Uutiset
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 20.5.2025
19.5.2025
F-Cup 2026 Kilpailukalenteri - Haetaan kahta osakilpailujärjestäjää
19.5.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 4/25 ja 5/25
16.5.2025
FRC-sarjan kilpailijan livestream-näkyvyyspaketti kaudelle 2025
15.5.2025
Rallicross SM 2025 SuperCar luokan SM-arvo
13.5.2025
Neljä autourheiluseuraa sai Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistukea
13.5.2025
Karting Raket95 luokitustodistukseen päivitys
13.5.2025
Jokkis SM Liiga 2025 joukkueiden ilmoittautuminen avattu
12.5.2025
Roope Korhonen ajoi voittoon ERC-debyytissään Unkarissa
12.5.2025
Ehdollepanotoimikunnan työ etenee – viestintää, valmistelua ja vuorovaikutusta
12.5.2025
Neste Rally Finland eChallenge huipentui - MM-rallitähdet pistivät eSports-ammattilaiset lujille
10.8.2020
Suomen MM-ralli oli tänä vuonna digitaalinen AKK Sportsin järjestämässä Neste Rally Finland eChallenge -tapahtumassa 8.8. Jyväskylässä. Tapahtuma keräsi Yle TV2:n suorassa lähetyksessä parhaimmillaan lähes 224 000 katsojaa ruutujen ääreen.
Digitaalisen autourheilun supertapahtuma oli samalla kuukauden päästä julkaistavan WRC9-rallipelin debyytti, joka houkutteli mukaan niin MM-rallikuljettajia, MM-rallin juniorisarjan kuljettajia kuin WRC-peliyhteisönkin ammattipelaajia.
Perinteisen rallin ja eSports-kuljettajien kohtaamisesta kehkeytyi loppuun saakka kutkuttanut jännitysnäytelmä, jonka panoksena oli paikka digitaalisen MM-rallisarjan maailmanfinaaliin. Neste Rally Finland eChallengen rinnakkaistapahtumassa ratkottiin myös digitaalisen rata-autoilun eSM-sarjan suomenmestaruus.
MM-rallin digihaaste tarjoili virtuaalisia kiihdytyksiä, kurveja ja hyppyjä Neste Rallin valikoiduilla erikoiskokeilla. Voittajaksi selviytyi äärimmäisen niukalla, vain 0,7 sekunnin erolla Mika “Mihalo” Laitinen, joka nappasi ykkössijan lisäksi villin kortin digitaalisen MM-rallisarjan maailmanfinaaliin, 2020 eSports WRC Grand Final -tapahtumaan.
- Ote piti loppuun saakka, aikamoinen tunne oli nousta ykköspodiumille. Ralliammattilaiset tarjosivat kyllä kovan vastuksen. Kokemus varmasti lopulta ratkaisi. Neljä vuotta olen pelannut WRC-peliä ja kaksi kertaa ollut jo maailman finaalissa. Tavoitteena on lähteä kirkastamaan toissavuoden 2. sijaa, pitää siis alkaa reenata, noin 15-20 tuntia aktiivikautenaan harjoitteleva Laitinen virnistää.
Sekä toisen että kolmannen sijan veivät nimiinsä nuoret rallilahjakkuudet, Sami Pajari (2.) ja Lauri Joona (3.)
Lappi laittoi tiskiin kovan digisuorituksen, Suninen nauratti palkintobonuksillaan
Päivän suurin yllätys oli M-Sportin Fordilla rallin MM-sarjaa ajava Esapekka Lappi, joka ajoi itsensä finaaliin ja lopputuloksissa aina neljänneksi asti. eSports-kuskeja Neste Rallin digitaalisilla erikoiskokeilla ohitellut sarkasmin maestro viihdytti yleisöä itsekin suorituksestaan yllättyneenä.
- Vaikuttaa siltä, että olen parempi peli- kuin tosielämässä, Lappi murjaisi WRC:n loppuhaastattelussa.
M-Sportin tiimissä niin ikään kisaava MM-rallikuski Teemu Suninen antoi autourheiluyleisölle jälleen muistutuksen monilahjakkuudestaan.
Kartingissa aikoinaan loistanut ralliammattilainen on ottanut viime vuosina tuntumaa myös eSports-maailmaan digitaalisen rata-autoilun merkeissä. Jyväskylässä menestystä tuli Digital Racing eSM -sarjan finaalissa, johon Suninen oli selviytynyt sarjan 20 parhaan kuljettajan joukossa.
- Neljäs sija finaalissa oli minulle erittäin hyvä suoritus, ja nälkähän tässä vain kasvaa syödessä. Palkintobonuksetkin olivat paremmat kuin rallissa tänä vuonna. Mukava tapahtuma muutenkin, oli kiva nähdä kilpakumppaneita rennoissa merkeissä, kiitos vaan järjestäjille AKK:ssa ja kaikille mukana olleille. Ensi vuonna sitten näissä maisemissa toivottavasti jälleen myös MM-rallia, Suninen myhäili.
Tapahtuman yhteydessä allekirjoitettiin myös Suomen MM-rallin järjestäjän ja Jyväskylän kaupungin välinen kolmivuotinen yhteistyösopimus. Allekirjoittajina toimivat AKK Sports Oy:n vt. toimitusjohtaja Markus Häkkinen ja Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
Katso kuvatunnelmia Neste Rally Finland eChallengesta
(edit 28.8.2020, muutettu ingressiin lopullinen tavoittavuusluku, Finnpanel)