Uutiset
Digitaalisen autourheilun lajiryhmä aloitti toimintansa
26.1.2021
Kartingin FIA Academy Trophy -sarjan 2021 Suomen kuljettajaehdokkaat valittu
26.1.2021
Ohjeet ja suositukset kilpailunjärjestäjille (päivitetty 25.1.2021)
25.1.2021
Ilman yleisöä järjestettävien jokamiehenluokan kilpailuiden ostotarjouskäytäntö 31.12.2021 asti
25.1.2021
FinRX Crosskart talvisarja ei toteudu kaudella 2021
21.1.2021
FIA Rally Star -karsintojen aikatauluihin muutoksia
19.1.2021
Muutoksia Ralli SM-sarjan kalenteriin - Kouvolan osakilpailu siirtyy maaliskuun alkuun
17.1.2021
Korona-avustushaku urheiluseuroille
15.1.2021
Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.1.2021
MM-ralli tulee Rovaniemelle 26.-28.2.2021 - "Nyt tehdään yhdessä historiaa!"
14.1.2021
FIA -akkusäännön voimaantulo Suomessa
26.10.2016
Tekniikan lajiryhmä muistuttaa kilpailijoita FIA - akkusäännön voimaantulosta myös kansallisesti 1.1.2017. Sääntö kertoo, että mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa, akun tulee olla ns. kuiva akku. Kuiva akku termistö on selvitetty FIAsta. Kuivassa akussa (VR-tyyppinen akku) ei ole vapaata elektrolyyttiä vaan happo on sidottu geeliin tai imeytetty lasivillaerottimeen (AGM). Tämän tyyppisiä akkuja on saatavilla akkuja myyvistä liikkeistä eikä hinnat sanottavasti eroa perinteisestä märästä akusta. Ns. kuivalla akulla ei siis tarkoiteta ainoastaan kalliita kilpa-akkuja tai Litium akkuja. Tästä syystä tekniikan lajiryhmä on päättänyt toukokuussa seurata FIA.n sääntöä kuitenkin niin, että sääntö otetaan kansallisesti voimaan 1.1.2017.
Tämä ns. kuiva akku vaaditaan seuraavissa ryhmissä ( mikäli akku ei sijaitse moottoritilassa) :
Ryhmät A, N, R, FIN N 4WD, FIN R 4WD, F, sekä rallicross autoissa.
Lisätietoja tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177