Uutiset
KITI - laajemmat verkkomaksut käytössä
5.3.2021
Koulutustyöryhmän kyselyt harrastajille ja toimitsijoille tutkinnoista ja koulutuksista
5.3.2021
Ilman yleisöä järjestettävät kilpailut vapautettu liiton kilpailulupamaksusta kaudella 2021
3.3.2021
FinRX sarjan 2021 kysely kilpailijoille
2.3.2021
Talven viimeinen Flying Finn Rallivalmennusleiri on peruttu
2.3.2021
Hannu Mikkola 1942-2021
1.3.2021
Rallicross SM 2021 kysely kilpailijoille
25.2.2021
Rataleimatutkinto 2021 sekä ajotekniikkakoulutusta
17.2.2021
Autourheilija: haku Puolustusvoimien Urheilukoulun IV/21 saapumiserään päättyy 28.2.2021
16.2.2021
AVI:n ohjeistus urheilutapahtumista
12.2.2021
Kilpailijalisenssit Lahden EM-Historic Rallissa
17.6.2015
Elokuussa ajettava Lahti Historic Rally kuuluu Historic-autojen EM-sarjaan. Kilpailun tiimoilta on noussut jonkin verran keskustelua viimevuotiseen tapaan kilpailijoiden lisenssivaatimuksista. Myös liiton toimistolle on asiasta tullut jonkin verran kyselyitä, ja valitettavasti asiasta on virheellisesti annettu hieman ristiriitaista informaatiota.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki linjauksen vuonna 2013 koskien rallin Historic EM-osakilpailuja, eli kilpailuihin osallistuakseen kilpailija ei tarvitse enää kansainvälistä kilpailijalisenssiä, vaan osallistumiseen riittää korkein kansallisen tason kilpailijalisenssi. Meillä Suomessa tämä on AKK:n myöntämä yleisen luokan kilpailijalisenssi. Lisäksi kilpailijoilla on oltava suoritettuna rallitutkinnon jatko-osa, eli ns. "nuottitutkinto". II-ohjaajalla ei ole rajoitusta lisenssiluokassa, ainoastaan velvoitteena hyväksytysti suoritettu rallitutkinnon jatko-osa ja kansallinen kilpailijalisenssi.
Jos kilpailija haluaa kerätä pisteitä Historic EM-sarjasta, tulee kilpailijalla olla tällöin kansainvälinen kilpailijalisenssi (myös II-ohjaajalla), sekä kilpailijan on ilmoittauduttava EM-sarjaan. Muussa tapauksessa kilpailija kilpailee ainoastaan yksittäisestä kilpailusijoituksesta, eikä ole oikeutettu sarjapisteisiin.
Henrik Frank
lajipäällikkö