Uutiset
Jokkis Seniorimestaruus 2026 haku avoinna
22.10.2025
Ilmoittautuminen 26.10.2025 liittokokoukseen päättyy keskiviikkona 22.10.2025 klo 16
21.10.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
20.10.2025
Matti Kaidesoja kolminkertainen suomenmestari digitaalisessa autourheilussa
20.10.2025
Kartingin FIA Girls on Track 2025 - Rising Stars ohjelmaan haku auki 31.10.2025 asti
20.10.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 21.10.2025
20.10.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
20.10.2025
Digital Racing eSM -finaalit LanTrek-tapahtumassa Tampereella 18.10.2025 klo 17
17.10.2025
Ralliautojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet
17.10.2025
Vapaaehtoisten tarinat: Mika Virtanen – mukana autourheilun maailmassa jo 1980-luvulta
17.10.2025
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.