Uutiset
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2025
5.12.2024
Rallicross SM sarjan renkaat kaudella 2025
5.12.2024
Flying Finns 2025 Mediapäivä – autourheilun ensi vuoden huippuhetket näkyviksi medialle
4.12.2024
Hallituksen joulukuun kuulumisia - esittelyssä muun muassa urheiluvaliokunnan toimintamallin muuttuminen 2025
4.12.2024
AKK:n johtoryhmä tarkasteli strategiaa ja käynnistää skenaariotyöskentelyn – tiekartan viimeinen vuosi tuo uusia painopisteitä
3.12.2024
Asfalttiviidakosta arktiseen ralliseikkailuun - Ville Kaukonen ja Teemu Suninen lyövät hynttyyt yhteen legendaarisessa Tunturirallissa
2.12.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
29.11.2024
Jäsenmaksukausi 2025 on avattu KITI-järjestelmässä
28.11.2024
Kartingin lajiryhmä kokousti marraskuun puolivälissä
28.11.2024
Ralli SM 2025 – Sarjasäännöt julkaistu ja rekisteröityminen sarjaan avattu
27.11.2024
Rallisprint SM 2016 – Sarjasäännöt julkaistu
16.11.2015
Rallisprintin SM-sarja on vakiinnuttanut nykyään käytössä olevan formaatin, jossa kilpaillaan niin lumella, asfaltilla kuin soralla lajin todellisesta moniosaajan tittelistä, eli Suomenmestaruudesta. Kaudelle 2016 ei ole tiedossa suuria muutoksia sarjasääntöihin, ainoastaan tarkennuksia ja pieniä lisäyksiä, jolla sarjan tason toivotaan nousevan entistä paremmaksi ja kilpailijoille mahdollisimman helposti lähestyttäväksi. Näkyvin muutos on luokkajaon muuttuminen vastaamaan kaudella 2015 kansallisissa kilpailuissa käytettyä luokkajakoa. Kaudella 2016 kaikissa rallisprint-kilpailuissa käytetään samaa luokkajakoa.
Vastoin aikaisemmin kesällä julkaistua tietoa, Rallisprintin Lajiryhmä päätyi tekniikkasääntöjen osalta ratkaisuun, jossa kaikki muut kuin rallin lajisääntöjen mukaiset autot punnitaan SS-painotaulukon mukaisesti. Tämän päätöksen myötä SM-sarjan ja Future Cupin osakilpailuissa sekä kansallisissa kilpailuissa ajetaan samoilla tekniikkasäännöillä.
Kaudella 2015 nelivetoisissa ralliautoissa käytössä oli rengassääntö, joka rajoitti myös asfaltti-osakilpailuissa käytettävät renkaat sorarallirenkaiksi. Sääntö sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton, joten lajiryhmä päätyi muuttamaan säännön niin, että myös ralli-autoissa käytetään tulevalla kaudella asfaltti-renkaita.
Vaikka luokkajakoon tehtiin pieniä korjauksia, pistelasku pysyy kauden 2015 kaltaisena. Sarjassa kilpaillaan Rallisprintin Suomenmestaruudesta 2- ja 4-vetoisissa, Rallisprintin Suomen Juniorimestaruudesta sekä Nuorten, Naisten, Seniorien sekä V1600-Cup mestaruuksista.
Sarjassa kilpaillaan kuusi osakilpailua, jotka jakaantuvat seuraavasti:
7.2.2016 Rallisprint SM (lumi/jää), Lapua
21.2.2016 HF-Autohuolto SM Sprint (lumi/jää), Loppi
24.4.2016 SM Sprint (asfaltti), Tammisaari
22.5.2016 IKH Rallisprint (asfaltti), Kauhajoki
25.9.2016 Laihian SM-Rallisprint (sora), Laihia
15.10.2016 Pakoputkihuolto A.Anttila SM-rallisprint (sora), Anjalankoski
Sarjaan ei ole erillistä ennakko-ilmoittautumista. Sarjakilpailuissa pisteitä keräävät kaikki sarjaluokkiin osallistuvat kilpailijat. Osakilpailuihin ilmoittautuminen kilpailukohtaisten sääntöjen mukaisesti.
Sarjasäännöt voit ladata tästä. (korjattu 18.11.2015)
Lisätiedot:
Sarjan yhteyshenkilö Markus Silfvast, 044 972 3805, etunimi.sukunimi@anvianet.fi
Lajipäällikkö Henrik Frank, 040 534 9977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi