Uutiset
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
Jäärata SM 2025 osakilpailuiden haku ja kysely kilpailijoille
25.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue suoriutui legendojen keskellä erinomaisesti
23.9.2024
Rallin päätoimitsijakoulutus Forssassa 16.-17.11.2024
20.9.2024
Kartingin lajipäivät Tampereella 12.10. - ilmoittaudu
20.9.2024
Haetaan Rallin Turvatarkkailijoita, Tuomariston puheenjohtajia sekä tuomareita toimikaudelle 2025-2026
19.9.2024
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi