FRC-ratasarjan sekä luokkien omat säännöt julkaistu - mukana uusia luokkia sekä hiottuja konsepteja

8.3.2024

« Takaisin

Finnish Racing Championshipin sarjasäännöt on julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu KITI-palvelussa. Sarjan tuttujen SM-luokkien lisäksi mukana ovat uutuudet FRC GT Open, BMW 9X ja V1600 Cup. Uudet, pitkän lähdön konseptin mukaiset FRC GT Open 4h -lähdöt kilpaillaan kolmen osakilpailun yhteydessä.




FRC:n sarjasäännöt, mukaan lukien FRC GT Open 4h -luokassa, ovat nyt julkaistut. Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK.

Suomalaisen rata-autoilun huippusarjan Finnish Racing Championshipin sarjasäännöt on julkaistu ja ilmoittautuminen sarjaan on avattu. Tuleva kausi pitää sisällään useita uusia, kilpailijalähtöisiä luokkia, neljän tunnin kestävyyskilpailun konseptin, sekä Suomen radoille täysin uusia kilpa-autoja.
 

SARJAILMOITTAUTUMISEEN TÄSTÄ
 

Aiempaa enemmän kilpailumahdollisuuksia

Aiemmin keväällä julkaistun ja runsaasti numerovarauksia keränneen FRC GT Openin sarjasäännöt ovat myös julki. Uutuusluokan joka kilpailuviikonloppuna ajettavissa sprint-lähdöissä autokunnan kooksi on määritetty 1-2 kilpailijaa. FRC GT Open -lähtökokonaisuus on jaettu neljään luokkaan, luokat 1-4, ja uuden konseptin odotetaan keräävän viivalle kova kattaus kotimaan kovinta rata-autokalustoa tarjoten niin kilpailijoille kuin yleisöllekin jännittäviä hetkiä radalla. Myös maailmalla suositut, näyttävät TCR-autot kilpailevat FRC GT Open -lähdöissä. 

Toinen tulevalle kaudelle lanseerattu uusi luokka on BMW 9X. Uudessa luokassa kilpaillaan vuosien 2004-2011 välillä valmistetuilla sedan-, coupe-, sekä farmarimallisilla BMW 325i -malleilla, joiden 2,5-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori tuottaa noin 220 hevosvoimaa. 9X-luokan lähdöt ajetaan yhdessä BMW Xtreme Race -luokan lähtöjen kanssa, ja kahden luokan keskinäinen dynamiikka on omiaan luomaan mielenkiintoisia ja katsojaystävällisiä lähtöjä. BMW 9X -luokan säännöt lainaavat paljon muun muassa Baltiassa suurta suosiota nauttivalta BMW 325 Baltic Cupilta, ja molempien luokkien autoilla voi ajaa kummassakin sarjassa.

Kolmas uutuus on vanhemmille, matalamman suorituskyvyn V1600-autoille suunnattu V1600 Cup. Cup-arvoinen luokka ajetaan yhdessä V1600-pääluokan lähtöjen yhteydessä, ja Cup-luokkaan sopivilla autoilla kerätään SM-pisteitä myös V1600 SM -sarjasta. Cup-autot keräävät kuitenkin pisteitä myös omaa Cup-mestaruuttaan kohtaan.

V1600 Cupiin voi osallistua kaikilla muilla V1600-luokan autoilla pois lukien:

  • Mini One / Mini Cooper vm. 2006-2013
  • Mini One / Mini Cooper vm. 2000-2006
  • Toyota Auris vm. 2010-
  • Kia Ceed vm. 2007-2012
  • Kia Ceed vm- 2012-

FRC GT Open 4h 

Osana kansainvälisistä sarjoista inspiraatiotaan ammentaneen FRC GT Openin suunnittelua lähdöistä kiinnostuneet kilpailijat toivat julki toiveensa ajaa pitkiä, kestävyystyylisiä lähtöjä samoina viikonloppuina. Tästä syntyi aivan uusi konsepti, FRC GT Open 4h. Tulevalla kaudella FRC GT Open 4h -lähdöt ajetaan kauden kolmessa viimeisessä osakilpailussa, eli FRC Botniaracessa, FRC Estonian Grand Prixissä, sekä FRC Alastarolla. 

