Rallin Sarjatyöryhmän kokous 3/15 16.9.2015

18.9.2015

« Takaisin

RALLIN SM-SARJATYÖRYHMÄN KOKOUS 16.9.2015

Läsnä:        

Mikael Korhonen, jäsen

Teemu Asunmaa, jäsen

Mikko Lukka, jäsen

Joose Kojo, jäsen

Heikki Poranen, jäsen                                                                          

Aulis Ahonen, jäsen

Seppo Luukkonen, jäsen

Jani Hämölä, jäsen

Erkki ”Nortti” Lehtinen, jäsen

Henrik Frank, Lajipäällikkö

Tiina Lehmonen, AKK Sports Oy

Kari Hytönen, puheenjohtaja

Toni Mäkinen, Rallin lajiryhmä (etänä)

Timo Rintakoski, Rallin lajiryhmä

Hanna Valonen, Rallin lajiryhmä

Kokouksessa käsiteltiin:

Osakilpailujen yhteenveto kaudelta 2015

Käytiin läpi palaute kesäkauden osakilpailuista:

Joensuu:

  • Kilpailu onnistui kohtuullisen hyvin
  • Reitti nopea, mutta kilpailijoiden osalta palaute ollut positiivista.
  • Kilpailun taloudellinen lopputulos jää plussalle
  • Reitti kesti hyvin, tienhoitokulut maltilliset
  • Toki, olosuhteet saivat aikaan osittain sen, että ulosajoja nähtiin paljon
  • Organisaatio oli varsin ohut, ilman ulkopuolista apua (muista seuroista) järjestäminen ja kilpailupäivän toiminta olisi ollut todella hankalaa

Turku:

  • Kilpailu keräsi paljon yleisöä, ennen kaikkea perjantaina!
  • Reitti kesti hyvin, nopeudet verrattain kovia
  • Talkooväen saaminen hankalaa Jokkiksen SM-Liigafinaalin takia
  • Johtokeskuksessa työskennelleet totesivat, että MUT-palvelun ja AKK:n tarjoama seuranta/ajanottojärjestelmä helpottavat työtä todella paljon
  • Taloudellisesti kilpailu jäi plussan puolelle
  • Kilpailun aikataulu hyvä

Lisäksi käytiin läpi tuleva Tampereen osakilpailun tilanne:

Tampere:

  • Kilpailun reitti on julkaistu ennakkoon, ennen kaikkea yleisön houkuttelemiseksi
  • Yksi erikoiskoe (Savo) ajetaan kahteen eri suuntaan
  • Jonkin verran heräsi keskustelua nuotituksesta, mutta se tiedotetaan kilpailun järjestäjän toimesta kilpailijoille
  • Ilmoittautuneiden määrä on pienoinen pettymys, suurin puute on Volvojen poisjäänti (30-40 autoa), muilta osin lista on positiivinen
  • Reitin odotusarvo kova, koska palaute on ollut aikaisemmin positiivista
  • Teivon raviradalla ajetaan Yleisö-EK, johon odotetaan todella paljon katsojia
  • Maaliintulo Keskustorilla, Maalaismarkkinoiden yhteydessä

Promoottorin terveiset

2016 suunnitelmat

AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tiina Lehmonen esitteli kauden 2015 tilanteen ja kauden 2016 suunnitelmat.

Todettiin että nykyisessä tilanteessa Ralli SM-osakilpailut ovat kilpailijoille todella laadukkaita tapahtumia, joka on pitkäjänteisen työn lopputulos. Suurin haaste on sarjan kilpailijoiden tason ylläpitäminen sekä näkyvyyden lisääminen.

Käytiin läpi TV-ohjelmien katsojaluvut. Neuvottelut YLE:n kanssa jatkuvat kaudesta 2016. YLE on ollut sarjaan tyytyväinen. Keskustellaan myös siitä, että olisiko mahdollisuus saada ohjelma ulos samana viikonloppuna (sunnuntai) kilpailun kanssa.

YLE:ltä saadun palautteen mukaan kilpailijat ovat käyttäneet todella vähän YLE Areenan tarjoamia palveluita.

Veikkauksen osalta mahdollinen yhteistyö päätetään kauden 2015 viimeisen osakilpailun jälkeen.

Tuulilasitarran mahdollinen vapautus kilpailijoiden käyttöön on tiedotettava hyvissä ajoin jos siihen ei saada myytyä kaupallista yhteistyökumppania. Pelkkä Ralli SM-logon mainostaminen ja mainospaikan vieminen ei ole järkevää.

Keskusteltiin Tulevaisuuden Tähti-projektista, ja sarjatyöryhmän näkemys on selkeä että projektia tulisi jatkaa, joka osaltaan auttaa myös Sarjan näkyvyydessä ja sarjan kiinnostavuuden lisäämisessä niin kilpailijoiden kuin osakilpailujen osalta.

Ralli SM 2016

Sarjasäännöt 2016

Keskusteltiin sääntömuutoksista kaudelle 2016:

Sarjatyöryhmän päätös: Päätettiin että otetaan SM1-luokkaan mukaan WRC-autot vuoteen 2010 sekä RRC-autot.

Lisäksi keskusteltiin F-ryhmän autojen mukaanotosta SM4-luokkaan. Todettiin että asiaa ei voida päättää näin nopealla aikataululla. Päätettiin että nykyinen luokkajako pidetään voimassa vuonna 2016 edellä mainituin muutoksin. Asiaa pohjustetaan ensi vuoden aikana, eli aikaisintaan asia toteutuu vuoden 2017 sarjaan. Lisäksi halutaan selkeästi miettiä reunaehdot F-Ryhmän mukaanotolle.

