Uutiset
Korjaus Rallicross sääntötiedotteeseen
27.11.2023
Viron Rallisarja saapuu vieraaksi SM-Ralliin – Tiivistää yhteistyötä AKK:n ja Viron Autourheiluliiton välillä
24.11.2023
F-Cup 2024 - Sarjaan ilmoittautuminen avattu - Nopeimmat osallistuvat arvontaan jossa palkintona ilmaisia sarja-ilmoittautumisia!
24.11.2023
Rallin ja rallisprintin keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2024
23.11.2023
Jokamiehenluokan keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2024
23.11.2023
Kartingin, rata-ajon ja endurancen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2024
23.11.2023
Kansallisten määräysten keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2024
23.11.2023
Toimitsijalisenssijärjestelmän päivitys kaudelle 2024
23.11.2023
Ralli SM-sarjan ennakko-ilmoittautuminen kaudelle 2024 on avattu
23.11.2023
Tekniikan, historicin ja autosuunnistuksen keskeiset sääntömuutokset kaudelle 2024
23.11.2023
Kallistuksenvakaajat ja iskunvaimennus V1600 -luokan autoissa
26.6.2023
Kallistuksenvakaajat ja iskunvaimennus V1600 -luokan autoissa
Viimeaikaisten tapahtumien johdosta tekniikan lajiryhmä muistuttaa, että V1600 -säännöissä ei sallita tehdä muutoksia kallistuksenvakaajaan eikä sen kiinnitykseen. Tämä tarkoittaa, että kallistuksenvakaajan tulee säilyä kaikilta osin alkuperäisenä, myöskään sen muotoa ei saa muuttaa. Kallistuksenvakaajaan kuuluu myös sen kiinnitysosat koriin ja jousituksen osiin, joiden tulee myös säilyä alkuperäisinä tai alkuperäisen kaltaisina ns. tarvikeosina.
Alkuperäisen kaltaisella identtisellä osalla (ns. tarvikeosalla) tarkoitetaan osaa, joka on ratkaisevilta mitoiltaan identtinen alkuperäisen kanssa. Esimerkiksi ns. koiranluun tulee olla kyseiseen automalliin tarkoitettu, yleisesti saatavilla ja löytyä normaalista tarvikeosaluettelosta. Täten sen pituus tulee olla sama kuin alkuperäisen ja sen kiinnityksen ja materiaalin tulee olla sama kuin alkuperäisessä. Nivelten koolla tai esimerkiksi värillä ei ole merkitystä.
Iskunvaimennuksesta sääntö kertoo mm. seuraavaa:
Iskunvaimentimet ovat vapaat edellyttäen, että toimintatapa, lukumäärä, tyyppi ja kiinnityspisteet säilyvät muuttumattomana.Tekniikan lajiryhmä: Iskunvaimentimen kiinnityspisteillä tarkoitetaan niitä kiinnityspisteitä, joilla itse iskunvaimentaja kiinnitetään auton koriin ja pyörän napaan. Iskunvaimentajan kiinnityspisteillä EI tarkoiteta kiinnityspisteitä, joilla esimerkiksi ns. koiranluu tai jarruletku kiinnitetään iskunvaimentajaan. Täten nämä osat ovat säännön mukaisesti vapaat.
Lisäksi sääntö kertoo:
Jos McPherson-ripustuksen vaimenninosaa vaihdettaessa on tarpeen vaihtaa koko McPherson-tuki, vaihdettavien osien on oltava mekaanisesti yhdenmukaisia alkuperäisten kanssa ja niillä on oltava samat kiinnityspisteet.
Tekniikan lajiryhmä: Mekaanisesti yhdenmukainen EI tarkoita, että osan tulisi näyttää samalta, vaan että osa on ratkaisevilta mitoiltaan yhdenmukainen alkuperäisen kanssa. Tosin sanoen, jos alkuperäisen Mc Pherson joustintuen pystyy asentamaan takaisin samoihin kiinnityskohtiin ilman muutoksia, niin uusi joustintuki on tällöin mekaanisesti yhdenmukainen.
Kiinnityskohtia määrittää myös sääntökohta ”8.1. Pyöränkulmien säätö”, joka sallii myös kiinnityskohtien reikien muokkaamisen Camber -säätöä varten.
Mikäli nyt käytössä olevaan Mc Pherson -joustintukeen tarvitsee tehdä muutoksia alkuperäisen mittaisten ”koiranluiden” asentamiseksi, tekniikan lajiryhmä haluaa antaa vahvan suosituksen: Ole yhteydessä iskunvaimenninvalmistajaan tai valmistajan edustajaan ohjeiden saamiseksi turvalliseen muutostyöhön.
Lisätietoja antaa: Iiro Palmi, tekniikan lajipäällikkö, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177
Ystävällisin terveisin
AKK-Motorsport ry
Tekniikan lajiryhmä