-osien käyttö on sallittu. Sallitut C-kannutyypit ovat:
- Proslot/Champion 714VIP
- Proslot 714SRS
- Koford Super Feather M505
- Koford Ultra Feather M528
- Koford M727
- Mura M3500 Thin Draw
- Mura M4200 VTC
- Mura Original C-can sekä vuotta 1998 vanhemmat versiot Original C-can-kannusta
- Red Fox ns. kolmen ja neljän ruuvin kannut (kannun paksuus min. 0.5mm)
Moottorin kuoren (kannun) keventäminen on kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven, koneen laakerireiän saa suurentaa. M3500 Thin Drawn-kannun laakerikannakkeet saa poistaa. Moottorissa pitää olla G12/G15-luokkiin tarkoitettu ankkuri, jonka ankkuripakan halkaisija on min 0.500” - max 0.518” ja siinä on vähintään 50 käämikierrosta, max AWG 29 lankaa (D 0,2845 mm ilman lakkaa). Pakan pituus min 8.89 mm. Ankkurin akselin halkaisijan oltava koko mitaltaan 2 mm. Magneettien liimaaminen kuoreen ja ilmaraon sovittaminen (shimmaus) on sallittu, magneettien lyhentäminen ja madaltaminen sekä halkaisu on kielletty. Laakerointi vapaa. Koboltti- ja neodyymimagneettien käyttö on kielletty. Päätykappaleen tulee olla muovia. Moottorin saa purkaa ja huoltaa.
Sallittu on ainoastaan seuraavien mittojen mukaiset keraamiset täysikorkeat (singlemagneetit +/- 10%) eli ns. kulmamagneetit on kielletty.
- Pituus 12,70 mm
- Paksuus 3,81 mm
- Korkeus 13,97 mm
Pienimmät sallitut pinjonit ovat:
- 64-pitch 6 hammasta
- 72-pitch 7 hammasta
- 80-pitch 8 hammasta
Lisäksi sallitaan Parma Death Star #501 sekä Parma Super 16D #502 moottorit. Moottoreiden sinettejä ei saa avata. Hiilet ja hiilenjouset saa vaihtaa. Hiilenjouset saa eristää. Magneettien liimaaminen kuoreen on sallittu. Ainoastaan alkuperäiset liukulaakerit sallitaan. Laakerit saa liimata kiinni päätyyn ja kannuun. Muut kuin edellä mainitut muutokset Parma-moottoreihin ovat kiellettyjä.
JK HAWK 7 (JK30307) on sallittu, mutta moottorin avaaminen on kielletty. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven.
JK HAWK 25 (JK303025) on sallittu, mutta moottorin avaaminen on kielletty. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven.
JK HAWK 6 Neo (JK30306) on sallittu. Moottorin saa purkaa ja huoltaa. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven. Sallittu on vain alkuperäiset osat. Liukulaakerit, hiilet, hiilenjouset, hiilen eristeet, prikat ja ruuvit ovat vapaat. Vain liukulaakerointi on sallittu.
Proslot PS-3013 ankkuri on myös sallittu C-kannua käyttävissä moottoreissa.
Kohta 2.2.1 D. Kori ES-24
Sallittuna on ISRA 2016 ja 2019 hyväksytty korimalli. Korkeus takasiivestä mitattuna max 35 mm. Autossa on oltava kolmiulotteinen mittakaavan mukainen maalattu kuljettajahahmo, jossa kypärä, käsivarret ja ohjauspyörä. Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki, jos ei käytetä tarrarenkaita. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä. Alkuperäiset ilmanottoaukot on sallittu. Turvallisuussyistä johtuen nuppineulat saavat olla korin ulkopuolella ainoastaan nuppineulan pään verran. Alkukatsastuksessa voi katsastaa kaksi koria edellyttäen, että ne ovat samaa mallia sekä leikattu ja maalattu identtisesti.
Kohta 2.2.1 D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24
Red Fox Audi R10 ISRA Long
Kohta 2.2.1 D. Kori TS-24
Red Fox Lada Vesta
Yleiset määräykset:
Kohta 80. Toimitsijoiden luokittelu ja lisenssit
Pienoisautoilun perustoimitsijalisenssin myöntämiselle ei ole koulutusvaatimusta.
Pienoisautoilussa on vain yksi päätoimitsijataso (1-taso).
Pienoisautoilussa päätoimitsijalisenssin voi saada, kun on osallistunut vähintään yhteen pienoisautoilun koulutus- tai lajipäivään sekä vähintään kolmeen pienoisautokilpailun tehtävään perustoimitsijalisenssin voimassaoloaikana.
Pienoisautokilpailussa tehtäväksi luetaan myös osallistuminen kilpailuun tai harjoituskilpailuun kilpailijana.
Muutoksia taulukkoon seuraavasti:
Tehtävä | KV | SM/CUP | Kansallinen | Alue | Harjoitus |
Tuomariston PJ | 1 | 1 | 1 | P/KL | - |
Kilpailunjohtaja | 1 | 1 | P/KL | P/KL | P/KL |
Tuloslaskentapäällikkö | 1 | P/KL | P/KL | P/KL | - |
Katsastuspäällikkö | 1 | P/KL | P/KL | P/KL | - |
Tuomarit | P/KL | P/KL | - | - | - |
Katsastaja | P/KL | P/KL | - | - | - |
Ratamestari | P/KL | P/KL | - | - | - |
Ympäristövastaava | P/KL | P/KL | P/KL | - | - |
SM-TULOKSET
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi seuraavien luokkien SM-tulokset; M2-10-, M4-10-, ES-24-, G7-24 ja C8.
KANSAINVÄLISET ASIAT
Kuultiin kuulumiset EFRA:n kokouksesta. Uudeksi EFRA:n presidentiksi valittiin Javier Garcia Espanjasta edesmenneen Dallas Mathiesenin tilalle.
EFRA luopuu EFRA-lisenssien käytöstä. EFRA-lisenssien hinta siirretään pienennettynä kilpailumaksun hintaan. EFRA ottaa käyttöön työkalun, jonka avulla jatkossa kilpailijat itse EFRAn järjestelmässä rekisteröityvät kilpailuihin. Jatkossa KV-vastaavan ja lajikoordinaattorin toimesta hoidetaan näiden laskutus ja valvonta.
Seuraava EFRA:n AGM-kokous pidetään Brysselissä 8.-10.11.2019.
KILPAILUKALENTERI 2019
Esitetään hallitukselle hyväksyttäväksi kilpailukalenteri kaudelle 2019.
Toimitsijakoulutus järjestetään 6.4.2019 ja lajipäivä 23.11.2019. Tarkemmat sisällöt, aikataulut ja paikat julkistetaan myöhemmin.
SEURAAVA KOKOUS
Seuraava kokous pidetään 27.1.2019 AKK:n toimistolla.
Lisätietoja: lajikoordinaattori Mia Vihavainen, 050 528 3022, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi.