Uutiset
Vinkit Historic-auton rakentamiseen ja Hisse-passitusryhmän terveisiä
12.12.2025
Kevyempi rallikonsepti pilotoidaan Itä-Suomessa alkuvuonna 2026
12.12.2025
Drifting SM 2026 kilpailukalenteri julkaistu
11.12.2025
Karting SM -tiedotustilaisuus 12.12.2025 nähtävissä maksutta myös livenä FlyingFinn.tv:ssä
11.12.2025
Offroad trialin SM-sarjasäännöt julkaistu kaudelle 2026
10.12.2025
Yhdenvertaisuushanke käynnisssä
9.12.2025
Hallituksen vuoden viimeisen kokouksen kuulumiset
5.12.2025
Offroadin harrastajakysely kaudesta 2025
5.12.2025
Haetaan teknistä valvojaa Crosskart SM sarjaan kaudelle 2026
4.12.2025
Jokkis seniorimestaruus 2026 järjestäjä päätetty
4.12.2025
Kilpailijalisenssit Lahden EM-Historic Rallissa
17.6.2015
Elokuussa ajettava Lahti Historic Rally kuuluu Historic-autojen EM-sarjaan. Kilpailun tiimoilta on noussut jonkin verran keskustelua viimevuotiseen tapaan kilpailijoiden lisenssivaatimuksista. Myös liiton toimistolle on asiasta tullut jonkin verran kyselyitä, ja valitettavasti asiasta on virheellisesti annettu hieman ristiriitaista informaatiota.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki linjauksen vuonna 2013 koskien rallin Historic EM-osakilpailuja, eli kilpailuihin osallistuakseen kilpailija ei tarvitse enää kansainvälistä kilpailijalisenssiä, vaan osallistumiseen riittää korkein kansallisen tason kilpailijalisenssi. Meillä Suomessa tämä on AKK:n myöntämä yleisen luokan kilpailijalisenssi. Lisäksi kilpailijoilla on oltava suoritettuna rallitutkinnon jatko-osa, eli ns. "nuottitutkinto". II-ohjaajalla ei ole rajoitusta lisenssiluokassa, ainoastaan velvoitteena hyväksytysti suoritettu rallitutkinnon jatko-osa ja kansallinen kilpailijalisenssi.
Jos kilpailija haluaa kerätä pisteitä Historic EM-sarjasta, tulee kilpailijalla olla tällöin kansainvälinen kilpailijalisenssi (myös II-ohjaajalla), sekä kilpailijan on ilmoittauduttava EM-sarjaan. Muussa tapauksessa kilpailija kilpailee ainoastaan yksittäisestä kilpailusijoituksesta, eikä ole oikeutettu sarjapisteisiin.
Henrik Frank
lajipäällikkö
