Uutiset
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
5.9.2025
Haku driftingin lajiryhmään vuodelle 2026 on avattu
5.9.2025
Endurance CUP 2h & 3h kilpailukonseptin kokeilu 14.9.2025 Alastaron Endurance CUP kilpailussa
4.9.2025
AKK hakee digitaalisten kilpasarjojen ja kilpailuiden järjestäjiä
4.9.2025
Haku käynnissä: URA-säätiön opiskeluapuraha lukuvuodelle 2025–2026
2.9.2025
Jokkis SM 2027 kilpailuiden haku on avattu
1.9.2025
Flying Finn Tour 2025 päättyy Hyvinkäälle
25.8.2025
KymiRingin historiallinen MM-rallicross päättyi O.C. Veibyn voitonjuhliin
24.8.2025
Suomalaiskuljettajat hyvistä asemista toiseen kilpailupäivään KymiRingin historiallisessa rallicross-kilpailussa
23.8.2025
Ehdollepanotoimikunta kokoontui elokuussa - ehdokkaina kaksi puheenjohtajaehdokasta
21.8.2025
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi