Uutiset
Ilmoittautuminen 26.10.2025 liittokokoukseen päättyy keskiviikkona 22.10.2025 klo 16
21.10.2025
Matti Kaidesoja kolminkertainen suomenmestari digitaalisessa autourheilussa
20.10.2025
Kartingin FIA Girls on Track 2025 - Rising Stars ohjelmaan haku auki 31.10.2025 asti
20.10.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 21.10.2025
20.10.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
20.10.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
20.10.2025
Digital Racing eSM -finaalit LanTrek-tapahtumassa Tampereella 18.10.2025 klo 17
17.10.2025
Ralliautojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet
17.10.2025
Vapaaehtoisten tarinat: Mika Virtanen – mukana autourheilun maailmassa jo 1980-luvulta
17.10.2025
Näin liiton puheenjohtaja valitaan - päätöksenteon vaiheet liittokokouksessa
17.10.2025
F-Cupin luokkajako uudistuu kaudelle 2023
15.8.2022
Kaudelle 2022 koettiin F-Cupissa suuri muutos, kun F-Ryhmän tekniset säännöt ”jakautuivat” kahteen eri sääntökokonaisuuteen, eli perinteiseen F-ryhmään sekä uuteen Pro F-ryhmään.
Tämä kahden tekniikkasäännön käyttö johti siihen, että sarjan rakennetta ja luokkajakoa jouduttiin miettimään täysin uusiksi, ja asiaan toi lisää haastetta se ettei uusien Pro F-autojen suorituskyvystä ollut mitään käytännön tietoa, ainoastaan vaihtelevia olettamuksia.
Nyt kun tämän vuoden sarja alkaa kääntymään loppusuoralle, ollaan saatu jo selkeää tietoa siitä, miten eri autojen ja kahden eri tekniikkasäännön suorituskyky suhteutuu toisiinsa, ja toistaiseksi eri tekniikkasäännön autot ovat olleet varsin tasaväkisiä.
Kaudelle 2022 AKK-Motorsport ry:n hallitus nimesi F-Cupille oman ohjausryhmän, jonka keskeisenä tehtävänä oli selvittää sarjan nykytilaa ja luoda selkeä, pitkän tähtäimen suunnitelma sarjan rakenteesta ja kehittämisestä, vähintään 2-3 vuoden aikajänteelle.
Heti ryhmän työn alussa kävi selväksi, että yksi keskeinen kehittämistä ja muutosta vaativa asia on luokkajako, luokkien määrä ja sitä kautta sarjan rakenteen hahmottamisen haastavuus. Asiaa lähdettiin työstämään ja alusta asti oli selvää, että luokkien määrää tulee saada pienemmäksi, mutta aikaisemmin todettu kahden eri tekniikkasäännön käyttö asetti asiaan oman haasteensa.
Asiasta toteutettiin kesäkuussa kysely F-Cupin harrastajille, jossa kysyttiin mielipidettä nykyisestä luokkajaosta, sekä esitettiin ohjausryhmän suunnittelema esitys mahdollisesta tulevaisuuden luokkajaosta, jossa kahden eri tekniikkasäännön autot ajaisivat samoissa luokissa. Kysely toimitettiin yli 200 sarjan kilpailuihin kahden edellisen vuoden aikana osallistuneille kilpailijoille, ja kyselyn vastausprosenttia voidaan pitää varsin tyydyttävänä, kun yli 40% kyselyn vastaanottaneista vastasi kyselyyn. Vastaajista kaksi kolmasosaa myös esitti tukensa Ohjausryhmän esitykselle tulevasta luokkajaosta, joka osaltaan antoi selkänojaa lopullisen päätöksen tekemiselle.
Nyt siis F-Cupin luokkajako ja tietyt perusraamit on päätetty kaudelle 2023, ja kuten todettua, sarjan tilanne halutaan nyt myös ”rauhoittaa” pitkäjänteisesti ja pitää nykyinen päätetty rakenne voimassa vähintään kaudet 2023 ja 2024.
Kaudella 2023 F-Cupissa kilpaillaan seuraavista mestaruuksista:
- F-Nuotti
- F-Yleinen
- F-Seniorit
- F-Juniorit
- Neliveto
Rally Trophy tulee siirtymään ajettavaksi toisen sarjan yhteydessä.
Mestaruussarjojen alla (pl. Nelivetoiset) tullaan kilpailemaan kolmessa eri luokassa, seuraavalla luokkajaolla:
- F ja Pro F alle 1850cc
- F ja Pro F yli 1850cc, enintään 2400cc
- F ja Pro F yli 2400cc
Oheisen luokkajaon perusteella sarjan pistelasku toteutetaan seuraavasti:
Yleiskilpailu (mestaruuden sisällä):
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Luokkapisteet:
- 21
- 18
- 16
- 14
- 12
- 10
- 8
- 6
- 4
- 2
- -> 1
Lopulliset sarjasäännöt valmistellaan elo-syyskuun aikana niin, että ne julkaistaan ennen kauden 2022 päättymistä.
Lisätiedot:
Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977
