Karting SM sarja kehittyy - uutisia

11.12.2023

« Takaisin

Karting SM-sarjaan on suunniteltu kaudelle 2024 kustannusten vähentämistä kilpailijoille, tavoitteena saada vielä suurempi määrä kilpailijoita SM-sarjaan


Karting SM-sarjaan on julkaistu kilpailukalenteri, jossa tulevalla kaudella ajetaan viiden viikonlopun SM-sarja. Kilpailuformaatti pysyy muuten perinteisenä ja samanlaisena kuin aiemmillakin kausilla, mutta kahdessa viimeisessä osakilpailuviikonlopussa ajetaan kolme finaalia (1 finaali lauantaina & 2 finaalia sunnuntaina) sekä lisäksi viimeisen osakilpailuviikonlopun sunnuntaina ajettavista kahdesta finaalista jaetaan 1,5-kertaiset pisteet.

Karting SM-sarjalle on muodostettu sarjan ohjausryhmä, joka on menneen kauden jälkeen kokoustanut useita kertoja, kerännyt palautetta kilpailijoilta ja suunnitellut parannuksia tulevalle kaudelle. Yhtenä merkittävimpänä tavoitteena oli yleisesti kustannusten pienentäminen. Kustannuksia saadaan vähennettyä eri keinoilla, kuitenkaan tinkimättä SM-sarjan huippulaadusta. Lisäksi yhtenä kilpailijoiden toiveena oli, että kilpailun ilmoittautumisaikaa siirrettäisiin myöhemmäksi lähemmäs kilpailua, jota tullaan myös muuttamaan.
 

Kilpailijoille aiheutuvia kustannuksia on pyritty rajaamaan entistä paremmin tulevalle kaudelle esimerkiksi seuraavilla muutoksilla:

  • Kilpailumaksun pienentäminen kaikissa luokissa
  • Torstain harjoittelupäivä jää pois. Harjoittelu alkaa perjantaiaamuna klo 9.00
  • Perjantaipäivälle määritellään enimmäismäärä sallittuja renkaita (aiemmin määrä on ollut vapaa), nyt suunnitteilla on max. 2 sarjaa kuivankelin renkaita perjantaille
  • Mini60-luokka tulee ajamaan koko kilpailuviikonlopun yhdellä kuivankelin rengassarjalla
  • Saderengassääntö muuttuu kaikissa luokissa niin, että osakilpailuihin voi hankkia uuden sadesarjan tai voi viedä myös edellisistä osakilpailuista jääneitä käytettyjä tai käyttämättömiä voucherilla ostettuja saderenkaita
  • Mini60-luokkaan määritellään ilmansuodattimen käyttö pakolliseksi imuäänenvaimentimen sisään (ko. sääntö suodattimen merkistä tai mallista julkaistaan myöhemmin), kyseisen suodattimen käyttö lisää merkittävästi ajotunteja ja Mini60-moottorin huoltoväliä
  • Mini60-luokassa sallitaan edelleen vain ainoastaan Dellorto PHBG 18 BS kaasuttimen käyttö (Tillotson FM18 kaasutinta ei sallita)
  • Mini60-luokassa sallitaan vain 219-mallin ketjut (215-mallin ketjujen käyttö kilpailuissa kielletään), kyseinen sääntö on myös CIK:n sääntö kaudelle 2024


Karting SM kalenteri 2024:
Luokat: Mini60, OKJ, OK, KZ2 ja S-125 

24.5. – 26.5.2024                OuluZone, Oulu                                            Oulun FK-125             (ei KZ2)
28.6. – 30.6.2024                Kotkan FK-rata, Kotka                               Kotkan FK
12.7. – 14.7.2024                   Kimi Circuit, Lappeenranta                       Lappeenrannan UA   (ei KZ2)
26.7. – 28.7.2024                  Pori Circuit, Pori                                           Porin FK
23.8. – 25.8.2024                Lentola Green Karting Park, Kangasala PirKa


Uusi S125 -luokka:
Karting SM-sarjassa tulee ajamaan uutena luokkana, myös Ruotsissa menestynyt ja tunnettu luokka S125. Kyseinen luokka koostuu Iame Senior- ja Rotax Senior -luokkien autoista. Luokan viimeisimmät tarkemmat säännöt ovat lajiryhmällä määrittelyssä, ja ne julkaistaan vuodenvaihteen jälkeen. Luokan minimi-ikäraja tulee olemaan tavallista Senior-luokkaa hieman korkeampi (esim. 17 tai 18 vuotta).

KZ2-luokka:
KZ2-luokassa tullaan ajamaan kolmen osakilpailun mittainen SM-sarja, mikäli luokan sarjaan ilmoittautuu vähintään 10 kilpailijaa säännöissä määritettyyn määräaikaan mennessä. KZ2-luokan kilpailuformaatti on sama kuin muillakin luokilla, eli kilpaa ajetaan lauantaina sekä sunnuntaina. Yleisesti Karting SM-sarjan tavoitteena on saada hyvä sarja KZ2-luokalle, mutta samalla tiedostetaan yhdessä kilpailunjärjestäjien kanssa, että ei ole mielekästä ajattaa kilpailuita mikäli automäärä on liian vähäinen. Mikäli KZ2-luokan sarjamuotoisuus ei toteudu, tullaan sarjan sijasta ajamaan perinteinen "kerrasta poikki" SM viikonloppu Porin Karting SM viikonlopun yhteydessä 26.-28.7.2024.

Pistelasku:
Tulevalla kaudella, mikäli kilpailussa pisteille sijoittunut on sarjan ulkopuolinen kilpailija, ei kyseisiä pisteitä siirretä seuraavalle sarjaan ilmoittautuneelle, vaan kyseiset pisteet jää siinä tapauksessa jakamatta. Eli sarjapisteet jaetaan suoraan kilpailun tuloksen mukaisesti. Kilpailijan sarjapisteisiin tullaan laskemaan kymmennen (10) parasta finaalitulosta kahdestatoista (12). KZ2-luokan sarjassa lasketaan seitsemän (7) parasta finaalia kahdeksasta (8).

Ilmoitustaulu:
Sarjan ilmoitustaulukäytäntö tulee muuttumaan nykyaikaiseen Sportity järjestelmään, joka on myös käytössä lähes kaikissa muissakin AKK:n SM-sarjoissa. Järjestelmä mahdollistaa esimerkiksi kilpailunjohdon pikaisen viestinnän suoraan kilpailijoiden matkapuhelimeen ilmoituksilla esimerkiksi aikataulumuutoksista tai lisämääräyksistä.

Sarjan päätoimihenkilöt:
Sarjaan on valittu jo muutamia päätoimihenkilöitä, ja osa sarjaa mahdollisesti kiertävistä henkilöistä vahvistuu myöhemmin.

Tuomariston puheenjohtaja: Jarmo Leivo
Kilpailutapahtumien johtaja: Reima Kuusisto
Pääkatsastaja: Kalle Heikkilä (vahvistuu lopullisesti vuodenvaihteen jälkeen)


Myöhemmin julkaistavat Karting SM-sarjasäännöt kuitenkin vahvistavat kaikki edellä mainitut asiat ja muutokset, joten yllä olevat asiat eivät ole sääntöjä, vaan tiedote suunnitelluista asioista.

Kuva: @Racingpaparazzi/AKK

Lisätietoja antaa:
Lajipäällikkö Henri Karjalainen
Karting lajiryhmän puheenjohtaja Sami Lappalainen

 

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajipäällikkö

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy