Uutiset
Jäsenmaksukausi 2026 on avattu KITI-järjestelmässä
17.11.2025
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/25
17.11.2025
Flying Finn Academy - valinnat kaudelle 2026
16.11.2025
Ilmoittaudu nyt palkintojenjakoristeilylle – ohjelmassa sunnuntaina Vaihde vapaalle eli rentoa keskustelua Toni Vilanderin kanssa autourheilusta ja sen ympärillä
14.11.2025
Tervehdys salibandysta autourheilukansalle – AKK:n jäsenille etuosto-oikeus salibandyn MM-kisoihin 2026
14.11.2025
Lassi Paju ja Lenni Purokuru palkittiin maisteritutkielmastaan – tutkimus nostaa esiin WRC-tapahtumien vastuullisuusosaamisen
14.11.2025
Lajien keskeisimmät sääntömuutokset kaudelle 2026
13.11.2025
Pienoisautoilun roa-puolen SM-järjestäjien keskustelutilaisuus 25.11.2025
11.11.2025
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
F-Cupin luokkajako uudistuu kaudelle 2023
15.8.2022
Kaudelle 2022 koettiin F-Cupissa suuri muutos, kun F-Ryhmän tekniset säännöt ”jakautuivat” kahteen eri sääntökokonaisuuteen, eli perinteiseen F-ryhmään sekä uuteen Pro F-ryhmään.
Tämä kahden tekniikkasäännön käyttö johti siihen, että sarjan rakennetta ja luokkajakoa jouduttiin miettimään täysin uusiksi, ja asiaan toi lisää haastetta se ettei uusien Pro F-autojen suorituskyvystä ollut mitään käytännön tietoa, ainoastaan vaihtelevia olettamuksia.
Nyt kun tämän vuoden sarja alkaa kääntymään loppusuoralle, ollaan saatu jo selkeää tietoa siitä, miten eri autojen ja kahden eri tekniikkasäännön suorituskyky suhteutuu toisiinsa, ja toistaiseksi eri tekniikkasäännön autot ovat olleet varsin tasaväkisiä.
Kaudelle 2022 AKK-Motorsport ry:n hallitus nimesi F-Cupille oman ohjausryhmän, jonka keskeisenä tehtävänä oli selvittää sarjan nykytilaa ja luoda selkeä, pitkän tähtäimen suunnitelma sarjan rakenteesta ja kehittämisestä, vähintään 2-3 vuoden aikajänteelle.
Heti ryhmän työn alussa kävi selväksi, että yksi keskeinen kehittämistä ja muutosta vaativa asia on luokkajako, luokkien määrä ja sitä kautta sarjan rakenteen hahmottamisen haastavuus. Asiaa lähdettiin työstämään ja alusta asti oli selvää, että luokkien määrää tulee saada pienemmäksi, mutta aikaisemmin todettu kahden eri tekniikkasäännön käyttö asetti asiaan oman haasteensa.
Asiasta toteutettiin kesäkuussa kysely F-Cupin harrastajille, jossa kysyttiin mielipidettä nykyisestä luokkajaosta, sekä esitettiin ohjausryhmän suunnittelema esitys mahdollisesta tulevaisuuden luokkajaosta, jossa kahden eri tekniikkasäännön autot ajaisivat samoissa luokissa. Kysely toimitettiin yli 200 sarjan kilpailuihin kahden edellisen vuoden aikana osallistuneille kilpailijoille, ja kyselyn vastausprosenttia voidaan pitää varsin tyydyttävänä, kun yli 40% kyselyn vastaanottaneista vastasi kyselyyn. Vastaajista kaksi kolmasosaa myös esitti tukensa Ohjausryhmän esitykselle tulevasta luokkajaosta, joka osaltaan antoi selkänojaa lopullisen päätöksen tekemiselle.
Nyt siis F-Cupin luokkajako ja tietyt perusraamit on päätetty kaudelle 2023, ja kuten todettua, sarjan tilanne halutaan nyt myös ”rauhoittaa” pitkäjänteisesti ja pitää nykyinen päätetty rakenne voimassa vähintään kaudet 2023 ja 2024.
Kaudella 2023 F-Cupissa kilpaillaan seuraavista mestaruuksista:
- F-Nuotti
- F-Yleinen
- F-Seniorit
- F-Juniorit
- Neliveto
Rally Trophy tulee siirtymään ajettavaksi toisen sarjan yhteydessä.
Mestaruussarjojen alla (pl. Nelivetoiset) tullaan kilpailemaan kolmessa eri luokassa, seuraavalla luokkajaolla:
- F ja Pro F alle 1850cc
- F ja Pro F yli 1850cc, enintään 2400cc
- F ja Pro F yli 2400cc
Oheisen luokkajaon perusteella sarjan pistelasku toteutetaan seuraavasti:
Yleiskilpailu (mestaruuden sisällä):
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Luokkapisteet:
- 21
- 18
- 16
- 14
- 12
- 10
- 8
- 6
- 4
- 2
- -> 1
Lopulliset sarjasäännöt valmistellaan elo-syyskuun aikana niin, että ne julkaistaan ennen kauden 2022 päättymistä.
Lisätiedot:
Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977
