Uutiset
FIA käynnistää Esports Cup -kilpailun, jonka tarkoituksena on löytää seuraava naispuolinen moottoriurheilutähti
28.4.2025
Päivitys: Karting SM lisämääräys no 2 päivitetty 28.4.2025
28.4.2025
Tapahtumissa käytettäviä telttoja koskeva ohje uusittu – tule kuulolle webinaariin!
28.4.2025
Karting SM lisämääräys no 2 sekä Mini60 tekniikkasäännön päivitys
26.4.2025
Liittovaltuuston kokouspäivä käynnisti kehitystyötä ja linjasi tulevaisuuden askelia
26.4.2025
Driftingkausi starttaa FlyingFinn.tv:ssä - viikonlopun livelähetykset katsottavissa maksutta!
25.4.2025
AKK:n hallitus kokoontui 25.4.2025 etäyhteydellä - valmennuksen kehitysprojekti käynnistyy ja kypärästandardit päivittyvät
25.4.2025
Škoda Motorsport Suomi etsii tiimiinsä nuoria rallilupauksia SM-kaudelle 2026
24.4.2025
Menestyksen polku: AKK ja KIHU yhdessä autourheilijoiden kehityksen tukena
18.4.2025
Kypärästandardi FIA STANDARD 8859-2024 sallittu AKK:n alaisissa kilpailuissa
17.4.2025
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
1.2.2017
Päivitetty 2.2.2017 klo 9.00
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
Rallisprintin lajiryhmä kokoontui toimintakautensa ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 30.1.
Kokouksessa käsiteltiin asioita, jotka ovat nousseet esille kilpailijoiden ja järjestäjien keskuudessa alkukauden 2017 aikana.
SS-autojen (vm. 2005) punnitus
Todettiin, että SS-autojen punnitus kaikissa Rallisprint-kilpailuissa suoritetaan Rallisprintin lajisäännön mukaisesti, eli 2005 ja sen jälkeisten vuosimallien autot punnitaan kuljettajan kanssa.
Auton ikä/vuosimalli on tarvittaessa aina todistettava virallisella dokumentilla.
Seuraava teksti tullaan lisäämään rallisprintin mallisääntöihin:
Rallisprintin säännöt 10.2:
SS-autojen painotaulukon mukaan punnittavissa autoissa, jotka ovat vuosimallia 2005 tai uudempia, punnitus suoritetaan kuljettajan kanssa.
Mikäli kilpailija haluaa suorittaa säännön mukaisesti punnituksen kuljettajan kanssa, on kilpailijan vastuulla todistaa kilpailun turvallisuustarkastuksessa katsastukselle viralliseen dokumenttiin vedoten (maahantuojan todistus, rekisteriotteen kopio, ym.), että auton vuosimalli on 2005 tai uudempi. Mikäli hyväksyttävää todistusta ei turvallisuustarkastuksessa esitetä, suoritetaan punnitus ilman kuljettajaa. Ratkaisun todisteen hyväksyttävyydestä tekee AKK:n pääkatsastaja / kilpailun katsastuspäällikkö.
V1600 autojen punnitus
Rallisprint-kilpailuissa V1600-luokan autot punnitaan Rallisprintin Lajisäännön art. 10.2 mukaisesti ilman kuljettajaa.
Kilpailuista julkaistavat tulokset
Lajiryhmä haluaa muistuttaa, että Rallisprintin Lajisäännön art. 13.9 mukaisesti, jokaisessa kilpailussa julkaistaan luokkatulosten lisäksi 2- ja 4-vetoisten yleiskilpailutulokset lisenssiluokasta riippumatta.
Kilpailusuorituksen päättyminen (Maaliviiva/STOP)
Keskusteltiin tulkinnallisesta ongelmasta, joka on aiheuttanut ongelmia joissain kilpailuissa. Osassa kilpailuissa on ollut epäselvää, riittääkö tuloksen saantiin maaliviivan ylitys, vai pitääkö kilpailijan päästä STOP-merkille ja pysähtyä siihen.
Kilpailusuoritus päättyy STOP-merkille. Mikäli kilpailija pysähtyy/joutuu keskeyttämään maaliviivan ja STOP-merkin väliin, kierrokselta ei saa hyväksyttyä aikaa.
Tieliikennekatsastus Rallisprintissä
Tieliikennekatsastus ja sen vaatimus Rallisprintissä ”Ralliautoluokkien” autoissa
Jonkin verran on herännyt keskustelua siitä, vaaditaanko Rallisprintissä tieliikennekatsastus.
Todettiin, että lajisääntö ei vaadi tätä, eikä myöskään Liite J:n tekniikkasääntö. Kilpailukohtaisesti järjestäjä voi määrittää, että tieliikennekatsastus/turvallisuustarkastus vaaditaan, mutta lajisääntö sitä ei vaadi.
Suositellaan, että katsastuksen/tarkastuksen tulee olla voimassa aina, kun käytetään II-ohjaajaa. Tämä pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
Alle 18-vuotiaan toimiminen II-ohjaajana ja lisenssivaatimukset
Alle 18-vuotias voi toimia II-ohjaajan sen vuoden alusta, jolloin henkilö täyttää 15-vuotta. Todettiin, että tutustumislisenssin ikäraja on 18-vuotta, näin ollen henkilöllä on oltava kansallinen lisenssi.
II-ohjaajalta ei vaadita erillistä ilmoittaja- tai huoltajalisenssiä, vaan vastuun kantaa aina I-ohjaaja. Mikäli alle 18-vuotias toimii II-ohjaajana Nuorten-luokan kuljettajalle, kantaa vastuun I-ohjaajan ilmoittaja- tai huoltaja.