Uutiset
Aatu Hakalehto on vuoden 2025 Flying Finn Future Star – tähtäimessä onnistunut Secto Rally Finland
6.6.2025
Flying Finn Tour tapahtuma lauantaina Kiuruvedellä
5.6.2025
Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta
4.6.2025
Toni Vilander ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
3.6.2025
AKK:n toimisto suljettu keskiviikkona 4.6.2025
3.6.2025
Ostarjoustarkastus 17.-18.5.2025 Markun Kello ja Koru JM
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Tiedoksi: AKK-Motorsport ry:n ylimääräinen liittokokous 28.6.2025
30.5.2025
Historic Rally Trophy-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2026 on julkaistu
30.5.2025
Traficom päivittänyt kilpailukäyttöön haettavan siirtoluvan ohjetta
29.5.2025
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.