Luokkajaot ovat identtiset GT Openin sprinttilähtöjen kanssa. Merkittävimpinä eroina ovat kilpailuiden neljän tunnin pituus, omat sarjapisteensä, sekä kuljettajamäärän rajaaminen 2-6 kilpailijaan per tiimi. Yhden kuljettajan yhtäjaksoinen ajoaika eli niin kutsuttu "stintti" on rajattu maksimissaan 70 minuuttiin kerrallaan. Nelituntisissa kilpailussa varikkopysähdyksiä pitää suorittaa vähintään kolme kappaletta, ja varikolla pysähdysaika on minimissään kolme minuuttia. 

Muutoksia myös muissa SM-luokissa

Uuden V1600 Cup -luokan myötä "tonnikuussatasten" automäärien odotetaan kasvavan ja kilpailun kovenevan, kun viivalle saadaan laaja kattaus sekä uudempia että vanhemman sukupolven kilpa-autoja. Tulevasta kaudesta tekee mielenkiintoisen myös uuden renkaan valinta, jonka ominaisuuksien taitaminen nousee tärkeään rooliin tulevalla kaudella. V1600-luokassa ajetaan Rengas Turku Oy:n toimittamilla Nankang AR-1 -semislick-renkailla. 

V8 Thundereissa muutoksia nähdään niin henkilöstössä kuin kilpailuformaatissa. V8 Thunder Finland ry:n uudeksi puheenjohtajaksi on valittu radoilta tuttu Ilmari Wallo. Myös luokan kilpailuformaatti on päivittynyt, ja kahden 20 minuutin lähdön sijasta kilpailuviikonlopun aikana ajetaan tulevalla kaudella kolme 15 minuutin lähtöä. Viime kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa, Copart FRC Ahvenistossa, nähdyn hurjan viiden auton joukkokolarin vauriot on saatu korjattua ja Thunderit ovat viimeistelyä vaille valmiita tulevaan kauteen. 

Legendsejä odotetaan saapuvaksi viivalle jälleen ruudukon täydeltä. Viime kaudella automäärältään suurimman SM-luokan odotetaan keräävän runsaan osanoton taistelemaan kovatasoisen luokan Suomen mestaruudesta. Myös luokan rengastoimittaja ja rengasmalli ovat vaihtuneet. Legends Cars Finland ry. on valinnut uudeksi renkaakseen niin ikään Rengas Turku Oy:n toimittaman Nankang AR-1 -renkaan. Kauden neljässä osakilpailussa, pois lukien Pärnun osakilpailu, ajetaan Legends Harrastesarjan osakilpailu.

FRC -sarjan sekä jokaisen luokan omat kilpailu- ja sarjasäännöt ovat julkaistu AKK:n säännöt sivuilla.


SARJASÄÄNTÖIHIN TÄSTÄ
 

FRC:n luokat kaudella 2024:

  • V1600 SM + V1600 Cup
  • Legends SM
  • V8 Thunder SM
  • BMW Xtreme Race SM + BMW 9X
  • FRC GT Open + FRC GT Open 4h (3 osakilpailua)
  • Legends Harraste (4 osakilpailua)

FRC:n kalenteri 2024: 

  • 24.-26.5.    FRC Kemora                            Vetelin UA & Ylivieskan UA
  • 7.-9.6.        FRC Ahvenisto                         Ahveniston Autourheiljat
  • 5.-7.7.        FRC Botniaring                       EPUA
  • 9.-11.8.      FRC Estonian Grand Prix       Estonian Autoliitto
  • 13.-15.9.    FRC Alastaro                           MRT

Lihavoidut osakilpailut sisältävät FRC GT Open 4h -lähdön.
 

Materiaalit

KUVAGALLERIA


Lisätietoja

Mika Heinonen
045 7730 5990
mika.heinonen@autourheilu.fi



BMW 9X -luokka tuo BMW Xtreme Racen rinnalle Baltiassa suositut E90-, E91- ja E92 -korimallin BMW:t. Kuva: Juho Koski.
 


V1600 Cup on tarkoitettu V1600-luokan matalamman suorituskyvyn autoille, kuten VW Lupo, Honda Civic, sekä Ford Fiesta. Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK.
 


Räyhäkkäät V8 Thunderit kilpailevat tulevana kautena kolmessa 15 minuutin lähdössä per kilpailuviikonloppu. Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK.
 


Automäärältään suurin SM-luokka Legends kilpailee tulevalla kaudella Nankangin renkialla. Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK.

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajipäällikkö

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy