Uutiset
Pasi Mäenpää AKK Sports Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja – Marco Mäkinen ja Tommi Muilu mukaan hallitukseen
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
25.4.2024
Hallituksen kuulumisia - KITI-kehityshanke etenee
25.4.2024
JM Talvimestaruus 2025
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
25.4.2024
Jokamiehenluokan harrastajakyselyn 2/2024 kooste
22.4.2024
Rataleimatutkinnon uudet ajopäivät 3-4.5.2024
20.4.2024
Suomalaiset vahvistavat asemaansa FIA:n komissioissa
19.4.2024
Historicin FIA HTP -passien kansallinen voimassaolo
18.4.2024
Tärkeä tiedote! Liikennevakuutuslain uudistus lykkääntyy
18.4.2024
Seppo Kopra in memoriam
14.10.2022
Kotimaiselle autourheiluväelle tuttu Seppo "Sepi" Kopra menehtyi lokakuun alussa äkilliseen sairauskohtaukseen 61-vuotiaana. Laajasti piireissä arvostettu rallimies voitti viimeiseksi jääneen rallinsa Lammilla vain kolme viikkoa aiemmin.
Kopran lähipiirin mukaan Sepi oli luonnonlahjakkuus, jolla oli aina pilkettä silmäkulmassa. Sanavalmis ja voitontahtoinen tyyppi ei halunnut koskaan tehdä itsestään suurta numeroa, eikä hän halunnut olla esillä muuten kuin tuloslistojen kärkipäässä. "Antaa EK-aikojen puhua puolestaan", oli Sepin toteamus.
Sepi Kopra ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 1984. Kopra toimi rallissa kuljettajana, kartturina, opettajana ja huoltomiehenä.
Hän kilpaili urallaan etu-, taka- ja nelivetoisilla autoilla ja merkkikirjo oli varsin mittava: Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Lancia, Peugeot, Subaru, Skoda, Sunbeam, Opel, BMW ja VW.
Rallikansaakin laajempaan tietoisuuteen Sepi nousi sen jälkeen, kun julkaistiin Hanaa, hanaa -video, jossa hän opetti B-junnua rallin erikoiskokeella. Kyseistä videota ei suinkaan tehty huumorimielessä, vaan Sepi neuvoi kokematonta kuskia omalla persoonallisella tyylillään.
Sepi työskenteli edellisten viiden vuoden ajan Toyotan MM-rallitallissa. Toimenkuvana oli varikkorakennuksen kasaus- ja purkutyöt sekä toimiminen säämiehenä ja nuottihuollossa. Siviilissä hän teki työuransa rakennus- ja remonttialalla.
Ralliauton ratin takana hänen yhtenä mottona oli, että heti ekalla pikataipaleella pitää olla vähän räpsyllä. Ja jos siitä selviää, sitten kukaan ei pysty häntä pidättelemään.
Mieluisimpana ykkössijanaan Kopra piti Nelivetomies-kisan voittoa vuonna 2013, jolloin hän ajoi kaikille erikoiskokeille pohja-ajan. Kuljettajana Sepi uskalsi ottaa riskejä ja hän eli rallille.
Sepiä jäivät kaipaamaan perheen ja läheisten lisäksi laaja tuttavien joukko työ- ja rallipiireistä.
--
Seppo Kopran muistoa kunnioitetaan 22.10. ajettavassa Askolan Granit -rallissa. Kilpailun avauspätkä on nimetty Sepin muistolle.