Uutiset
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkos maanantaina 11.8.2025
8.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa
24.7.2025
AKK:n puheenjohtajavaalit 2025: valinta suomalaisen autourheilun tulevaisuudelle
23.7.2025
Kallistuksenvakaajat ja iskunvaimennus V1600 -luokan autoissa
26.6.2023
Kallistuksenvakaajat ja iskunvaimennus V1600 -luokan autoissa
Viimeaikaisten tapahtumien johdosta tekniikan lajiryhmä muistuttaa, että V1600 -säännöissä ei sallita tehdä muutoksia kallistuksenvakaajaan eikä sen kiinnitykseen. Tämä tarkoittaa, että kallistuksenvakaajan tulee säilyä kaikilta osin alkuperäisenä, myöskään sen muotoa ei saa muuttaa. Kallistuksenvakaajaan kuuluu myös sen kiinnitysosat koriin ja jousituksen osiin, joiden tulee myös säilyä alkuperäisinä tai alkuperäisen kaltaisina ns. tarvikeosina.
Alkuperäisen kaltaisella identtisellä osalla (ns. tarvikeosalla) tarkoitetaan osaa, joka on ratkaisevilta mitoiltaan identtinen alkuperäisen kanssa. Esimerkiksi ns. koiranluun tulee olla kyseiseen automalliin tarkoitettu, yleisesti saatavilla ja löytyä normaalista tarvikeosaluettelosta. Täten sen pituus tulee olla sama kuin alkuperäisen ja sen kiinnityksen ja materiaalin tulee olla sama kuin alkuperäisessä. Nivelten koolla tai esimerkiksi värillä ei ole merkitystä.
Iskunvaimennuksesta sääntö kertoo mm. seuraavaa:
Iskunvaimentimet ovat vapaat edellyttäen, että toimintatapa, lukumäärä, tyyppi ja kiinnityspisteet säilyvät muuttumattomana.Tekniikan lajiryhmä: Iskunvaimentimen kiinnityspisteillä tarkoitetaan niitä kiinnityspisteitä, joilla itse iskunvaimentaja kiinnitetään auton koriin ja pyörän napaan. Iskunvaimentajan kiinnityspisteillä EI tarkoiteta kiinnityspisteitä, joilla esimerkiksi ns. koiranluu tai jarruletku kiinnitetään iskunvaimentajaan. Täten nämä osat ovat säännön mukaisesti vapaat.
Lisäksi sääntö kertoo:
Jos McPherson-ripustuksen vaimenninosaa vaihdettaessa on tarpeen vaihtaa koko McPherson-tuki, vaihdettavien osien on oltava mekaanisesti yhdenmukaisia alkuperäisten kanssa ja niillä on oltava samat kiinnityspisteet.
Tekniikan lajiryhmä: Mekaanisesti yhdenmukainen EI tarkoita, että osan tulisi näyttää samalta, vaan että osa on ratkaisevilta mitoiltaan yhdenmukainen alkuperäisen kanssa. Tosin sanoen, jos alkuperäisen Mc Pherson joustintuen pystyy asentamaan takaisin samoihin kiinnityskohtiin ilman muutoksia, niin uusi joustintuki on tällöin mekaanisesti yhdenmukainen.
Kiinnityskohtia määrittää myös sääntökohta ”8.1. Pyöränkulmien säätö”, joka sallii myös kiinnityskohtien reikien muokkaamisen Camber -säätöä varten.
Mikäli nyt käytössä olevaan Mc Pherson -joustintukeen tarvitsee tehdä muutoksia alkuperäisen mittaisten ”koiranluiden” asentamiseksi, tekniikan lajiryhmä haluaa antaa vahvan suosituksen: Ole yhteydessä iskunvaimenninvalmistajaan tai valmistajan edustajaan ohjeiden saamiseksi turvalliseen muutostyöhön.
Lisätietoja antaa: Iiro Palmi, tekniikan lajipäällikkö, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177
Ystävällisin terveisin
AKK-Motorsport ry
Tekniikan lajiryhmä