Uutiset
FRC GT Open ja V1600 Cup -luokkien kauden päätteeksi palkittiin luokkien parhaat kilpailijat.
23.12.2025
Hyvää joulua autourheiluväelle – yhdessä teemme kilpailut ja tapahtumat, joista voimme olla ylpeitä
23.12.2025
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
Yle ja Ralli SM -sarja monivuotiseen yhteistyöhön
18.12.2025
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
4.4.2019
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
Tässä poimintoja katsastuksen pääpainoalueista JM kaudella 2019.
Laitetaan autot jo kotona kuntoon, niin selvitään kilpailupaikoilla joutuisammin ja ilman ristiriitoja.
Turvavarusteet
- Kypärän merkinnät/voimassaolo (ks.JM sääntökirja s.246-247)
- Hans-niskatuki HUOM! pakollinen
- Penkki -> verhoilu ehjä, pahoin rikkinäiset vaihdatetaan
- Vöiden leimat kaikissa osissa selvästi luettavissa (tarkistakaa kotona)
- Ajopuku, käsineet, kengät ja kypärähuppu puhtaat ja ehjät
Ohjauslaitteiden oikeat rakenteet
- Mitä hitsattu ja mitä saa hitsata (esim. Rattiakselin saa hitsata, ratin keskiötä EI). Hitsatulle kohdalle tehtävä putki- ja pulttivarmistus
Runkopalkit ja niiden kunto
- Puuttuvat ja huonokuntoiset palkit (esim. ruostuneet) kuntoon jo kotona
- Huom! Palkkien materiaalin vahvuudet ja tarkistusreiät itsetehdyissä palkeissa
Ruostevauriot
- Erityinen huomio turvakaarien lattiavahvistusten läheisyydessä
Kaaret
- Oikea materiaali (paksuus, materiaali, vahvuus, saumaton/saumallinen)
- Ei saa olla lommoja tai painaumia
- Takatukien oikea lähtö pääkaareen nähden enintään 100mm
- Koriin kiinnitys A ja B pilarista
- Litistykset EI sallittu
- Uusissa autoissa WRC-tuki sääntöjen mukaan
Paloseinät
- Oikea materiaali (magneettista, EI alumiinia)
- Räjähdysseinän tiiviys
- Paloseinien paikka
- Paloseinien siirto
- Huom! Räjähdyssuojat ja kudoskumi
Pyöränsuojat
- Lautasmainen, perinteinen kuppi myös hyväksytty
- Liian pitkät pinnapultit lyhennettävä
Valmistenumero
- Alkuperäinen tai uudelleen meistetty katsastuspäällikön valvonnassa. Meistaus korin kiinteään osaan (EI irralliseen hitsattuun palaan)
Lisäpainot
- Oikea paikka ja kiinnitys
Kilpailuissa tullaan suorittamaan satunnaisia moottorin kuutiotilavuusmittauksia ja polttoainetestejä
Terveisin,
Matti Salo
AKK:n JM Pääkatsastaja
matti.h.salo(at)outlook.com
p. 040 551 6953
