Uutiset
Runkokalenteri 2025 julkaistu
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
28.3.2024
Rataleimatutkinto 2024 - ilmoittaudu 31.3. mennessä
28.3.2024
Drift SM -sarjasäännöt ja kilpailukalenteri julkaistu kaudelle 2024
27.3.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
27.3.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
27.3.2024
AKK mukana American Car Show´ssa - osastolla tapahtuu
26.3.2024
Sääntömuutosesitysten aika vuodelle 2025 on käsillä
26.3.2024
Liikennevakuutuslaki uudistumassa - kuljettajapaikkasuoja poistumassa
25.3.2024
Jokamiehenoikeudet ja koronarajoitukset
3.2.2021
Talvikausi on käynnistynyt vallitsevien koronarajoitusten puitteissa useiden kilpailujen osalta ilman yleisöä. Viranomaiset ovat edellyttäneet kilpailunjärjestäjiltä näitä erityisjärjestelyjä, jotta kilpailut voidaan ylipäätään järjestää. Taustalla ovat toimenpiteet ja rajoitukset koronatartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi.
Erityisesti rallikilpailuiden osalta on sosiaalisessa mediassa käyty keskustelua oikeudesta mennä jokamiehenoikeuden nojalla omatoimisesti kilpailureitin varrelle seuraamaan kilpailua. Oikeusasiamiehen vuonna 2006 antaman päätöksen mukaisesti rallin lähtö-, maali-, huolto- ja katsomo- yms. alueet ovat sellaisia erityiseen käyttöön otettuja alueita, joilla jokamiehenoikeudet eivät ole voimassa. Tie- ja vaara- alueet ovat puolestaan sulkupäätöksellä suljettuja alueita, joille yleisöllä ei ole pääsyä edes pääsymaksun maksamalla. Ilman yleisöä ajettavien kilpailuiden reitin varrelle on pääsy vain akkreditoituneella medialla (AKK:n medialiivillä) ja kilpailun järjestäjän nimeämillä kilpailutoimitsijoilla. Tienvarsiasukkaat ohjeistetaan järjestäjän toimesta erikseen.
Nyt virinnyt keskustelu jokamiehenoikeuksista, mennä rallin reitin varrelle kiellosta huolimatta, asettaa tapahtuman järjestäjän erittäin kiusalliseen asemaan. Järjestäjä on saanut luvan järjestää tapahtuman erityisehdoin, johtuen koronatilanteesta. Lupa järjestää tapahtuma on myönnetty sillä ehdolla ettei rallireitin varrella ole yleisöä. Järjestäjä vastaa siitä, että tapahtumassa ei ole yleisöä ja on asettanut tapahtumaan järjestyksenvalvojia, jotka huolehtivat ettei tässä tapauksessa rallireitin varrella eikä sen välittömässä läheisyydessä yleisöä ole. Taustoittaa asiaa lupa-asiantuntija Kai Heikkilä Oulun poliisilaitokselta. Heikkilä on myös poliisijäsen AKK:n turvatyöryhmässä, joka koostuu viranomais- ja turvallisuusasiantuntijoista.
Kilpailun järjestäjällä on vastuu kilpailulle asetettujen lupaehtojen noudattamisesta
Järjestäjä on velvollinen keskeyttämään tapahtuman, mikäli yleisöä kiellosta huolimatta paikalla on. Myös viranomainen voi tapahtuman keskeyttää, mikäli luvan ehtojen rikkomisia havaitsee. Lupaehdoista poikkeaminen tai niiden rikkominen voi pahimmillaan johtaa rikostutkintaan tapahtumajärjestäjän osalta. Heikkilä muistuttaa.
Autourheilukilpailuiden mahdollistaminen nykyisenä poikkeusaikana on meidän kaikkien yhteinen asia. Kilpailunjärjestäjät joutuvat tekemään huomattavat määrät ennakkoselvitys- ja valmistelutyötä erityisjärjestelyjen eteen lupaehtojen täyttämiseksi ja noudattamiseksi. Me jokainen voimme omalla vastuullisella toiminnallamme edesauttaa kilpailuiden onnistunutta ja turvallista toteutusta.
Toivonkin, että kaikki rallia seuraavat ja sitä itsekin harrastavat, noudattaisivat viranomaisten tapahtumiin asettamia rajoituksia. Rallikilpailun tekeminen on tällä hetkellä haastavaa ilman luvatonta yleisöäkin, joten koetetaan pärjätä esim. television meille tarjoamalla materiaalilla. Heikkilä toteaa lopuksi.
AKK-Motorsport ry