Uutiset
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehdolla selkeä tavoite Kouvolan SM-ralliin
8.7.2025
Ostarjoustarkastus 20.6.2025 Yöttömän Yön JM
7.7.2025
Muutoksia driftingin lajiryhmässä
7.7.2025
Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 3/25
7.7.2025
FIA Girls on Track Finland – kansainvälinen ohjelma innostaa tyttöjä ja naisia autourheilun pariin / Hae mukaan 1.8. Jyväskylässä järjestettävään tapahtumaan!
4.7.2025
Iiro Palmi jatkaa AKK:lla osa-aikaisena teknisenä asiantuntijana vuoden 2025 loppuun
3.7.2025
Päätoimitsijalisenssin haltija! Lunasta henkilökohtainen rallipassisi Secto Rally Finland 2025 -tapahtumaan!
3.7.2025
AKK:n ylimääräinen liittokokous teki päätöksiä Vantaalla
28.6.2025
Kaksi Flying Finn Tour tapahtumaa heinäkuussa
27.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi