Uutiset
Digitaalisen autourheilun lajiryhmä aloitti toimintansa
26.1.2021
Kartingin FIA Academy Trophy -sarjan 2021 Suomen kuljettajaehdokkaat valittu
26.1.2021
Ohjeet ja suositukset kilpailunjärjestäjille (päivitetty 25.1.2021)
25.1.2021
Ilman yleisöä järjestettävien jokamiehenluokan kilpailuiden ostotarjouskäytäntö 31.12.2021 asti
25.1.2021
FinRX Crosskart talvisarja ei toteudu kaudella 2021
21.1.2021
FIA Rally Star -karsintojen aikatauluihin muutoksia
19.1.2021
Muutoksia Ralli SM-sarjan kalenteriin - Kouvolan osakilpailu siirtyy maaliskuun alkuun
17.1.2021
Korona-avustushaku urheiluseuroille
15.1.2021
Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.1.2021
MM-ralli tulee Rovaniemelle 26.-28.2.2021 - "Nyt tehdään yhdessä historiaa!"
14.1.2021
Classic F -luokkaa kokeillaan Historic Rally Trophy -kilpailuiden yhteydessä
7.4.2020
Historic Rally Club Finland on jo pidempään pohtinut, mihin kilpailuista on hävinneet ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot. Syyksi poissaoloon epäillään sitä, että aika on ajanut näiden vanhojen konstruktioiden ohi eikä niillä viitsitä sitten ajamaan ”muiden jalkoihin”. Moniin näistä autoista on kuitenkin tehty niin suuria muutoksia ettei niistä saa enää järkevästi tehtyä historic-autoja. Tästä ajatuksesta saatiin idea siihen, että mitäpä jos tehtäisiin kokeiluluontoisesti näille autoille ihan oma luokka.
Luokan ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Suurimpana kohderyhmänä voisi olla 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F - luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri, lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä. Myös muita rajoituksia mietitään vielä. Perusteena 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106, Citroen AX ja Skoda Favorit tyyppiset autot. Tarkemmat luokan säännöt tullaan julkaisemaan kevään 2020 aikana.
Autot olisi tarkoitus jakaa eri kuutiotilavuusluokkiin seuraavasti: enintään 1400, 1650 ja 2250cm3. Luokat olisi tarkoitus toteuttaa myös erikseen yleisen- ja juniori-luokkien kuljettajille. Lisäksi luokka tullaan toteuttamaan kansallisten rallien kevennetyillä auton turvavaruste vaatimuksilla. Näihin kuuluu FIA-hyväksyttyjen, mutta vanhentuneiden hyvässä kunnossa olevien turvavöiden ja istuimien hyväksyminen.
Luokka on siis tarkoitus toteuttaa kokeiluluonteisesti jo tänä vuonna ainakin osassa loppuvuoden HRT-osakilpailuita. Mikäli luokka herättää kiinnostusta, tulevaisuudessa luokka voisi toimia HRT-sarjan lisäluokkana ja luokka pyritään toteuttamaan Classic F-sarjana kaikissa HRT-osakilpailuissa 2021.
Lisätiedot:
Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977
Tekniikan Lajiryhmän pj. Janne Levänen, janne.levanen1@gmail.com, 040-511 3055