Uutiset
KITI - laajemmat verkkomaksut käytössä
5.3.2021
Koulutustyöryhmän kyselyt harrastajille ja toimitsijoille tutkinnoista ja koulutuksista
5.3.2021
Ilman yleisöä järjestettävät kilpailut vapautettu liiton kilpailulupamaksusta kaudella 2021
3.3.2021
FinRX sarjan 2021 kysely kilpailijoille
2.3.2021
Talven viimeinen Flying Finn Rallivalmennusleiri on peruttu
2.3.2021
Hannu Mikkola 1942-2021
1.3.2021
Rallicross SM 2021 kysely kilpailijoille
25.2.2021
Rataleimatutkinto 2021 sekä ajotekniikkakoulutusta
17.2.2021
Autourheilija: haku Puolustusvoimien Urheilukoulun IV/21 saapumiserään päättyy 28.2.2021
16.2.2021
AVI:n ohjeistus urheilutapahtumista
12.2.2021
Endurance Series 2015
17.11.2015
Teksti: Kare Asp, kirjoitus on julkaistu Hanaa-lehdessä 30.10.2015.
MMR Team endurancen sarjavoittoon Alastarolla
Endurance-kausi saatiin päätökseen Alastaron asfaltilla. Mukaan lähti kaikkiaan 40 autokuntaa, joista aika-ajon nopeimman suorituksen teki Mopo-Team. Ahvenistolla osumaa saanut auto oli laitettu loistokuntoon, ja ero XO Motorsportin Honda-miehistöön oli 321 tuhannesosaa. HANA Motorsport edusti Bemareita kunnialla. Paras ”Vajaanaulainen” aika-ajossa oli GRT:n Bemari.
Itse kisa sujui MMR Teamin komennossa. Tasaista menoa, kohtuuhyviä kierrosaikoja ja oikeaa taktiikkaa. Tätä tarjosi Isokyröstä tulevan tiimin kauden päätöskisa. Kun yksi sarjan osakilpailuista oli autorikon takia mennyt poskelleen, oli voitolle nyt tilausta. Ja sehän tuli!
Kisan loppuvaiheita kohti alkoi lahtelaisen Bigem Testingin Rellu kulkea paremmin ja paremmin. Viimeisen ajorupeaman hoiti alustaekspertti Marko Rämänen itse. Tiimi nousi jo kolmannelle sijalle, kunnes XO Motorportin bemari-tiimi ahdisti ja nousi ohitse. Kakkospaikalla oli HANA Motorportin hienokoppainen Coupe-Bemari. Se tuli myös maaliin kakkosena, eroa kärkeen vajaa minuutti.
Viimeisten kierrosten aikana käytiin kovaa tilastoa XO:n ja Bigemin välillä. XO oli jo tekemässä pesäeroa, kun se jäi taistelutilanteeseen hitaamman kanssakilpailijan kanssa. Olisiko tässä mennyt liikaa polttoainetta, kun juuri ennen loppua eli viimeisen kierroksen aikana Bemarin vauhti hiipui hiipumistaan. Bigem Testing ehti taas ohitse. XO pääsi ruutulipulle saakka. Mutta sitten oli ”Köysipilotti” tarpeen. XO Motorsport Lexmarkin Bemarille kirjattiin kuitenkin varsinaisen kisan nopein aika, melko selvälläkin erolla seuraavaan. Neljä kärkimiehistöä oli saman kierroksen sisällä.
Viides oli Pösöllä hyvää vauhtia pitänyt Kotkan KMH Speed Limit ja kuudentena Team Bayermannin Bemari, ollen samalla nopein perinteisellä venttiilimäärällä varustetuista ajokeista. Tiimi ajoi tosi hyviä kierrosaikoja, tiliä kuitenkin rassasi yksi stop and go.
Sitten siihen sarjaan
MMR Teamilla neljä voittoa saldossa, ja ne toivat sarjavoiton maksimipistein. Bigem Testing nousi sarjakakkoseksi parannettuaan loppukautta kohti menoa. Black Rose Racing kolmanneksi ennen Limousine Driversiä ja NAP Racingia. Vajaaventtiilisten parhaan pistesaldon keräsi NonBros Bemarillaan.
Ratakisaa
Kisan yhteydessä ajettiin myös kaksi GT- ja Touring Carien avointa lähtöä. Ensimmäisessä komensi Marko Rantanen Lamborghinia voitokkaasti, samaan kierrosmäärään pääsivät Aleksi Kiviniemi Porsche 996 GT 3:lla ja Markku Hannula Bemari M kolmosella. Näissä lähdöissä on monenlaista kalustoa, toista päätä Lambosta ajateltuna edustavat Hyvösen Jussin Xsara VTS ja Janne Järvelän Fiat 133.
Toisessakin lähdössä Rantanen kajautteli menemään Lambollaan tyylikkäästi. Mutta kisa jäi kesken, epätarkkojen havaintojen mukaan rengasrikon takia. Voittoon ajoi nyt Porschen rattiin siirtynyt Juha Granqvist. ennen Markku Hannulan ja Tero Ståhlin Bemareita.
Kuorma-autoluokan lähdöissä oli ilmassa historian havinaa. Nimittäin vankat huhut kertovat, että tällä kalustolla ei jatkossa Alastarolla ajettaisi? Voitot lähdöissä otti Erik Forsström.