Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 4/25 ja 5/25
16.5.2025
FRC-sarjan kilpailijan livestream-näkyvyyspaketti kaudelle 2025
15.5.2025
Rallicross SM 2025 SuperCar luokan SM-arvo
13.5.2025
Neljä autourheiluseuraa sai Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistukea
13.5.2025
Karting Raket95 luokitustodistukseen päivitys
13.5.2025
Jokkis SM Liiga 2025 joukkueiden ilmoittautuminen avattu
12.5.2025
Roope Korhonen ajoi voittoon ERC-debyytissään Unkarissa
12.5.2025
Ehdollepanotoimikunnan työ etenee – viestintää, valmistelua ja vuorovaikutusta
12.5.2025
Rata-ajon V1600-luokkaan arvotaan Legends, V8 Thunder ja GT Open testit sekä Flying Finn Academy valmennuspäivä
9.5.2025
Flying Finn Tour 2025 käynnissä – viikonloppuna tapahtuu Huittisissa, Kotkassa ja Ulvilassa
8.5.2025
Täyssähköinen rallicrossauto teki historiallisen esiintymisen Kouvolassa
4.10.2019
Tuulahdus tulevaisuudesta saatiin syksyisellä Tykkimäen radalla Kouvolassa, kun täyssähköinen rallicrossauto nähtiin tositoimissa ensimmäistä kertaa Suomessa torstaina 3. lokakuuta. Täyssähköautoilla on tarkoitus kilpailla kaudella 2020 rallicrossin MM-sarjan Euroopan osakilpailuissa oheisluokkana.
Itävaltalaisen STARD-yhtiön suunnittelema ja rakentama ensimmäinen sähkömoottorinen rallicrossauto esiteltiin kansainväliselle yleisölle ensimmäistä kertaa Latvian MM-osakilpailun yhteydessä aikaisemmin syksyllä. STARD:n taustalla on ex-rallikuljettaja Manfred Stohl. Suomeen auto saatiin niin rallicross- kuin rallikilpailuistakin tutun Jani Paasosen suosiollisella avustuksella.
Supercar-luokassa rallicrossin SM-pronssia tällä kaudella napannut Jere Kalliokoski pääsi tuoreeltaan kokeilemaan uutta autoa.
- Kyllähän siinä voimaa on ja tuntuu ihan ”oikealta” autolta. Ihan mukavaa oli vetää, nuorukainen kertoi.
Eroa perinteisempään Supercar-autoon on totta kai teknisissä ominaisuuksissa, mutta myös fyysisessä olemuksessa. Auto painaa reilut 200 kiloa enemmän.
- Painosta tulee ilman muuta suurin ero. Se vaikuttaa vauhtiin mutkien läpi ajaessa. Toki keli oli nyt aika viileä, joten ihan täyttä kuvaa autosta ei saanut.
Vaikka painoa onkin enemmän, tehoa on lähes yhtä paljon. Täyssähköauton etu on siinä, että 90 % tehoista on käytettävissä samantien, kun kaasuun koskee.
- Kaasu on todella herkkä, eikä vastaavuudessa ole käytännössä minkäänlaista viivettä. Alhaisilla kierroksilla on heti voimaa käytettävissä paljon enemmän verrattuna Supercar-autoon.
Sopeutuminen autoon kävi Kalliokoskelta nopeasti, vaikka kilometrit jäivätkin vähiin. Hän kuitenkin uskoo, että autossa on potentiaalia.
- Kaksi kierrosta pääsin ajamaan, joten kyllä se totuttelua vaatii, mutta yllättävän hyvin pääsin jyvälle.
- Eihän se vielä valmis voisi ollakaan, kun vasta ensimmäisiä testejä ajetaan. Kääntymistä ja kaikkea pientä hienosäätämistä on vielä. Uskon, että autosta tulee hyvä, Kalliokoski pohtii.