Uutiset
FIA Girls on Track Finland – kansainvälinen ohjelma innostaa tyttöjä ja naisia autourheilun pariin / Hae mukaan 1.8. Jyväskylässä järjestettävään tapahtumaan!
4.7.2025
Iiro Palmi jatkaa AKK:lla osa-aikaisena teknisenä asiantuntijana vuoden 2025 loppuun
3.7.2025
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2025 -tapahtumaan!
3.7.2025
AKK:n ylimääräinen liittokokous teki päätöksiä Vantaalla
28.6.2025
Kaksi Flying Finn Tour tapahtumaa heinäkuussa
27.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
25.6.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 6-25
18.6.2025
AKK aloittaa kilpailutuksen ja pyytää tarjouksia laitetoimittajilta Karting SM-sarjaan
18.6.2025
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025
18.6.2025
JM lajiryhmä tiedottaa
8.6.2017
1. Kilpailijan ikä JM luokissa
Nuorten luokassa on kilpailun alkaessa kilpailijan oltava enintään 17-vuotias. Kahden päivän kilpailussa voi kilpailun päättyessä kilpailijan ikä olla 18v. nuorten luokassa.
Naistenluokan osalta keskustellaan vielä 2018 sääntöihin ikärajaa 18v. Nythän on nuortenluokan tytöt saaneet valita luokkansa, joten naistenluokan ikäraja on vielä toistaiseksi 15v.
Yleisen luokan osalta puolestaan on kilpailijan oltava 18-vuotias kilpailun alkaessa.
Seniori luokassa ikä 50v. tulee olla täynnä kilpailun alkaessa.
2. Ajotapa
Sallitaan pisteajotapa JM-kilpailuissa 2018 kaudesta alkaen. Ajotapa pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
3. Ympäristönsuojelu
Lajiryhmä puoltaa olosuhdetyöryhmän sääntömuutos ehdotusta.
Kilpa-auton alustapressun toistuva laiminlyönti varikolla samassa kilpailussa.
Seuraamus:
1 rike = Kilpailunjohtajan puhuttelu ja varoitus
2 rike = 500€
3 rike = 18kk kilpailukielto
4. Painot
Tarkistetaan isojen (>2,5l) moottoristen autojen painotaulukkoa 2018 sääntöihin
5. Akselit
Akselinsiirto sääntöä tarkistetaan 2018 sääntöihin
6. Turvakehikko
JM -luokassa irrotettavat liitokset turvakaarissa on kielletty.
Turvakehikko on kiinnitettävä etu- ja pääkaaresta koriin ikkunalinjan ylä- ja alaosasta molemmille puolille autoa hitsaamalla. Hitsattujen kiinnityslevyjen tulee olla vähintään 50mm pitkiä.
7. Räjähdyssuoja
Kudoskumi on pakollinen kaikissa kardaanivetoisissa ja etuvetoisissa autoissa.
Teräksinen räjähdyssuoja pitää olla kaikissa EVK-autoissa, joissa on paloseiniä siirretty tai muutettu alkuperäiseltä paikalta.
Räjähdyssuojan tulee olla leveydeltään vähintään 150 mm ja sijaittava vauhtipyörän/kytkimen linjalla.
Suojaus tulee tehdä koko ohjaamoon kohdistuvalle alueelle.
8. Tavaratila
Mikäli akku ja polttoainesäiliö sijaitsevat alkuperäisellä paikalla ohjaamon ulkopuolella, ei tällöin erillistä matkatavaratilaa tarvitse rakentaa.
9. Oviputket
Kuljettajan puolella käytettävä liite J:n 8.3.2.1.2.oviputket kuvan 253-9 tai 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia ja lisäksi JM säännön 10.5.1. 253-10 B mukaisia oviputkia.
Apukuljettajan puolella riittää vähintään 253-8 kuvanmukainen oviputki.
Ohessa on kuvin havainnollistettu neljä vaihtoehtoa minimi vaatimuksella sallituista oviputkista JM luokassa.
Lisätiedot:
Timo Lampinen 040-8470155
Päivitetty 8.6.klo18:42 "kilpailijan oltava enintään17-vuotias"