Nostettiin myös esille ajatus luoda 2-vetoisiin ihan oma uusi tekniikkasääntö, jolla saataisiin mukaan uusia autoja.

Lisäksi keskusteltiin edelleen mahdollisesta 4-vetoisista kansallisista autoista.

Sarjatyöryhmän esitys tekniikan lajiryhmälle: Tekniikan lajiryhmän ja tekniikan edustajien pitää kutsua koolle kokous, johon mukaan kilpailijoita ja potentiaalisia autonrakentajia, mielellään jo syksyn 2015 aikana ja keskustella mahdollisista kansallisista 2WD- ja 4WD-autoista.

Puolitetut pisteet: Keskusteltiin puolitettavista pisteistä, ja todettiin että nykyinen systeemi eriarvostaa kilpailijat ja osakilpailut.

Sarjatyöryhmän päätös: Päätettiin että luovutaan puolitetuista pisteistä, eli lähtijämäärästä riippumatta pisteet jaetaan kokonaisina.

Tiimimestaruuden osallistumismaksu:

Keskusteltiin Tiimimestaruuskisan ilmoittautumismaksusta. Todettiin että edullisempi ilmoittautuminen, voisi houkutella lisää tiimejä tiimimestaruuskisaan.

Sarjatyöryhmän esitys lajiryhmälle ja promoottorille: Tiimimestaruuden osallistumismaksu 200 euroa (plus. ALV 24%).

Huoltoalue ja huoltojen määrät

Sarjatyöryhmän päätös: Päätettiin että kilpailussa on oltava vähintään yksi huolto, loput järjestäjän harkinnan mukaisesti.

Järjestäjien tilanne ja suunnitelmat

Käytiin läpi tulevan kauden järjestäjien tilannekatsaus ja suunnitelmat

Rovaniemi:

  • Kilpailu starttaa perjantaina klo 12.00
  • Perjantain kilometrit 103, ja reitillä yksi etähuolto Vanttauskoskella
  • Lauantain pituus 149 kilometriä, ja yksi etähuolto Kemijärvellä
  • Säännöissä huomioitava tarkasti, mitä etähuolto tarkoittaa ja mitä siellä saa tehdä
  • Palkinnot olisi hyvä jakaa Podiumilla, toki esitettiin myös vaihtoehtoa järjestää palkintojenjako kilpailun jälkeen lauantai-iltana
  • Lisäksi suunnitteilla Sarjakauden avaustapahtuma
  • Ennakkotutustuminen alkaa maanantaina klo 8.00

Mikkeli:

  • Seuran 50-v juhlakilpailu
  • Kilpailun päivämäärään saattaa olla muutospainetta, johtuen Mikkelin Jukurien Mestis-ottelun takia. Ottelu pelattaisiin samaan aikaan kuin ajettaisiin Rallin Yleisö-EK
  • Perjantaina 20-25km, ja lauantaina n. 90-100 km, yhteensä n. 110km
  • Mikkelin Raviradalla yleisö EK perjantai-iltana, joka samalla rallin lähtö -> muuta oheisohjelmaa mukana
  • Mikkelin Tori -> lauantai päivän lähtöpaikka ja illalla maaliintulo
  • Ei kahteen kertaan ajettavia erikoiskokeita -> pois lukien mahdollinen yleisö EK (joko perjantaina tai lauantaina uudelleen)
  • Mahdollinen etähuolto -> kts Rovaniemi
  • Palkintojenjako Vaakunassa lauantai-iltana (ei podiumilla)

Nilsiä:

  • Edustaja ei paikalla

Sastamala-Huittinen:

  • Edustaja ei paikalla

Turku:

  • Suunnitelmat vielä aika pitkälti auki
  • Joitain suunnitelmia esimerkiksi lähtöpaikan suhteen, jotta lähtö saataisiin jouhevammaksi
  • Suunnitelmissa myös mahdollisuus ajattaa yleisö-EK Turun keskustassa
  • Reitti n. 100 kilometriä

Tampere:

  • Seuran 60-v juhlakilpailu

Lähtöjärjestys osakilpailuissa

Todettiin että nykyinen luokittainen lähtöjärjestys on ollut hyvin vahvasti mielipteitä jakava. Osa vastustaa ja osa tykkää. Aikaisemmassa kokouksessa todettiin jo, että asia muutetaan ensi vuodelle.

Sarjatyöryhmän päätös: Lähtöjärjestys toteutetaan niin, että neli- ja kaksivetoluokkien kilpailijat sekoitetaan keskenään oletettuun nopeusjärjestykseen. Eli SM1+SM2 sekoitettuna ja SM3+SM4 sekoitettuna. Nämä ryhmät vaihtelevat osakilpailuittain.

Rovaniemi:    4-veto, 2-veto

Mikkeli:            4-veto, 2-veto

Nilsiä:              2-veto, 4-veto

Huittinen:       2-veto, 4-veto

Turku              2-veto, 4-veto

Tampere:        4-veto, 2-veto

Ralli SM 2017 ja siitä eteenpäin

Keskusteltiin SM-rallin ajattamista MM-rallin yhteydessä. Keskustelu herättää mielipiteitä useaan suuntaan, mutta todettiin että asian toteuttaminen tulee käydä läpi tarkkaan. Asiaan pitää saada päätös alkuvuoden 2016 aikana kun selkeät reunaehdot on selvitetty. Ongelmia aiheuttaa se, että osa kilpailijoista haluaisi mahdollisesti ajaa MM-ralli ja osa SM-rallin. Lisäksi nostettiin esille kustannukset sekä kilpailun haastavuus kaikin puolin. Toki, todettiin myös että budjetin kerääminen MM-rallin yhteyteen on helpompaa kuin muihin osakilpailuihin.

Design Mainostoimisto Ajaton Oy