Uutiset
Hyvää joulua autourheiluväelle – yhdessä teemme kilpailut ja tapahtumat, joista voimme olla ylpeitä
23.12.2025
FRC GT Open ja V1600 Cup -luokkien kauden päätteeksi palkittiin luokkien parhaat kilpailijat.
23.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
AKK-Motorsport ry:n joulun ja vuodenvaiheen palvelut
18.12.2025
Täyssähköinen rallicrossauto teki historiallisen esiintymisen Kouvolassa
4.10.2019
Tuulahdus tulevaisuudesta saatiin syksyisellä Tykkimäen radalla Kouvolassa, kun täyssähköinen rallicrossauto nähtiin tositoimissa ensimmäistä kertaa Suomessa torstaina 3. lokakuuta. Täyssähköautoilla on tarkoitus kilpailla kaudella 2020 rallicrossin MM-sarjan Euroopan osakilpailuissa oheisluokkana.
Itävaltalaisen STARD-yhtiön suunnittelema ja rakentama ensimmäinen sähkömoottorinen rallicrossauto esiteltiin kansainväliselle yleisölle ensimmäistä kertaa Latvian MM-osakilpailun yhteydessä aikaisemmin syksyllä. STARD:n taustalla on ex-rallikuljettaja Manfred Stohl. Suomeen auto saatiin niin rallicross- kuin rallikilpailuistakin tutun Jani Paasosen suosiollisella avustuksella.
Supercar-luokassa rallicrossin SM-pronssia tällä kaudella napannut Jere Kalliokoski pääsi tuoreeltaan kokeilemaan uutta autoa.
- Kyllähän siinä voimaa on ja tuntuu ihan ”oikealta” autolta. Ihan mukavaa oli vetää, nuorukainen kertoi.
Eroa perinteisempään Supercar-autoon on totta kai teknisissä ominaisuuksissa, mutta myös fyysisessä olemuksessa. Auto painaa reilut 200 kiloa enemmän.
- Painosta tulee ilman muuta suurin ero. Se vaikuttaa vauhtiin mutkien läpi ajaessa. Toki keli oli nyt aika viileä, joten ihan täyttä kuvaa autosta ei saanut.
Vaikka painoa onkin enemmän, tehoa on lähes yhtä paljon. Täyssähköauton etu on siinä, että 90 % tehoista on käytettävissä samantien, kun kaasuun koskee.
- Kaasu on todella herkkä, eikä vastaavuudessa ole käytännössä minkäänlaista viivettä. Alhaisilla kierroksilla on heti voimaa käytettävissä paljon enemmän verrattuna Supercar-autoon.
Sopeutuminen autoon kävi Kalliokoskelta nopeasti, vaikka kilometrit jäivätkin vähiin. Hän kuitenkin uskoo, että autossa on potentiaalia.
- Kaksi kierrosta pääsin ajamaan, joten kyllä se totuttelua vaatii, mutta yllättävän hyvin pääsin jyvälle.
- Eihän se vielä valmis voisi ollakaan, kun vasta ensimmäisiä testejä ajetaan. Kääntymistä ja kaikkea pientä hienosäätämistä on vielä. Uskon, että autosta tulee hyvä, Kalliokoski pohtii.

