Uutiset
Harjun erikoiskokeella kaikkien aikojen yleisöennätys
5.8.2022
JM SM Liiga 2022 joukkueiden kokoonpanot julkaistu
4.8.2022
Suomeen uusi rata-autoiluluokka – WSC ja AKK Sports Oy sopimukseen TCR Finland -luokasta
4.8.2022
Venäjän ja Valko-Venäjän kansallislippuja ei sallita Secto Rally Finlandissa
2.8.2022
Aurora Sprint Asfalttisarja päätökseen - Epäviralliset sarjan loppupisteet julkaistu
1.8.2022
Formula Open Finland kilpailukalenteriin muutos - Rata SM -sarjan Lisämääräys no 4
1.8.2022
Karting KZ2-luokassa ajetaan syksyllä "kerrasta poikki" Suomenmestaruudesta
29.7.2022
Secto Rally Finlandin virallinen kisaopas julkaistu
27.7.2022
Muutoksia Aurora Sprint Asfalttisarjan päätösviikonloppuun
25.7.2022
MM-rallin turvallisuuteen panostetaan kattavilla koulutuksilla
22.7.2022
JM lajiryhmä tiedottaa
8.6.2017
1. Kilpailijan ikä JM luokissa
Nuorten luokassa on kilpailun alkaessa kilpailijan oltava enintään 17-vuotias. Kahden päivän kilpailussa voi kilpailun päättyessä kilpailijan ikä olla 18v. nuorten luokassa.
Naistenluokan osalta keskustellaan vielä 2018 sääntöihin ikärajaa 18v. Nythän on nuortenluokan tytöt saaneet valita luokkansa, joten naistenluokan ikäraja on vielä toistaiseksi 15v.
Yleisen luokan osalta puolestaan on kilpailijan oltava 18-vuotias kilpailun alkaessa.
Seniori luokassa ikä 50v. tulee olla täynnä kilpailun alkaessa.
2. Ajotapa
Sallitaan pisteajotapa JM-kilpailuissa 2018 kaudesta alkaen. Ajotapa pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
3. Ympäristönsuojelu
Lajiryhmä puoltaa olosuhdetyöryhmän sääntömuutos ehdotusta.
Kilpa-auton alustapressun toistuva laiminlyönti varikolla samassa kilpailussa.
Seuraamus:
1 rike = Kilpailunjohtajan puhuttelu ja varoitus
2 rike = 500€
3 rike = 18kk kilpailukielto
4. Painot
Tarkistetaan isojen (>2,5l) moottoristen autojen painotaulukkoa 2018 sääntöihin
5. Akselit
Akselinsiirto sääntöä tarkistetaan 2018 sääntöihin
6. Turvakehikko
JM -luokassa irrotettavat liitokset turvakaarissa on kielletty.
Turvakehikko on kiinnitettävä etu- ja pääkaaresta koriin ikkunalinjan ylä- ja alaosasta molemmille puolille autoa hitsaamalla. Hitsattujen kiinnityslevyjen tulee olla vähintään 50mm pitkiä.
7. Räjähdyssuoja
Kudoskumi on pakollinen kaikissa kardaanivetoisissa ja etuvetoisissa autoissa.
Teräksinen räjähdyssuoja pitää olla kaikissa EVK-autoissa, joissa on paloseiniä siirretty tai muutettu alkuperäiseltä paikalta.
Räjähdyssuojan tulee olla leveydeltään vähintään 150 mm ja sijaittava vauhtipyörän/kytkimen linjalla.
Suojaus tulee tehdä koko ohjaamoon kohdistuvalle alueelle.
8. Tavaratila
Mikäli akku ja polttoainesäiliö sijaitsevat alkuperäisellä paikalla ohjaamon ulkopuolella, ei tällöin erillistä matkatavaratilaa tarvitse rakentaa.
9. Oviputket
Kuljettajan puolella käytettävä liite J:n 8.3.2.1.2.oviputket kuvan 253-9 tai 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia ja lisäksi JM säännön 10.5.1. 253-10 B mukaisia oviputkia.
Apukuljettajan puolella riittää vähintään 253-8 kuvanmukainen oviputki.
Ohessa on kuvin havainnollistettu neljä vaihtoehtoa minimi vaatimuksella sallituista oviputkista JM luokassa.
Lisätiedot:
Timo Lampinen 040-8470155
Päivitetty 8.6.klo18:42 "kilpailijan oltava enintään17-vuotias"