Uutiset
Kulissien takana – viestintäpäällikkö vapaaehtoisena Lahti Historic Rallyssä
16.8.2025
FIA Karting Arrive & Drive World Cup valinnat - Suomen edustajiksi Junioreihin Oiva Vettenranta ja Senioreihin Joel Taipale
15.8.2025
Kartingin Viron ja Suomen välinen Finest Cup ajetaan 22.-24.8. Lentolassa ja 29.-31.8. Viron Laitsessa.
15.8.2025
Rallin superviikonloppu Lahdessa - menneisyys ja nykyisyys kohtaavat
13.8.2025
Jokkis SM Liiga 30.-31.8.2025 joukkueiden kokoonpanot, väritykset ja liigavideo!
12.8.2025
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkos maanantaina 11.8.2025
8.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Kartingin Raket95 moottoriin uusi sylinteri
15.2.2024
Raket95 moottorien valmistaja Radne on ilmoittanut, että nykyisten mallisia sylintereitä ei enää valmisteta, ja tästä lähtien moottorit tulevat vastaavanlaisella sylinterillä, mutta valmistustapaa on muutettu tasalaatuisemmaksi.
RAKET95 MOOTTORI
Moottorivalmistaja Radnelta on tullut ilmoitus, että vanhemman mallisia sylintereitä ei enää valmisteta ja kaikki uudet tilatut moottorit toimitetaan vain uusilla sylinterillä. Valmistaja on ilmoittanut uuden sylinterin valutekniikan olevan erilainen vanhempaan verrattuna, joka tekee sylintereistä tasalaatuisempia. Saadun tiedon mukaan kaikki moottorin osat käyvät ristiin keskenään.
HUOM. Uusi sylinteri on nähtävillä Kartingin tekniikan perustoimitsijakoulutuksessa lauantaina 17.2.2024 klo 10 alkaen, sekä sunnuntaina 18.2.2024 klo 10 alkaen Karting tekniikan päätoimitsijakoulutuksessa, paikassa RS Kart Racing Oy, Riihikedonkatu 8, 28130 Pori. Lisätiedot: rauno.syysmaki@nic.fi
UUSI SYLINTERI – VANHAN MALLIN SYLINTERIN KÄYTTÄMINEN
Kaudella 2024 sallitaan uuden sekä vanhan mallisten sylinterien käyttö.
Vuoden 2024 aikana tilannetta seurataan, ja AKK:n kartingin lajiryhmä voi tehdä tarvittaessa suorituskykyä tasaavia toimenpiteitä sylinterien kesken kauden aikana.
SIIRTYMÄ:
Siirtymä uusiin sylintereihin toteutetaan niin, että vuodesta 2025 alkaen tulee uutta sylinteriä käyttää kaikissa kartingin kansallisissa kilpailuissa sekä arvokilpailuissa.
SYLINTERIN HANKINTA
Ne, jotka ovat jo kerenneet tilata moottorin Radnelta 1.10.2023 jälkeen, saavat moottoriin uudenmallisen sylinterin. Lisäksi kaikki moottorit mitä tilataan tästä eteenpäin, tulevat automaattisesti uudella sylinterillä.
Niille, jotka haluavat vaihtaa nykyisen moottorin vanhan mallin sylinterin uudenmalliseen sylinteriin, tulevat saamaan sen alennettuun n. 200 euron hintaan Radnelta (alkuperäinen hinta noin. 400e). Tarkat tiedot ja hinnat vahvistuvat myöhemmin.
Tarkemmat lisätiedot uuden sylinterin tilaamisesta nykyisiin moottoreihin vanhemmalla sylinterillä tiedotetaan myöhemmin.
KAASUTIN
TILLOTSON HS205 ja TILLOTSON 319
Kartingin lajiryhmä on määritellyt, että Tillotson HS205 kaasuttimen tulee olla alkuperäisen mukainen kaudella 2024 alkaen.
Aiemmin sallittu rikastinläpän poisto tullaan kieltämään luokitustodituksessa:Rikastinläppä akseleineen voidaan poistaa ja sen aukot kaasuttimen rungossa tukkia.
SIIRTYMÄ:
Kaudesta 2025 alkaen sallitaan ainoastaan Tillotson 319 kaasutin kansallisissa kilpailuissa ja arvokilpailuissa.
AKK / karting
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi