Uutiset
Erihinaus Drift SM -sarjan yhteistyökumppaniksi
24.3.2023
Kaksi uutta rallisarjaa kesälle 2023 – Naisille ja kokeneille aktiiviharrastajille omat Cup-sarjat Ralli SM-Sarjan yhteyteen
24.3.2023
Jokamiehenluokan sallitut vetopään renkaat lista 2023 (päivitetty 24.3.2023)
24.3.2023
Rata-ajon TGT-luokan sarjasäännöt julkistettu - 4 osakilpailun sarja kaudella 2023
22.3.2023
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2023
22.3.2023
Rataleimatutkinto 2023 - Ilmoittautumisaikaa jatkettu 26.3. saakka
21.3.2023
Esittelyssä autourheiluhenkiset eduskuntavaaliehdokkaat
21.3.2023
Crosskart koulutus- ja ajoleiri 15.4.2023 Akaassa
21.3.2023
FIA:n sääntömuutosten myötä NEZ kilpailutoiminta muuttuu
20.3.2023
Jokamiehenluokan autorakentajien/teknisten sääntöjen palaveri 2.4.2023 Jyväskylässä
20.3.2023
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.