Uutiset
Erihinaus Drift SM -sarjan yhteistyökumppaniksi
24.3.2023
Kaksi uutta rallisarjaa kesälle 2023 – Naisille ja kokeneille aktiiviharrastajille omat Cup-sarjat Ralli SM-Sarjan yhteyteen
24.3.2023
Jokamiehenluokan sallitut vetopään renkaat lista 2023 (päivitetty 24.3.2023)
24.3.2023
Rata-ajon TGT-luokan sarjasäännöt julkistettu - 4 osakilpailun sarja kaudella 2023
22.3.2023
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2023
22.3.2023
Rataleimatutkinto 2023 - Ilmoittautumisaikaa jatkettu 26.3. saakka
21.3.2023
Esittelyssä autourheiluhenkiset eduskuntavaaliehdokkaat
21.3.2023
Crosskart koulutus- ja ajoleiri 15.4.2023 Akaassa
21.3.2023
FIA:n sääntömuutosten myötä NEZ kilpailutoiminta muuttuu
20.3.2023
Jokamiehenluokan autorakentajien/teknisten sääntöjen palaveri 2.4.2023 Jyväskylässä
20.3.2023
Classic F -luokkaa kokeillaan Historic Rally Trophy -kilpailuiden yhteydessä
7.4.2020
Historic Rally Club Finland on jo pidempään pohtinut, mihin kilpailuista on hävinneet ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot. Syyksi poissaoloon epäillään sitä, että aika on ajanut näiden vanhojen konstruktioiden ohi eikä niillä viitsitä sitten ajamaan ”muiden jalkoihin”. Moniin näistä autoista on kuitenkin tehty niin suuria muutoksia ettei niistä saa enää järkevästi tehtyä historic-autoja. Tästä ajatuksesta saatiin idea siihen, että mitäpä jos tehtäisiin kokeiluluontoisesti näille autoille ihan oma luokka.
Luokan ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Suurimpana kohderyhmänä voisi olla 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F - luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri, lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä. Myös muita rajoituksia mietitään vielä. Perusteena 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106, Citroen AX ja Skoda Favorit tyyppiset autot. Tarkemmat luokan säännöt tullaan julkaisemaan kevään 2020 aikana.
Autot olisi tarkoitus jakaa eri kuutiotilavuusluokkiin seuraavasti: enintään 1400, 1650 ja 2250cm3. Luokat olisi tarkoitus toteuttaa myös erikseen yleisen- ja juniori-luokkien kuljettajille. Lisäksi luokka tullaan toteuttamaan kansallisten rallien kevennetyillä auton turvavaruste vaatimuksilla. Näihin kuuluu FIA-hyväksyttyjen, mutta vanhentuneiden hyvässä kunnossa olevien turvavöiden ja istuimien hyväksyminen.
Luokka on siis tarkoitus toteuttaa kokeiluluonteisesti jo tänä vuonna ainakin osassa loppuvuoden HRT-osakilpailuita. Mikäli luokka herättää kiinnostusta, tulevaisuudessa luokka voisi toimia HRT-sarjan lisäluokkana ja luokka pyritään toteuttamaan Classic F-sarjana kaikissa HRT-osakilpailuissa 2021.
Lisätiedot:
Rallin Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977
Tekniikan Lajiryhmän pj. Janne Levänen, janne.levanen1@gmail.com, 040-511 3055