Uutiset
Crosskart SM Sprint 25.1.2025 Marttilassa
17.1.2025
AKK ja Volkswagen Hyötyautot jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään
15.1.2025
Hae mukaan! Flying Finn Future Star etsii rallin tulevaisuuden tähtiä – kummina Marcus Grönholm
14.1.2025
Toyota Auto Finland Oy yhteistyökumppaniksi Suomen MM-ralliin
14.1.2025
Viestinnän vuosi 2024 – yksi vuosi AKK:lla takana
13.1.2025
Hae mukaan - Flying Finn Academy 2026 -valmennusohjelman hakuaika on 1.1.-28.2.2025
13.1.2025
Hallituksen kuulumisia - vuoden ensimmäisen kokous pidetty
10.1.2025
Rata-ajon V1600- ja FRC GT Open -luokkien vuosinumerovaraus avattu kaudelle 2025
9.1.2025
Endurancen vuosinumerovaraus avattu kaudelle 2025
9.1.2025
Karting vuosinumerohaku auki kaudelle 2025
8.1.2025
Kartingin Mini60 moottorien CIK-FIA sääntöjen tulkinta
20.4.2023
AKK:n kartingin lajiryhmä on vuonna 2022 päättänyt, että Mini60 moottoreissa siirrytään käyttämään FIA Kartingin moottorisääntöjä kaudella 2023.
Tämän hetken FIA Kartingin tekniikkasäännöt sekä sen sisällä oleva Group 3:n eli Mini60-luokan moottorisääntö löytyy FIA Karting sivuilta suoraan täältä: https://www.fiakarting.com/page/technical-regulations
Säännön ymmärtämisen ja käytännön tulkitsemisen ymmärryksessä on ollut epäselvyyttä, ja asiaa on selvitetty FIA Kartingilta. FIA Kartingin englannin- sekä ranskankielinen sääntö on määräävä ja käytössä Suomessa, mutta alla olevat tulkinnat tuodaan esille, jotta kilpailijoiden tiedossa on paremmin, kuinka sääntöä tekniikan puolelta tarkkaillaan.
1) FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä erityisesti sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa “- any work on the cord profile which may alter the original profile of the cylinder” on, että sylinterin sisäpuolisen imu-, pako- tai huuhtelukanava -aukon alkuperäistä profiilia ei saa muuttaa. Materiaalia saa kuitenkin mekaanisesti poistaa, kunhan mitat pysyvät annettujen toleranssien sisällä.
2) Esimerkiksi FIA Kartingin sekä AKK:n tapa tulkita ja käsitellä sääntökohdan 10.10.2 Modifications kohtaa ” - any work on the piston on the intake or exhaust side;” on, että männän alkuperäisen profiilin tulee säilyä ja mittojen tulee olla annettujen toleranssien sisällä.
AKK / karting
Yhteystiedot
Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi