Endurancen sääntöuudistus on valmistunut - Uudet luokat aloittavat jo vuonna 2022

13.12.2021

« Takaisin

Endurance -laji uudistuu. Luokkaan on pitkään suunniteltu nykyisen kaluston rinnalle mahdollisuus kilpailla uudemmallakin kalustolla. Kaudella 2022 aloittavat uudet kansainvälisesti yhteensopivat luokat, jotka tulevat nykyisen Endurance Saloonin rinnalle. Tarkemmat tiedot löytyvät jo julkaistusta vuoden 2022 sääntökirjasta.


Uudistuksien yhteydessä pyritään kaikin keinoin säilyttämään kotimaisen Endurancen identiteetti, joka mahdollistaa harrastajamäärän kasvun ja samalla säilyttäen edullisen muodon harrastaa autourheilua radalla. V4- ja VT2- vakioautoluokat pyrkivät olemaan kustannustehokkaita luokkia, jotka ottavat mallia Saksan ja Belgian vastaavista sarjoista. Selkeästi vapaampirajoitteisemmat TC1 (A2000 ja Diesel) ja TC2 (A3000, A3000+ ja Diesel) -luokat käyttävät Balticin Endurance luokkien sääntöpohjaa (BEC6H).

Nykyisen Saloon -sarjan luokat säilyvät ennallaan ja tällä hetkellä voimassa olevat vuosimallirajat ovat jäädytetty toistaiseksi. Muutamia teknisiä sääntömuutoksia, joiden tarkoitus on helpottaa kilpa-autojen ylläpitoa, on tullut kaudelle 2022.


Tekniikka lyhyesti V4 ja VT2

  • Tuotantoautoja
  • Vakio kori
  • Vakio moottori ja vaihteisto
  • Vapaa alusta
  • Vapaat jarrut
  • Vakio tankki
  • Lukkoperä sallittu
  • Etu- tai takavetoinen
  • Rengas Federal 595 RS-R semi slicks

Luokka V4: Tuotantoauto, enintään 2.500 cm³, max. teho 160 kW, min. 1.200 kg

Luokka VT2: Tuotantoauto, enintään 2.000 cm³, turboahdettu, max. teho 210 kW, teho/painosuhde min. 7 kg/ kW*

 

V4 -luokassa voidaan kilpailla vapaasti hengittävillä autoilla, joiden moottorin tilavuus on enintään 2.500 cm³, max. teho 160 kW. Tyypillinen esimerkki tällaisesta autosta on BMW 325i E90. Esimerkiksi Baltic Touring carissa käytetty BMW 325i Cup auto perustuu näihin sääntöihin ja on suoraan käyttökelpoinen luokassa.

VT2 -luokka mahdollistaa modernin alle kaksi litraisen turbotekniikan tulon mukaan kilpailuihin. Tässä luokassa on Saksassa nähty viime vuosina suurin kasvu ja suosiota selittää kustannustehokkuus harrastajalle, sekä monilta merkeiltä saatavissa olevat sopivat mallit rakentamisen lähtökohdaksi. Tyypillisiä kilpailuissa käytettäviä autoja ovat eri BMW:n turbomoottorilla olevat mallit, kuten 328i, 330i, 125i. Renault Megane, VW Scirocco, Golf ja Polo, Seat Cupra ja Mercedes C-sarja ovat myös suosittuja malleja, mutta mahdollisuuksia on lähes kaikilta merkeiltä 2002 vuodesta alkaen.
 

TC1- ja TC2- luokat mahdollistavat vapaamman rakentamisen, sekä olemassa olevien autojen käyttämisen

TC1 ja TC2 -säännöt ovat teknisiltä säännöiltään suoraan Baltic Endurance 6H -sääntöjen mukaiset, joillakin kansallisilla lisäyksillä. Nämä säännöt mahdollistavat vapaamman rakentamisen heille, joille luova auton rakentaminen on tärkeä osa lajia kilpailemisen ohella. Lisäksi säännöt mahdollistavat monen jo olemassa olevan kilpurin käyttämisen endurance -kisoissa, sisältäen diesel -autot. Kilpailussa käytettävien autojen täytyy perustua sarjatuotantoautoihin, joissa on tehtaan VIN -numero.

TC1 -luokka on alle kaksilitraisten luokka ja TC2 -luokkaan menevät kahdesta kolmeen litraan olevat (A3000), sekä yli kolme litraiset vapaasti hengittävillä moottoreilla olevat autot 3500 cm³ asti (A3000+). Ahdetuille ja turbodiesel -autoille on säännöissä olemassa erilliset turbokertoimet, jonka mukaisesti ne sijoittuvat edellä mainittuihin luokkiin.
 

Touring -luokan renkaat

Renkaina kaudella 2022 kaikissa Touring -luokissa on sallittua käyttää Federal 595 RS-R rengasta. Sallitut renkaiden koot ovat määritelty teknisessä säännössä ja kaudella 2022 hankintapaikka on vapaa.


Luokkien tarkat säännöt löytyvät vuoden 2022 nopeusajon sääntökirjasta TÄÄLTÄ.


Kuvat: Hannu Karesola, Mika Kitola ja BATCC.

 

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajipäällikkö

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy