Uutiset
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Kartingin lajiryhmän kuulumisia syyskuulta
4.10.2024
Rata-ajon ja endurancen lajiryhmän kuulumisia
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
Jäärata SM 2025 osakilpailuiden haku ja kysely kilpailijoille
25.9.2024
JM lajiryhmä tiedottaa
8.6.2017
1. Kilpailijan ikä JM luokissa
Nuorten luokassa on kilpailun alkaessa kilpailijan oltava enintään 17-vuotias. Kahden päivän kilpailussa voi kilpailun päättyessä kilpailijan ikä olla 18v. nuorten luokassa.
Naistenluokan osalta keskustellaan vielä 2018 sääntöihin ikärajaa 18v. Nythän on nuortenluokan tytöt saaneet valita luokkansa, joten naistenluokan ikäraja on vielä toistaiseksi 15v.
Yleisen luokan osalta puolestaan on kilpailijan oltava 18-vuotias kilpailun alkaessa.
Seniori luokassa ikä 50v. tulee olla täynnä kilpailun alkaessa.
2. Ajotapa
Sallitaan pisteajotapa JM-kilpailuissa 2018 kaudesta alkaen. Ajotapa pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
3. Ympäristönsuojelu
Lajiryhmä puoltaa olosuhdetyöryhmän sääntömuutos ehdotusta.
Kilpa-auton alustapressun toistuva laiminlyönti varikolla samassa kilpailussa.
Seuraamus:
1 rike = Kilpailunjohtajan puhuttelu ja varoitus
2 rike = 500€
3 rike = 18kk kilpailukielto
4. Painot
Tarkistetaan isojen (>2,5l) moottoristen autojen painotaulukkoa 2018 sääntöihin
5. Akselit
Akselinsiirto sääntöä tarkistetaan 2018 sääntöihin
6. Turvakehikko
JM -luokassa irrotettavat liitokset turvakaarissa on kielletty.
Turvakehikko on kiinnitettävä etu- ja pääkaaresta koriin ikkunalinjan ylä- ja alaosasta molemmille puolille autoa hitsaamalla. Hitsattujen kiinnityslevyjen tulee olla vähintään 50mm pitkiä.
7. Räjähdyssuoja
Kudoskumi on pakollinen kaikissa kardaanivetoisissa ja etuvetoisissa autoissa.
Teräksinen räjähdyssuoja pitää olla kaikissa EVK-autoissa, joissa on paloseiniä siirretty tai muutettu alkuperäiseltä paikalta.
Räjähdyssuojan tulee olla leveydeltään vähintään 150 mm ja sijaittava vauhtipyörän/kytkimen linjalla.
Suojaus tulee tehdä koko ohjaamoon kohdistuvalle alueelle.
8. Tavaratila
Mikäli akku ja polttoainesäiliö sijaitsevat alkuperäisellä paikalla ohjaamon ulkopuolella, ei tällöin erillistä matkatavaratilaa tarvitse rakentaa.
9. Oviputket
Kuljettajan puolella käytettävä liite J:n 8.3.2.1.2.oviputket kuvan 253-9 tai 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia ja lisäksi JM säännön 10.5.1. 253-10 B mukaisia oviputkia.
Apukuljettajan puolella riittää vähintään 253-8 kuvanmukainen oviputki.
Ohessa on kuvin havainnollistettu neljä vaihtoehtoa minimi vaatimuksella sallituista oviputkista JM luokassa.
Lisätiedot:
Timo Lampinen 040-8470155
Päivitetty 8.6.klo18:42 "kilpailijan oltava enintään17-vuotias"