Uutiset
Puheenjohtajaehdokkaiden vaalipaneeli tänään 7.10.2026 klo 17.30 - mukana linkki striimiin
7.10.2025
Ilmoittaudu ura-autoilun lajipäivään 1.11.2025
7.10.2025
Rata-ajon ja endurancen lajipäivät Tampereella 1.11. - ilmoittaudu
7.10.2025
Puheenjohtajaehdokkaan esittelyartikkeli - Mäenpää
7.10.2025
Crosskart SM 2025 tekniset tarkastukset päätökseen
3.10.2025
Puheenjohtajaehdokkaan esittelyartikkeli - Westerback
3.10.2025
Jukka Westerback on asettunut ehdolle AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
2.10.2025
Tietoa Historic-passituksiin liittyen
2.10.2025
Oiva Vettenranta FIA Karting Academy -sarjan voittoon!
1.10.2025
Tatu Siipola Saksan mestari 2025!
1.10.2025
Kilpailijalisenssit Lahden EM-Historic Rallissa
17.6.2015
Elokuussa ajettava Lahti Historic Rally kuuluu Historic-autojen EM-sarjaan. Kilpailun tiimoilta on noussut jonkin verran keskustelua viimevuotiseen tapaan kilpailijoiden lisenssivaatimuksista. Myös liiton toimistolle on asiasta tullut jonkin verran kyselyitä, ja valitettavasti asiasta on virheellisesti annettu hieman ristiriitaista informaatiota.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki linjauksen vuonna 2013 koskien rallin Historic EM-osakilpailuja, eli kilpailuihin osallistuakseen kilpailija ei tarvitse enää kansainvälistä kilpailijalisenssiä, vaan osallistumiseen riittää korkein kansallisen tason kilpailijalisenssi. Meillä Suomessa tämä on AKK:n myöntämä yleisen luokan kilpailijalisenssi. Lisäksi kilpailijoilla on oltava suoritettuna rallitutkinnon jatko-osa, eli ns. "nuottitutkinto". II-ohjaajalla ei ole rajoitusta lisenssiluokassa, ainoastaan velvoitteena hyväksytysti suoritettu rallitutkinnon jatko-osa ja kansallinen kilpailijalisenssi.
Jos kilpailija haluaa kerätä pisteitä Historic EM-sarjasta, tulee kilpailijalla olla tällöin kansainvälinen kilpailijalisenssi (myös II-ohjaajalla), sekä kilpailijan on ilmoittauduttava EM-sarjaan. Muussa tapauksessa kilpailija kilpailee ainoastaan yksittäisestä kilpailusijoituksesta, eikä ole oikeutettu sarjapisteisiin.
Henrik Frank
lajipäällikkö