Tekniikka

3.12.2018

« Takaisin

Tekniikan lajiryhmä piti kauden viidennen kokouksensa 29.10. Vantaalla. Kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:

Kuntokatsastuskoulutus katsastusasemien henkilökunnalle järjestetään kolmessa osassa:

  • 7.12. Jyväskylässä
  • 11.12. Vantaalla ja
  • 14.12. Kiimingissä.

Koulutus on tiedotettu nykyisille kuntokatsastajille suoraan sekä AKK:n ajankohtaista -palstalla.

Käytiin läpi pääkatsastajien raportit. Näissä nousi esille mm:

  • TLR näkee, että crosskartin sääntökokonaisuutta tulisi miettiä uudelleen ja tarkentaa sitä, mitä säännöltä halutaan. Tulkinnanvaraisuudet mahdollistavat yleensä kalliiden komponenttien käytön.
  • Liite J:n mukaisesti turvakehikon putkien tulee olla pyöreitä. Tämä koskee myös liitoskohtia. Tästä syystä putken litistäminen helpomman hitsaamisen toteuttamiseksi ei ole säännönmukaista. Putken litistäminen myös heikentää kehikkorakennetta.
  • Autourheilun sääntökirjan mukaisesti katsastuskortti on pakollinen ja sen puuttuminen on este kilpailemiselle. Valokuvan esittäminen katsastuskortista ei katsota olevan riittävää, vaan katsastuskortti tulee esittää kilpailun katsastuksessa. Katsastuskortin numero tulee myös aina ilmoittaa oikein. Väärin ilmoitettu kortin numero aiheuttaa lajisäännöissä mainitun autonvaihtomaksun.
  • Muun muassa rallisprintissä on luokkia, joihin voi osallistua useiden eri ryhmien autoilla. Auto ei kuitenkaan voi olla yhdistelmä näistä eri ryhmistä, vaan sen tulee olla täysin jonkun sallitun ryhmän mukainen. Tämä ryhmä pitää olla tiedossa viimeistään ennen kilpailun esikatsastuksen alkamista. Jos ryhmä on merkitty väärin tai on puutteellinen, kyseessä on virheellinen ilmoittautuminen.
  • Arvokilpailussa loppukatsastus tulee pitää aina. Jos jostain syystä loppukatsastusta ei kyetä suorittamaan suunnitelman mukaisesti, tulee laatia varasuunnitelma ja hyväksyttää se mahdollisuuksien mukaan lajiryhmän kyseisen lajin yhdyshenkilöllä.          

Tarkasteltiin harrastajien tekemiä sääntömuutosesityksiä rallicross sääntöihin. Lajipäällikkö lähettää näistä esityksistä tehdyn koonti taulukon lajiryhmän jäsenille tarkasteltavaksi ja asiaan palataan ensimmäisessä kokouksessa 2019.

Käsiteltiin saapuneet hakemukset pääkatsastajiksi ja nimettiin pääkatsastajat vuodelle 2019:

  • Ralli SM Jarmo Harju, Ralli RSJM Harri Laine, Historic Rally Trophy Juha Ikonen, Ralli F-Sarja Jaana Laaksonen, Jäärata SM Harri Kylmänen, Rata SM Petri Hoiska, Rallicross SM Seppo Paananen, Crosskart SM Harri Nykänen, JM SM (kaikki arvokilpailut) Matti Salo, Rallisprint SM Timo Brilli, Rallisprint Japan Motors Cup Harri Kylmänen, Endurance Cup Tuomas Henriksson, Drifting Isto Kivipelto. Varalla Markku Poutiainen (Ralli SM), Alpo Aarnio (Historic), Martti Sume (JM), ja kaikkiin lajeihin Heikki Hellsten sekä Kari Erola. Pääkatsastajien koulutustilaisuus pidetään 2.12.2018 Lahdessa. Pääkatsastajille lähetetään tänne erillinen kutsu.

Käsiteltiin saapuneet kirjeet:

  • Niissä kansallisissa ryhmissä, missä noudatetaan ryhmän A määräyksiä eikä ryhmä sääntö esitä tiukempaa määräystä, Art 255.5 mukaisesti jousien lämpökäsittely on sallittu. Tässä on kuitenkin huomioitava tieliikenteen vaatimukset niissä kilpailuissa, missä liikutaan yleisillä teillä.
  • Teknisen tarkastuksen tarkoitus on tutkia kilpailun jälkeen auton teknistä säännönmukaisuutta. Pääsääntöisesti turvakehikon tarkistaminen on turvallisuustarkastuksen aihe, joka tulee tehdä kilpailua edeltävässä turvallisuustarkastuksessa. Turvakehikkoa voi tarkastella teknisessä tarkastuksessa lähinnä kilpailusuoritukseen liittyvin osin, esimerkiksi painon säästön tai muun vastaavan seikan osalta. Kuitenkin tulee muistaa, että kilpailun turvallisuustarkastuksessa käytettävää aikaa on käytössä hyvin rajallinen määrä, jonka johdosta turvallisuustarkastus on aina pistokoeluonteinen eli auto on sääntöjenmukainen vain tarkastetuilta osin.
  • R1 ja R2 ryhmän polttoainepumpun pitää Art 260 mukaisesti olla alkuperäisiä tai luokiteltuja. Tämä saattaa aiheuttaa ongelmia tankin sisään rakennettujen pumppujen osalta, kun säiliö vaihdetaan  säännön mukaisesti turvatankkiin. Tiedustellaan vielä säännöstä FIA:sta.
  • SS -ryhmän 2WD turboautoissa käytettäessä FIA -polttoainetta, kuristimen tulee olla kuten RE85 -polttoainetta käytettäessä. Muuten sääntö säilytetään ennallaan.
  • Aloitetaan prosessi päättyvien R2 / R3-luokitusten osalta siirtää nämä autot FIN R 2WD säännön alle. Pyydetään kommentit rallin ja rallisprintin lajiryhmiltä. Sääntö voisi tulla voimaan 2020 alkaen. Samassa yhteydessä tutkitaan tarvetta kansalliselle R1 säännölle. Kansallinen luokitus koskisi perusauton luokitusta, ryhmä sääntö otettaisiin FIA R1 säännöstä.

Tarkastettiin saapuneet luokitusanomukset rallin arvosarjojen nastarenkaiksi. Kaikki määräaikaan mennessä esitetyt mallit täyttivät säännön käytettäväksi rallin arvosarjoissa ja lista niistä esitettiin hallitukselle hyväksyttäväksi. Lista hyväksytyistä renkaista julkaistaan erillisellä tiedotteella.

Kuntokatsastuksissa on ollut ongelmia muutettujen tukivarsien yksilöinnissä esitettyyn valmistustodistukseen. Käydään keskustelu valmistustodistuksista osien myyjien kanssa ja siirrytään siirtymäajan puitteissa käyttämään kuvallisia valmistustodistuksia.

Tutkitaan mahdollisuutta sähkökäyttöisten autojen turvalliseen osallistumiseen kilpailuissa esimerkiksi näytösajoissa.

Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177                                                                                                    

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy