Uutiset
Rata-ajon V1600-luokkaan arvotaan Legends, V8 Thunder ja GT Open testit sekä Flying Finn Academy valmennuspäivä
9.5.2025
Flying Finn Tour 2025 käynnissä – viikonloppuna tapahtuu Huittisissa, Kotkassa ja Ulvilassa
8.5.2025
Ralli SM-sarjan kalenteri kaudelle 2026 – Seitsemän osakilpailua, mukana uusia osakilpailuja ja paluun tekeviä järjestäjiä!
6.5.2025
FIA HTP-passien toimituksessa viivettä - kilpaileminen kuitenkin mahdollista kesän 2025 kilpailuissa
6.5.2025
FRC-sarjailmoittautumista jatkettu 12.5. asti - lisämääräys no 1 julkistettu
6.5.2025
Aatola podiumille Barberin osakilpailussa – teki suomalaista moottoriurheiluhistoriaa
5.5.2025
FIA käynnistää Esports Cup -kilpailun, jonka tarkoituksena on löytää seuraava naispuolinen moottoriurheilutähti
28.4.2025
Päivitys: Karting SM lisämääräys no 2 päivitetty 28.4.2025
28.4.2025
Tapahtumissa käytettäviä telttoja koskeva ohje uusittu – tule kuulolle webinaariin!
28.4.2025
Liittovaltuuston kokouspäivä käynnisti kehitystyötä ja linjasi tulevaisuuden askelia
26.4.2025
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
4.4.2019
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
Tässä poimintoja katsastuksen pääpainoalueista JM kaudella 2019.
Laitetaan autot jo kotona kuntoon, niin selvitään kilpailupaikoilla joutuisammin ja ilman ristiriitoja.
Turvavarusteet
- Kypärän merkinnät/voimassaolo (ks.JM sääntökirja s.246-247)
- Hans-niskatuki HUOM! pakollinen
- Penkki -> verhoilu ehjä, pahoin rikkinäiset vaihdatetaan
- Vöiden leimat kaikissa osissa selvästi luettavissa (tarkistakaa kotona)
- Ajopuku, käsineet, kengät ja kypärähuppu puhtaat ja ehjät
Ohjauslaitteiden oikeat rakenteet
- Mitä hitsattu ja mitä saa hitsata (esim. Rattiakselin saa hitsata, ratin keskiötä EI). Hitsatulle kohdalle tehtävä putki- ja pulttivarmistus
Runkopalkit ja niiden kunto
- Puuttuvat ja huonokuntoiset palkit (esim. ruostuneet) kuntoon jo kotona
- Huom! Palkkien materiaalin vahvuudet ja tarkistusreiät itsetehdyissä palkeissa
Ruostevauriot
- Erityinen huomio turvakaarien lattiavahvistusten läheisyydessä
Kaaret
- Oikea materiaali (paksuus, materiaali, vahvuus, saumaton/saumallinen)
- Ei saa olla lommoja tai painaumia
- Takatukien oikea lähtö pääkaareen nähden enintään 100mm
- Koriin kiinnitys A ja B pilarista
- Litistykset EI sallittu
- Uusissa autoissa WRC-tuki sääntöjen mukaan
Paloseinät
- Oikea materiaali (magneettista, EI alumiinia)
- Räjähdysseinän tiiviys
- Paloseinien paikka
- Paloseinien siirto
- Huom! Räjähdyssuojat ja kudoskumi
Pyöränsuojat
- Lautasmainen, perinteinen kuppi myös hyväksytty
- Liian pitkät pinnapultit lyhennettävä
Valmistenumero
- Alkuperäinen tai uudelleen meistetty katsastuspäällikön valvonnassa. Meistaus korin kiinteään osaan (EI irralliseen hitsattuun palaan)
Lisäpainot
- Oikea paikka ja kiinnitys
Kilpailuissa tullaan suorittamaan satunnaisia moottorin kuutiotilavuusmittauksia ja polttoainetestejä
Terveisin,
Matti Salo
AKK:n JM Pääkatsastaja
matti.h.salo(at)outlook.com
p. 040 551 6953