Uutiset
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
28.3.2024
Haetaan pienoisautoilun Maastosarjan M2-10 ja M4-10 -luokille luokkayhteyshenkiloä
28.3.2024
Rataleimatutkinto 2024 - ilmoittaudu 31.3. mennessä
28.3.2024
Runkokalenteri 2025 julkaistu
28.3.2024
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia
27.3.2024
Save the date - uudistunut Drivers on the Rocks 4.-5.1.2025
27.3.2024
Drift SM -sarjasäännöt ja kilpailukalenteri julkaistu kaudelle 2024
27.3.2024
AKK mukana American Car Show´ssa - osastolla tapahtuu
26.3.2024
Sääntömuutosesitysten aika vuodelle 2025 on käsillä
26.3.2024
Liikennevakuutuslaki uudistumassa - kuljettajapaikkasuoja poistumassa
25.3.2024
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
20.6.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
FIA:n standardeiden perusasioita on, ettei FIA:n luokittelemaan tuotteeseen saa tehdä mitään muutoksia eikä niihin saa lisätä mitään laitteita tai lisävarusteita, joita ei ole hyväksytty käytettäväksi kyseisen tuotteen kanssa. Tämä koskee myös kypäriä. F1 kilpailuista on nähtävänä upeita kuljettajien kypäräkameroiden tallentamia videoita. Tämä saattaa erehdyttää autourheilun harrastajia asentamaan itse kameroita tai aerodynaamisia laitteita kypäriin. FIA muistuttaa, että tämä ei ole sallittua.
Lisävarusteita, joita FIA ei ole tuotteen luokituksen yhteydessä hyväksynyt, mukaan lukien hyväksymättömät kypäräkamerat, ei saa käyttää minkään FIA:n kansainvälisessä urheilukalenterissa lueteltujen mestaruuskilpailujen eikä AKK:n kalenterissa olevien kilpailuiden aikana. Tästä säädetään FIA:n liite L luvun III kohdassa 1.4 "Kuljettajien varusteet, kypärän muutokset". Kuten minkä tahansa muun lisälaitteen kohdalla, jos kameraa ei ole listattu FIA:n hyväksymänä lisävarusteena tietylle kypärälle, kypärää ei voida pitää FIA-standardien mukaisena kyseisen kameran kanssa.
Tätäkään päätöstä FIA ei ole tehnyt luulon perusteella. FIA:n turvallisuusosasto on testannut lukuisia erilaisia kypäräkameroita ja asennusvaihtoehtoja ja löysi turvallisuusongelmia kaikissa tutkimissaan ei-hyväksytyissä kameraesimerkeissä. Nämä kamerat heikensivät merkittävästi kypärän turvallisuutta ja muodostivat uhan käyttäjälle.
Luettelo FIA:n hyväksymistä FIA-standardien 8859-2015 ja 8860-2018 lisävarusteista on luettavissa jokaisen kypärämallin esittelylomakkeen (presentation form) kohdasta 3. Tämän lomakkeen voi ladata FIA:n teknisten listojen nro 49 ja 69 etusivulta.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi(ät)autourheilu.fi, 050-347 5177